Noen som kan si noe om denne mynten

Numismatisk forum
Post Reply
William
Posts: 1
Joined: 30 Oct 2015 19:31

Noen som kan si noe om denne mynten

Post by William »

Hei
Kan lite om gamle mynter, men har arvet en mynt som er fra "jødenes første opprør" (66-70). Noen som vet hva en slik mynt kan være verdt?
Attachments
mynt.JPG
mynt.JPG (106.95 KiB) Viewed 660 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Noen som kan si noe om denne mynten

Post by Olav K »

Det er vanskelig å si pga svakt bilde (esken fra Tostrup har ingen forbindelse til mynten). Mynter fra det første jødiske opprøret ("first Jewish war) er et samlerområde, primært i USA. Myntverdi avhenger av sjeldenhet og konserveringstilstand (slitasje), samt etterspørsel. Hendons "Guide to Biblical coins" angir verdier fra $ 25 til store beløp, men da for mynter i rimelig pen stand. Din mynt ser ganske sliten ut. Det er en relativt liten kobbermynt, prutah, som det ble laget mange av i år 2 og 3 av opprøret. Noen er sjeldnere enn andre, fordi myntstedene beveget seg ettersom romerne trengte frem. Kobbermynt fra år 1 er sjeldne, fordi opprørerne da slo mynter i sølv (som de tok fra tempelet). Tids-og stedsbestemmelse vil fremgå av skrift på for- og bakside. forsiden vil normalt viset et beger med stett, baksidemotivene varierer.
Om mynten er salgbar i Norge vet jeg ikke, jeg kjenner ingen som samler bibelsk/jødisk mynt i Norge - og selv i USA kan den være tungsolgt pga tilstanden. Det kan jo være noen norske samlere av romersk mynt, som vil synes det er morsomt å ha et motstykke til Vespasian/Titus' "Judea Capta" mynter, m.a.o. en mynt fra den tapende part sammen med seierherrenes mynt. Men jeg tror ikke du kan forvente store summer.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”