Salg av myntsamling, sedler og frimerker.

Numismatisk forum
Post Reply
platon
Posts: 3
Joined: 04 Apr 2014 23:36

Salg av myntsamling, sedler og frimerker.

Post by platon »

Hei.
Jeg har et spørsmål som jeg håper å få svar på. Vi har arvet en samling mynter, sedler og frimerker som nå skal selges.

Har dere noen formeninger om hvordan vi skal gå frem, hvem vi eventuelt skal kontakte osv.

Jeg er takknemmelig for alle meninger og synsinger ettersom jeg er ganske ukjent med dette.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Salg av myntsamling, sedler og frimerker.

Post by KreativProgrammerer »

Noen generelle råd på veien:

1. Om dere har mulighet, sjekk opp så mye du kan selv før du spør andre.
2. Ikke selg til samme person som forteller dere hva verdien er.
3. Regn med at hvis det er en stor jobb, kan det koste litt penger og få det hele verdsatt.
4. Det første vedkommende bør kunne fortelle dere er om det er verdt jobben.
5. Ta bilder av det dere kan før noen tar en titt på samlingen. Det kan komme godt med.

Litt vanskelig å si mer uten å vite hva det er dere har.

Dere nevner mynter, sedler og frimerker. Om det er veldig mye kan det ta noe tid å gå igjennom det hele, men en person med noe kunnskap i området vil kunne se ganske snart hva som eventuelt er verdt å se nermere på.

Min erfaring kommer fra at jeg har drevet med salg av samleobjekter fra 1990 til 2002 og samlet på mynter og frimerker siden 1981. Jobber for tiden med et dataprosjekt for å gjøre det enklere for blant annet folk som dere og finne riktig pris på samlingen sin.

Jeg har god greie på norske mynter etter 1814, men er ikke den største ekspert på området, derimot har jeg god oversikt over markedet og hvor man burde selge hva, noe som kan være viktig i dette tilfellet.
Jeg har det meste av oppslagsverk man kan trenge for formålet.

Jeg har ingen interesse av å kjøpe, da jeg legger alle mine penger i mitt prosjekt for tiden, men det kunne vært interessant og se om jeg kunne hjulpet til med å sette noenlunde riktig priser og fortelle hvor dere kan få beste pris i.e. auksjonshus, nettsteder o.l.

Ellers har mange av medlemmene på dette forumet nok kunnskap til å kunne sette riktige priser på mynter, bare husk regel nummer 2 ovenfor.

Håper dette var til hjelp for dere.

Ta gjerne kontakt om dere ønsker det.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Salg av myntsamling, sedler og frimerker.

Post by samler607 »

Ta f.eks. bilde av de eldste norske sedlene, og de med størst valør.
Samt ta bilde av et par mynter, som ser mest spennede ut, så kan det ofte gi et overblikk over hvordan samlingen er.
Litt viktig å vite hva slags mynter som er i samlingen for å kunne gi tips der, noen handlere har mer ekspertise på noen områder enn andre ( da hvis det er dyre mynter )
Og så kommer det jo ann på hvilken del av landet du bor i, da til hvilken handler som kan ta en titt raskest.
Men først ta å få til et par bilder og post de her i tråden så får man et overblikk.
Og post bilde i denne tråden så får du raskt svar på ca pris og hvordan du skal gå frem til neste ledd, salg mulighetene dine for samlingen.
Men generelt helt uten å vite hva samlingen inneholder, er det faktisk umulig å gi noen direkte tips.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Salg av myntsamling, sedler og frimerker.

Post by KreativProgrammerer »

Enig med Samler607. Post gjerne noen bilder på forumet, under Spørsmål og svar. Da kan du få innspill fra mange av brukerne.
Link direkte til riktig forum: viewforum.php?f=46
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
platon
Posts: 3
Joined: 04 Apr 2014 23:36

Re: Salg av myntsamling, sedler og frimerker.

Post by platon »

Takker for gode råd her.
Jeg ser at det er bare å sette i gang å gå igjennom, fotografere og systematisere samlingen. Vet ikke hvor stor jobb det blir, men det kommer til å ta litt tid siden det er en del å ta tak i rundt dødsboet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Salg av myntsamling, sedler og frimerker.

Post by Olav K »

Hvor bor du hen? Du kan være tjent med å gå til en mynthandler nær deg hvis det dreier seg om store og usorterte mengder. Eller helst en som driver med både "mynt og frim". Du vil kunne få et overslag om hvorvidt det er massevare eller snadder, og du behøver ikke selge til vedkommende. Litt kan du se selv, er frimerkene litt slitt, mangler tagger og er norske fra 1920 og utover er det neppe de store verdiene (men det er unntak!). Sedler skal helst være krispe, uten bretter og uten å kjennes ut som om de er laget av fløyel. Jo mindre myntene er slitt, dessto bedre, men alt etter 1945 bør være tilnærmet uberørt av menneskehender (unntak: 2 øre 1968).
Skal du teste noe her, plukk ut det peneste og eldste som eksempler - men det er grenser for hvor mange ganger folk gidder å gi gratis hjelp.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”