interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Numismatisk forum
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by jornkris »

Jeg ønsker å lodde interessen for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt for norske mynter.
En auksjonsresultatoversikt er som navnet indikerer en oversikt over alle myntene solgt på offentlig auksjon f.eks de to siste årene.
En slik oversikt er et betydelig bedre verktøy enn en verdikatalog. Slike kataloger er i en viss grad basert på synsing og langt fra alle priser er justert for hver nye utgave enkelte priser kan derfor være relativt utdaterte.
I en auksjonsresultatoversikt vil samtlige omsetninger for alle myntene være med. Du vil da kunne slå opp på en enkelt mynt fra et enkelt årstall og se nøyaktiv hva den er solgt for i ulike kvaliteter. Dette gir et svært godt bilde av hva som vil være en god pris og hva som vil være et dårlig kjøp. Du vil også kunne se hvor ofte den aktuelle mynten har vært oppe på auksjon, noe som er en indikasjon om hvor lenge det er til neste gang den kommer tilsalgs.

En dugnadsbasert oversikt vil lages på dugnad, der de som deltar (og kun disse) vil få hvert sitt trykte og elektroniske eksemplar.
En leder vil lage en mal som distribueres til deltagerne, der hver deltager vil få en range de må punsje inn (f.eks alle myntene fra en konge fra de og de auksjonene).
Så sendes det tilbake til lederen som syr sammen før en annen printer ut og sender til alle.
Med en OK mal er dette ikke vanskelig, deltagerne trenger helle ikke ha kataloger, da mye er tilgjengelig på internett.
Om mange nok er interessert blir det heller ikke så mye jobb på hver, kanskje en kvelds arbeid.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by AMO Berg »

Samlernes Myntkatalog er fremdeles tilgjengelig for de som måtte være interessert i å benytte strukturen i den.

viewforum.php?f=94

Det er helt greit for meg om alle som vil kan få moderatorstatus på dette forumet, slik at dugnadsarbeidet kan gjøres der.
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by karebjarne »

Eg er med!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by Olav K »

Melding fra MEM: trykk på linken
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by jornkris »

Mortensen ble vel irritert over at jeg ikke gadd å legge inn innlegget for han.

Å betale en ekstern for å gjøre jobben er selvfølgelig mye lettere. Jeg har gjort det selv de siste årene.
Det eksterne som jeg har kjøpt en slik auksjonsresultatoversikt av har ikke solgt databaser han har solgt dette som bøker.
En database er elektronisk og kan søkes i, en godt oppsatt database kan ved et søk på et årstall gi alle valører for årstallet, eller ved søk på en valør gi alle årstall for valøren og valør årstall, filtreringsmulighetene er mange. En bok derimot kan man bare bla gjennom side for side. Innholdet kan være likt, men det er to forskjellige ting.
Men nå har den jeg tidligere kjøpte slike auksjonsresultatoversikter av laget så spesielle betingelser at jeg heller lager meg oversikten jeg ønsker selv eller i samarbeid med andre.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by jornkris »

mynt01 wrote:Er det ikke slike muligheter i dette programmet?

http://icoinsapp.com/no/produkter/

viewtopic.php?f=33&t=10722&p=100090&hil ... er#p100090
Jepp det blir det, egentlig kan jeg bare vente på den.
dracocrystal
Posts: 78
Joined: 12 Nov 2011 01:10

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by dracocrystal »

Dugnad er alltid bra !
Jeg er med
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by Lord Flash »

Tiltredes!
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by bengt »

jornkris wrote:Men nå har den jeg tidligere kjøpte slike auksjonsresultatoversikter av laget så spesielle betingelser at jeg heller lager meg oversikten jeg ønsker selv eller i samarbeid med andre.
Jeg har samme "utfordring". Nå er det ikke noe vanskelig å lage seg en oversikt over skandinaviske auksjoner i løpet av et år, det er som du sier bare en punsje jobb. (Det som er vanskelig er å bygge opp et bibliotek av alle omsetninger av sjeldne mynter tilbake flere hundre år, men nå er heller ikke priviens analyse målsetningen for databasen du nå foreslår...)

Hva med en tilleggsfunksjonalitet, slik at den blir enda mer oppdatert enn det man tidligere har kunnet kjøpe fra MEM?

1. Vi begrenser oss til hva som legges inn, feks utelukker Olav og nyere mynter, utelukker mynter under en gitt grad, under en gitt pris, etc.
2. En eller flere av bidragsyterne har ansvaret for å overvåke QXL, eBay og auction.no og disse omsetningene taes også med i databasen

(Jeg er med, hvis det ikke var tydelig nok av teksten over.)

Og hvorfor begrense seg til å distribuere bidragsyterne mellom? Hvorfor ikke gi tilgang til andre også? Det er jo et marked nå for dette nå som den som tidligere har hatt det eneste produktet tilgjengelig har isolert seg vekk fra kundene ved å innføre vilkår som flere ikke ønsker å akseptere...
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by jornkris »

Ok, takk for tilbakemeldinger.
Jeg hadde håpet på litt fler så det blir mindre jobb på hver.

Akkurat nå holder jeg på å gjøre ferdig neste utgave av boka jeg la ut på nettet for en stund siden.
Det blir en trykt utgave, helt uten priser, men med mye mer om myntene og enda flere prøvemynter.
Er vel 98% ferdig, bare et par uker til nå. Jeg må gjøre ferdig den før jeg kan kikke litt mer på dette.
Jeg kommer tilbake til auksjonsresultatoversikten senere.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by samler607 »

Jeg skulle gjerne hvert med, men vet ikke hvor mye jeg kan bidra med.
+ Et veldig hektisk halvår foran meg.
Men et elektronisk eksemplar hadde vært veldg ønskelig for min del, da det er lettere å slå opp i, og kjekt å ha på pcen.
Kan det være dere skal selge resultatoversikten? ( i tilfelle hva slags pris? )
eller blir det internt?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by vivavegas »

Jeg vurderte dette for noen år siden sammen med en kamerat. Jeg hadde nok kun egoistiske tanker om mitt prosjekt (dvs. selge for penger).

Man kan sikkert kutte ut QXL, men innimellom dukker det jo opp interessante ting der også og da må man fortløpende holde oversikt over auksjonene, siden man ikke har noe arkiv man kan sjekke der. I tillegg har man jo problemet når kvalitet ikke er oppgitt. Både på QXL og andre auksjoner. Men hvis man vil gjøre det enkelt kan man jo kutte ut QXL enkelt og greit.
Samme problemet/diskusjonen har man på auction.no. Men man kan jo da velge f.eks. og ta med enkelte selgere, hvor Numisma jo er den mest åpenbare og sikkert også noen flere.
Det samme kan man jo evnt. også gjøre på QXL. Dvs. hvis det er enkelte selgere som selger kvalitetsvarer og med oppgitt kvalitet så kan man jo ta med disse.

Jeg er mindre aktiv nå enn jeg var tidligere, slik at jeg trur ikke at jeg skal begi meg ut på og være med på noe sånt i det hele tatt.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by ramazotti »

Jeg blir med,men holder meg til det jeg føler meg komfortabel med.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: interesse for en dugnadsbasert auksjonsresultatoversikt?

Post by Myge »

Dere får gi lyd om dere trenger å få ut data fra Skanfilauksjoner, så kan jeg filtrere ut det som trengs.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”