Ny forumbruker

Numismatisk forum
Post Reply
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Ny forumbruker

Post by vn2hare »

Jeg oppdaget Samlerforum ved en tilfeldighet for noen få uker siden, og har brukt tid på å lese igjennom en rekke tråder. Jeg må virkelig si at jeg er imponert over kunnskapsnivået til flere av medlemmene her. Selv om jeg ikke kan måle meg med disse håper jeg å kunne bidra med synspunkter og kommentarer på temaer som opptar meg. AV den grunn håper jeg dere tilgir at jeg kommer til å "vekke til live" igjen noen eldre tråder.

Ellers er det vel på sin plass å gi en liten introduksjon av meg selv. Jeg er en gift familiefar med to yngre barn. Selv om jeg er ny på forumet har jeg vært myntsamler i ca. 40 år. Interessen startet da jeg som ung fant en skinnpung med to gamle 3 skilling/10-øre (samt en russisk 100 rubler-seddel fra 1910) på loftet hos min bestemor. På den tiden var det fremdeles mulig å finne eksempelvis hull-kroner i sirkulasjon, slik at jeg naturlig startet som årgangssamler. Der er jeg for så vidt fremdeles, men har utvidet hovedinteressen til øvrige Norden og etter hvert også gått bakover i tid. Jeg har imidlertid ikke det samme kvalitetsfokuset som en del andre her. For meg ligger samlergleden like mye i å fylle luker i samlingen. Jeg har også fått en sterk interesse for varianter. Det startet med Trygve Haugens lille hefte, og sener Svenske Myntförteckning og deretter PDF-boken til jornkris. Til sist også den trykte boken som kom i hus i dag.

I tillegg har jeg en annen hovedsamling der jeg forsøker å samle mynter ikke bare fra flest mulige land/stater/territorier, men også flest mulig myntsystemer. Jeg har nok også et "universalsamlergen" i meg, da jeg har lett for å spre interessen og kjøpene litt for mye. Dessuten har familiesituasjonen gjort at det ikke har vært tid og anledning til de dypere "studier" av mine hovedområder de siste årene. Jeg har derfor også to av det dere vel kaller "sidesamlinger". Det ene er ordinære (og rimelige) sirkulasjonsmynter fra en del europeiske land primært fra det 20. århundre, og siste tilskudd er Euro-mynter i sølv (hovedsakelig 5 og 10 €).

Det får være nok for nå, så får jeg heller komme tilbake med flere poster. :D
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ny forumbruker

Post by Ask »

Velkommen til forumet.Bra at myntsamling er mer enn firedobbelte speciedalere og Oscar i supernull.

Mvh. Ask
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Ny forumbruker

Post by anda »

Velkommen skal du være! :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ny forumbruker

Post by Olav K »

Velkommen! Fortell om mynter du synes er morsomme, har en historie. Spør om det er noe du lurer på. det er det som skaper liv her.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ny forumbruker

Post by vn2hare »

Ask wrote:Velkommen til forumet.Bra at myntsamling er mer enn firedobbelte speciedalere og Oscar i supernull.

Mvh. Ask

Takk skal du ha Ask (og også dere andre) for velkomsten.

Alle får nå følge sine interesser, for som en vis mann sa her inne tidligere (husker ikke om det er et ordrett sitat) så vil det være kjedelig om alle samler på det samme.

Selv om jeg også har noen dyrere enkelt objekter (norske gullmynter) så føler jeg nok at jeg befinner meg i en annen "økonomisk liga" enn noen av de andre samlerne her, men det er jo alltids lov å være misunnelig :wink:
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ny forumbruker

Post by Arve »

Hei og velkommen. Det å samle flest mulig myntsystemer er en innfallsvinkel jeg liker. Jeg vet nok mest om Italia og de myntsystemene som har vært der opp igjennom historien. Helt fra de greske bystatene i magna greca 500 BC og opp til samlingen i 1861 har det vært et utall av myntsystemer i det som i dag er Italia. Et sted å begynne er her http://numismatica-italiana.lamoneta.it ... ?mylang=en.
Jeg har samlet noen år, men noen helhetlig oversikt over dette området har jeg ikke greid å få. Bare spør hvis det er noe du lurer på.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ny forumbruker

Post by Ask »

Også Tyskland kan varte opp med et stort utvalg forskjellige myntsystemer helt til 1871, mange av dem er til og med forholdsvis rimelige.
Jeg synes i likhet med Arve at " myntsystemer opp gjennom tidene " er en interessant innfallsvinkel som gir deg stor frihet til å samle både rimelig og spennende. Lykke til !

Mvh. Ask
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ny forumbruker

Post by vn2hare »

Hei Arve og Ask.

Ja, både Tyskland (eller mer spesifikt - Tyske Rike / Tysk-Romerske Rike) og Italia er spennende områder når det gjelder ulike myntsystemer. De skiller seg likevel litt fra hverandre ved at det tyske området har hatt størst antall stater/land, men samtidig siden 16. århundre flere felles myntkonvensjoner som gjaldt for de fleste statene. Italia besto av klart færre stater, men der har jeg ikke klart å se noe felles mønster.

Dette er et område der jeg vel så mye kan kalle meg numismatiker (dvs en som studerer mynthistorie) som myntsamler. Jeg har for eksempel kjøpt meg ganske mange spesialkataloger og bøker for tyske stater som også inneholder mynthistorien og beskriver myntsystemene (på samme måte som f.eks. Hede gjør for Danmark-Norge). Arve, jeg har til gode å finne noe særlig tilsvarende for italienske stater. Har du noen gode tips på litteratur på engelsk eller tysk om dette? Jeg kan dessverre ikke italiensk så det blir vanskelig for meg å finne ut av "innfødte" bøker. Bare for å nevne et eksempel, hva har vært offisielle vekslingsforhold mellom scudo og småmynt i Napoli og Sicilia fra 1500-tallet og fram til ca. 1800? Jeg har MEC volum 14 som går fram til 1512, og Krause-Michelers verdenskataloger angir systemer for 19. århundre, men perioden i mellom er helt "terra inkognito" for meg. Tilsvarende for flere andre stater. Det er vel stort sett kun Venezia og Kirkestaten som jeg så noenlunde har kontroll på.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ny forumbruker

Post by Arve »

Jeg er redd jeg ikke kan gi deg noen konkrete referanser til litteratur om vekslingsforholdene som du etterlyser. Men i tillegg til den linken jeg la inn i et innlegg litt lenger opp så kan jeg legge til denne linken til bl.a. hele Corpus Nummorum Italicorum og andre italienske myntressurser på nettet http://www.numismaticadellostato.it/web/pns/home. En annen og mye mer omfattende link er denne: https://sites.google.com/site/digitalli ... taly-malta hvor du kan finne litteratur om det meste innen numismatikken. Som tidligere antydet så er nok det meste av litteraturen om tidligere italienske myntsystemer bare tilgjengelig på italiensk og lite på engelsk eller tysk. Jeg for min del har lite utenom Gigante som dekker det tidsspennet du etterlyser og den omhandler bare Napoli fra 1734 og de brukte ikke scudo og baioccho men piastre og tari.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”