Bevisst feilgradering av Skanfil?

Numismatisk forum
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Myge »

Hei Snusen.

Jeg registrerer hva du skriver, og skal ikke si for mye om det. Har du noe du ønsker å formidle fremover til Skanfil, får du sende oss en mail. Ønsker du ikke å handle hos oss, lar du enkelt og greit være. Finner du feil, skal vi forsøke å rette disse opp. Legger du det ut her, er det ikke sikkert vi får det med oss.

Mailadressen du kan bruke er f.eks. skanfil@skanfil.no, alternativt eirik@skanfil.no, da vil kommunikasjonen gå raskere.

Med ditt skarpe sinn og gode øyne kan vi f.eks. komme frem til en avtale, hvor du får en liten belønning hver gang du finner en feil, og sender på mail til oss. Du må gjerne legge ut feilene du finner her også, men så lenge du ikke kommuniserer på andre steder enn her, blir det som sagt vanskelig for oss å følge med. Vi er 47 ansatte, og det er ikke noe stort ønske for oss å benytte samlerforum som vår kommunikasjonskanal. Vi har en facebookside som vi regelmessig følger med på, og vi pleier respondere svært raskt på e-poster sendt til oss (vi leser mail i vår arbeidstid, som er alle hverdager fra kl 08:00 og utover dagen, på noen kontorer frem til kl 18:00).

Når det gjelder Mongolisk numismatikk, må vi innrømme at vi ikke besitter nordens aller høyeste ekspertise, men vi pleier beskrive disse som Tugrik. Objekter kjøpt fra diverse tyske forhandlere av slike objekter, har til tider blitt innlevert med Terper som myntnavn. I dette tilfellet ble den beskrevet som det. Flere andre internasjonale handlere har også brukt Terper om objekter derfra, noe man kan se dersom man f.eks. googler dette.

Det betyr ikke at det er helt rett, men når vi selger 150.000 unike objekter i året, og disse blir beskrevet i tre forskjellige land, vil det oppstå forskjellige beskrivelser av objekter. De av dere som har en god måte å lage et standardoppsett for all beskrivelse av numismatikk fra alle verdens land på norsk, dansk eller engelsk er hjertelig velkomne til å komme med tips, det vil vi sette stor pris på :)

Så får vi håpe dere finner et par objekter som er korrekt beskrevet, som dere kanskje samler på. Hvis dere er heldige, ender dere kanskje opp med dem til slutt også. Og der har jeg et triks som gjør at dere alltid vil få tilslag. Det er bare å spørre, så skal jeg avsløre det :)

God jul imens.

Mvh
Myge
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

Hei Myge.

Det som er problemet er at jeg ønsker å handle masse hos dere da dere har mange spennende objekter. Det som er problemet er at jeg ofte konkurrerer med folk som tror en mynt er proof og har en høyere verdi en det den egentlig har, og jeg taper derfor alle auksjonene da jeg ikke er interessert i å betale overpris. Jeg begynte å bli mektig lei av dette og la derfor ut denne tråden her i håp om at dere skulle stramme inn rutinene.

Jeg skal ikke ha noe belønning for å finne feil, jeg for heller søke jobb hos dere når dere får en ledig stilling i Sarpsborg :D
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Myge »

Du får levere en cv, så kan vi se. Ansvarsområde ville blitt proofmynter :D
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Espen »

Har merket meg at enkelte mynter har blitt lagt ut som proof når de egentlig er BU, men i de fleste tilfeller så har myntene samme verdi som en proofutgavene uansett. Jeg antar at det her snakkes om de obskure 70-talls myntene de har solgt noen av de siste månedene. Noe annet som jeg har merket meg med enkelte av disse er at de har et bedre preg enn de vanlige BU myntene av samme type, så jeg mistenker at disse kommer fra et eget sett og ble preget spesifikt for dette settet.

Jeg plukket opp de fra Zaire, Pakistan og Sudan.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by vayavaya »

En interessant spalte igjen…..

Hva er en bullion mynt og da igjen bullion usirkulert….. mot en O (usirkulert meget velpreget mynt) og da Proof mynt.
Legger ved en link til som forklarer litt om hva en bullion mynt er. https://en.wikipedia.org/wiki/Bullion_coin

Dersom man tar bort BU ordet og istedet legger inn en 0 mynt mot en proof mynt er markedet betraktelig storre.

Som da benevnt Venezuela.
Venzuela produserte folgende mynter I 1975:
25 Bolivares: 38.292 vanlig produsert og da 8.217 produsert som proof. Solv
50 Bolviares: 38.806 vanlig produsert og da 8.023 produsert som proof. Solv
1000 Bolivares 5.047 vanlig produsert og da 483 produsert som proof. Gull

Disse 3 myntene ble preget som en serie, men aldri utgitt som sett.

I tillegg ble det preget 500 Bolivares i Proof med 100 stk i opplag. Gull.

Norge, Sverige, Danmark mm har aldri utstedt BU mynter men vel heller nydelige 0 mynter og da igjen proof mynter.

Jeg mener at dersom en proofmynt har riper og fingeravtrykk daler verdien veldig fort ned mot metall verdien.
Dersom de er perfekte er de nok mere verdt en 0 mynter.
Og da igjen dersom 0 myntene har riper mm sa er det solvverdien som legges til grunn.
Dersom de er perfekte er det vel opplaget som er avgjorende for verdien, men stor sett er vel 0 myntene stort sett verdt mere enn metallverdien.

Det a skille 0 (BU) mynter fra proof mynter er vanskelig, dersom bildene ikke er gode.
Myntene fra venezuela som Skanfil solgte gikk for ca kr 400 totalt, hvilket er et ok kjop, dersom ripene pa bildet tilhorer hylsene og ikke myntene.
Jeg tror dette er proof mynter og verdi ca 35-40 USD pr stk. Da uten riper og avtrykk.
Trist at Skanfil ikke tar myntene ut av hylsen, nar hylsen har defekter.

Legger ved bilder av 0 og proof mynter fra Venezuela 1975 slik at man kan visuelt se forskjellen (forste bildet er 0 og andre bildet er proof).

Mvh

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by AMO Berg »

Litt skummelt å samle mynter som faller ned mot metallverdien bare man puster på dem?
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by vayavaya »

Tja det jo snakk om en vandring ned mot metall verdien, har ,an en uhorvelig darlig ande som kan toksere mynten, bor man vel ikke puste pa den.

Men eksempelvis har jeg en 1500 kroner Sykkel VM med fingeravtrykk.
Hvor mye blir den straffet nedover mot metallverdien?

Det samme har man ogsa med sedler som ligger opp mot MS 67 eller 67, man behandler dem vel pent og forsiktig? Ogsa oppbevaringsmessig?

Mvh
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by Swede »

@Myge

Ett generellt råd är väl att hellre beskriva som 0/BU om man inte är rimligt säker att det rör sig om Proof.
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Bevisst feilgradering av Skanfil?

Post by snusen »

En litt grov en her. Rakk ikke å si ifra før auksjonen desverre. Den ble tydligvis bydd på som en proof utgave. Dette er desverre en BU utgave og pleier å ligge på rundt 4800-5000 på auksjoner. Håper dere gir beskjed til vinneren at dette er en BU utgave og ikke proof og det betyr da også at opplaget på mynten som dere oppgir ikke er reelt.

http://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1504792
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”