Specimen, Proof og Error sedler.

Numismatisk forum
lala
Posts: 1
Joined: 29 Mar 2015 03:02

Specimen, Proof og Error sedler.

Post by lala »

Er det noen som har kjennskap/kunnskap om denne type sedler og evt. hva som er forskjellen og hvorfor?
lolo
Posts: 2
Joined: 05 Apr 2015 20:13

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by lolo »

Dette omradet er det lite skrevet om. Og det finnes helt sikkert avvik fra min oppfatning, da jeg innenfor dette omradet
setter pris pa andres oppfatninger og meninger.

En seddel er forst og fremst et offentlig godkjent betalingsmiddel (eller har vart det), hvilket da innehar visse obligatoriske
elementer: - signaturer, - unikt nummer, - dato og ellers andre data som gjor denne papirlappen til et verdipapir, og ikke minst valor pastemplet seddelen.

SPECIMEN, skal da igjen vare en tro kopi av seddelen. Med unntak nummereringen. Specimen nummereringen skal allikevel
ha like mange 0-er som selve seddelen. Og dersom seddelen har letra, vil dette ogsa gjenspeiles pa Specimen sedler.
Eks. A 000 000 feks, ellers kan nummerasjonen pa Specimen sedler bestav ulike tall, feks. 1234567 etc etc.
Specimen sedler skal vare pafort Specimen stempel (eller andre typer sempler som muestra etc), og specimen sedler blir normalt
hullet, med flere hull, 2 til 5 hull har jeg observert.

TESTSEDDEL (PROVESEDDEL, ESSAY), vil fravike fra Specimen seddel pa det punktet at en proveseddel ikke er identisk med den originale
seddelen. Det vare seg farge, sikkerhetselementer osv. Testseddel blir forst preget, og da Specimen sedler som det endelige
resultatet. Testsedler kan finnes med stempel Specimen og hulling, men pga mangler de har, vil de matte ansees som Testseddel, og ikke specimen seddel.

PROOF SEDDEL. Denne type sedler er kun preget pa en side (one face). Advers eller revers. Og er av sjeldenhet mer uvanlig enn Specimensedler.

ERROR SEDLER, Disse sedlene har produksjonsfeil, og er ikke stemplet med Specimen.

Specimen sedler blir utsted for a distribueres innen det finansielle miljoet. Banker, andre nasjonalbanker mm, men ogsa kan de bli gitt til ambassader
og ogsa til offentlige personer.
I de senere arene fra 90 tallet og frem til idag, er det blitt preget Specimen sedler som ogsa har fatt sine egne nummer.
Hvorfor det? Kanskje for a unnga forfalskninger, eller fordi myndighetene vil ha kontroll med hvem som har mottatt hvilken seddel?
Men felles for denne type sedler er at opplaget er ganske stort.
Testsedler blir benyttet for internt bruk, og ikke ovenfor publikum, eller andre finansinstitusjoner etc.

Seddelsamlere vil kanskje ikke vare enig med meg, da det er lite skrevet om dette omradet. Og igjen hvorvidt det finnes ulike metoder i ulike land etc, sa vil
det ogsa vare en faktor for diskusjon.
lolo
Posts: 2
Joined: 05 Apr 2015 20:13

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by lolo »

De sporsmalene jeg har stilt meg selv, er nok ikke sa sentrale I Norge blandt annet, men syntes det kunne vare ok a
nevne pa Samlerforum.

Sporsmalene jeg har er kommet I forbindelse med samling pa Venezuelanske specimen sedler. Og da jeg skaffet meg
flere og flere objekter, som ikke var listet vekket det opperksomheten min og nyskjerrigheten.

The American Bank Note Company har solgt sine arkiver. Arkivene som har innholdt aksjebrev (ref. samler 607 sitt eksemplar),
sedler og mange andre objekter.
Jeg vil ikke komme inn pa de andre objektene som aksjebrev etc, men sedler.

ABNC har hatt flere seddel auksjoner. Den forste pa begynnelsen av 90 tallet.
Det er snakk om flerfoldige tusen sedler, og jeg mener a ha lest at den 1. auksjonen inneholdt ca. 20.000 objekter.
fordelt pa landene I Sor Amerika og Karibien og med objekter datert fra 1800 tallet frem til 1950 ca.
I den forbindelse har Ricardo M. Magan publisert en bok (2005) American Bank Note Company Arcives.
Hvilket benevner sedler som er blitt produsert I ABNC da frem til ca 1950.

Ved sener auksjoner er det da blitt solgt sedler da frem kan man kanskje anta 90 tallet. Antall sedler vet jeg ikke.

Da ABNC sitt arkiv innholdt ulike selder i produksjonsprossesssen, er det ogsa fremkommet et behov for a stille
et mer kritisk oye til hva som er specimen og hva som ikke er specimen sedler. Og som da igjen sikkert med tid og
stunder vil legge grunnlag for at det kanskje kan komme mere informasjon om dette temaet I arene som kommer.

Slik som Sergio Sucre I Venezuela har gjort. Hva som skal listes som specimen seddel og hva som da igjen ikke er specimen seddel,
og av den grunn ikke skal tas med i den offiselle listen over sedler fra Venezuela. Ja specimen seddel er ofisiell, i mine oyne.

De andre landene i Sor Amerika, star sikkert ogsa ovenfor den samme utfordringen og det blir spennende a folge med pa
hva som vil bli publisert I fremtiden, da temaet er aktuelt I Sor Amerika…… og kanskje ogsa I andre land.

Og for seddelsamler som liker objekter som ikke er listet, er det da engang i blandt mulighet til a finne objekter som ikke er listet.
Og da av en storre sjeldenhet, og med proveniens til ABNC sine arkiver.

Den senere tid kan det ogsa virke som at interessen for dette omradet er okende, hvilket er hyggelig, da specimen sedler
fra Sor Amerika har et hyggelig prisniva, og svir derfor ikke sa mye I lommeboken, og utvalget er da takket vare
ABNC blitt adskillig storre.
lele
Posts: 8
Joined: 24 May 2015 19:20

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by lele »

I egen regi fortsetter jeg med denne "spalten.

Na er det for salg en Specimen seddel fra Sino Scandinavian Bank pa Ebay.
http://www.ebay.com/itm/The-Sino-Scandi ... 272106066?

Pt. er budet pa USD 158,50.
Hva blir sluttbudet (over 2.000)? Forslag?

Lele
lele
Posts: 8
Joined: 24 May 2015 19:20

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by lele »

Mens jeg venter i intens spenning... pa auksjonsslutt, legger jeg ut folgende sporsmal:

Hva er det hoyeste belopet som er blitt betalt for en norsk specimen seddel?
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by G.Ravn »

Nå er det jeg, foreløpig, som har høyeste bud på den specimen seddelen :)
Håper jo at den forsvinner i glemmeboken for de andre budgiverne, men innerst inne så vet jeg at jeg kommer til å få en hard kamp på slutten....så skattepengene BØR komme i juni og ikke senere...
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Olav K »

Jeg heier litt på deg G.Ravn, selvom det er også er hyggelig om andre får inn spennende kineserier til Norge. Men nå har du etterhvert så mye spennende at jeg lurer på om du kunne skrive noen ord i NNT? Jeg vil gjerne ha mer stoff som er litt off-mainstram i bladet. Vi har jo i Norge en stor tradisjon på Kina, med Schiøtz' samling av cash-mynt (alle hovednumre i myntkabinettet - mange dubletter i sirkulasjon, mange av disse hos meg, jfr. korrespondanse om litteratur) - men dalermyntene og sedlene, særlig i forvirringens periode (1911-1949) vet de fleste i Norge lite om - og det vil glede mange å få vite mer. Om du ike liker å skrive, kan vi alltids løse det ved en samtale. Ta gjerne kontakt på PM.
lele
Posts: 8
Joined: 24 May 2015 19:20

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by lele »

G.Ravn wrote:Nå er det jeg, foreløpig, som har høyeste bud på den specimen seddelen :)
Håper jo at den forsvinner i glemmeboken for de andre budgiverne, men innerst inne så vet jeg at jeg kommer til å få en hard kamp på slutten....så skattepengene BØR komme i juni og ikke senere...
Jeg kommer ikke til a by pa denne, haper den blir din.

2. plassen pa den dyreste norkse specimen seddelen som er solgt, har jeg registrert en salgspris pa ca. kr 250.000.
lele
Posts: 8
Joined: 24 May 2015 19:20

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by lele »

Den dyreste specimen seddelen som jeg har registrert ble solgt for kr 310.000 pluss ca.

Imorgen er den store dagen for auksjonen.

Denne seddelen har jeg observert 2 ganger for salg. Forste gang for USD 270 ca.
Hva sluttprisen blir, er spennende, og haper at du vinner, slik at den far et "stabilt" hjem.

Opprettet denne "spalten, slik at folk kan se at sedler ogsa kan vare et interessant omrade, med et okonimsk vekst posentiale og
ogsa veldig moro. Det trenger ikke bare vare mynt innen numismatikken.

Og dersom man skal gjennom en toll, som jeg har forstatt noen har en angst for, slipper man det problemet med en seddel..... eller hva?

Lykke til Ravn og dersom du ikke far penger igjen pa skatten, eller at de kommer for sent... neste ar jobber du svart. Problemet lost.

Masse vennlig hilsen

Lele
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by G.Ravn »

Da er seddelen på vei "hjem" til Bergensområdet :) Sluttsummen ble 420$, så får man vurdere om det er dyrt eller ei...Trenger sikkert ikke nevne hva kona synes :mrgreen:

Toll er nok ikke noe problem nei, selv om brevene ofte blir åpnet og kontrollert, litt verre de få gangene jeg handler mynt. Men har alltids gått greit.
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Kjetil Kvist »

Det var nok et godt kjøp. Gratulerer.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
leile
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2015 00:16

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by leile »

Hei igjen Ravn og gratulerer.

Sum summarum tror jeg at du kan legge deg til a sove om kvelden og dromme sott.
Hvorvidt det blir noen netter pa sofaen, tror jeg at til syvende og sist…. det var verdt det???

Denne seddelen er ikke hverdagskost, og hadde ikke du sagt du ville by pa den, hadde jeg kjopt den ,
og ogsa vart villig til a betale betraktelig mere, enn det du ga for den.
Jeg er glad for at du vant, og for meg kommer det nye tog.

Slik sett fikk du seddelen "billig", da jeg ikke bydde.

1. Det mest interessante med seddelen, syntes jeg er det rode stemplet som er preget pa den.

2. Dernest tilknytningen til Norge, mener a ha sett pa internett at noen
mener at banken var norsk kinesisk, og ikke skandinavisk kinesisk, som helt sikkert alle norske samlere visste (bortsett fra meg (ny?), fotnote 1).

Da jeg ikke bod pa (kjopte) denne seddelen, kan du vare sa snill a kommentere 2 ting for meg:

A. Hva syntes du om graderingen?
B. Hva betyr det rode stemplet (gidder ikke a finne ut selv, da den ikke er min)?

1) En italiener tilbod meg for noen mnd siden en lot bestaende av 6 sedler.
Hvorav 2 norske. Avtalte pris etc., i tillegg til a ha avtalt videresalg til en nordmann. Pga kluss med min bank (passord sikkerhet),
tok det mange, mange uker for betaling ble gjort og valgte derfor a beholde disse sedlene selv. Da jo det er "kjekt a ha" og ikke minst pinlig med slik lang forsinkelse.
Derfor er jeg "ufrivillig" norsk specimen samler, med da 2 objekter.




Haper jeg shaper deg up Ravn. Som Kvist skriver, et godt kjop (forbannet godt i mine oyne).

Masse vennlig hilsen
Attachments
Specimen Norge revers.jpg
Specimen Norge revers.jpg (57.64 KiB) Viewed 2722 times
leile
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2015 00:16

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by leile »

Vil fortsette med noen fa poster, hvor jeg viser noe av samlingen min.
Og hvor ulikt jeg har samlet, det finne nok ikke noen regler.

Begynner med Guatemala Banco de Occidente, hvor jeg har 4 sedler, dette er sedler fra ulike datoer, og signerte.
Forsavidt komplett serie fra denne banken.

1 Boliviano fra 1914.
Legg merket til fuglens hale som er nederst pa seddelen, det virker som den kommer igjen overst pa seddelen.
Videre er det et "hull" mitt pa fuglen, har sett sedler med og uten hull (tror jeg).
Muligens at det finnes to ulike sedler med litt detaljvarisjon mtp fuglen.
det ma jeg finne ut av nar jeg far sett seddelen

5 Bolivianos 1919

20 Bolivianos 1916

100 Bolivianos 1919
Denne seddelen er stemplet med et datostempel fra ABNC, og papiret er ulikt normale specimen seddel papir.
Pga papirets kvalitet tror jeg at disse sedlene er vanskelige/umulige a finne I UNC, eller PGS 64-67 feks.
I tillegg til at jeg er usikker pa om den er sa "samlervennlig", som specimen sedler preget pa normalt papir.
Hvilket igjen jeg ma sjekke nar jeg far sett seddelen.
Attachments
Guatemala 100 Bolivianos.jpg
Guatemala 100 Bolivianos.jpg (147.79 KiB) Viewed 2671 times
Guatemala 20 Bolivianos.jpg
Guatemala 20 Bolivianos.jpg (76.34 KiB) Viewed 2671 times
Guatemala 5 bolivianos.jpg
Guatemala 5 bolivianos.jpg (98.31 KiB) Viewed 2671 times
Guatemala 1 Boliviano.jpg
Guatemala 1 Boliviano.jpg (88.01 KiB) Viewed 2671 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by Olav K »

Så bra at noen skriver om sedler!
Her skriver mange gladelig om mynter, og det er intet galt med det - men seddelfolket er litt forsømt. Stort sett er sedler rimeligere enn mynt, og det er ingen mangel på rariteter med spesielle historier. Hold frem! (gjerne med bakgrunnstoff - veldig få her - om noen - vet noe om bolivianske sedler, men jeg ror mange vil synes det er moro å vite mer.)
Og så er det mange kategorier man kan samle på.
Selv har jeg to: "Slemme menn" ( utvidet til regimer) på seddel, her er det nok å ta av, særlig Afrika og deler av Asia, samt noe Latin-Amerika. Hverken Hitler eller Stalin lot seg avbilde på seddel (så jeg har vært nødt til å kjøpe en mynt med Stalin). Den andre er nødsedler, med hovedvekt på Tyskland 1914-1923, et nesten uutømmelig område, ca 85.000 varianter registrert, jeg har kanskje 1000 og snittprisen ligger på ca 1 euro pr. seddel, så dette er også et overkommelig samlerområde.
Kjetil Kvist i Numisma samler på "pene damer på seddel", samt Kambodsjasedler. Så det er ikke slik at myntsamlere "ser ned på" seddelsamlere. Vi er vel alle smittet av "samlergenet" og jeg tror ikke jeg er alene om å synes det er morsomt å se hva andre samler på ( og selv om mitt "primærområde" er antikk, nå mest gresk, mynt - har jeg tre ringpermer med sedler (foruten noen dubletter i løs vekt)).
leile
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2015 00:16

Re: Specimen, Proof og Error sedler.

Post by leile »

Da fortsetter jeg med Boliva, 3 sedler fra 1945.

Et interesssant ar, hvor det ble produsert sedler bade i ABNC og La Rue.

De sedlene jeg har er preget fra La Rue, og er en begynnelse…. og fortsettelsen…. vil tiden vise, men pris er den vesentligste faktoren i tillegg til tilgjengeligheten.

(Bolivia et must for meg som samler(et) Potosi, men mynt.
Attachments
100 Bolivianos 1945 La Rue Bolivia.jpg
100 Bolivianos 1945 La Rue Bolivia.jpg (468.66 KiB) Viewed 2629 times
50 Bolivianos Bolivia 1945   Bolivia.jpg
50 Bolivianos Bolivia 1945 Bolivia.jpg (430.2 KiB) Viewed 2629 times
Bolivia 20 1945  Rue Co..jpg
Bolivia 20 1945 Rue Co..jpg (423.16 KiB) Viewed 2629 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”