Er dagens mynthandlere gårsdagens hestehandlere?

Numismatisk forum
Post Reply
Pippi
Posts: 99
Joined: 25 Nov 2012 05:05

Er dagens mynthandlere gårsdagens hestehandlere?

Post by Pippi »

For meg som samler mynt og ikke bor sentralt, kan det virke som om det er svært mye snusk. Alle vet at det er stor prisforskjell på en 0 mynt og en 0/01. Når det svært ofte blant renomerte handlere er stor forskjell i vurdering blir "tapene" store. Snakker ikke om det som selges av mer eller mindre tilfeldige folk på Facebook.
Svarene en får når man nevner det, er at gradering er subjektivt, men da skal en jo noen ganger få undergraderte mynter. Nei de er uten unntak overgradert når man spør etter en ny vurdering. Dette gjelder så å si alle, ett hederlig unntak.
Store auksjonshus feillister, forleder og overgraderer i slikt monn at når en nevner at graderingen er fra dette firmaet , våger man ikke å kjøpe den som det den sies å være.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er dagens mynthandlere gårsdagens hestehandlere?

Post by Olav K »

Nå vet jeg ikke hvilke mynthandlere du har erfaring med. Siden jeg egentlig bare har mening om antikke mynter, hvor 0 og 0/01 nesten er en umulighet, har jeg ingen egen empiri. Uten å ta standpunkt til påstanden om "hestehandlere" er riktig, tenker jeg: "Mynthandler", eller for den saks skyld "numismatiker" er ikke beskyttede titler. Hvem som helst kan kalle seg mynthandler. For å drive butikk må man vel ha skraphandlerbevilling, men meg bekjent krever det bare vandelsattest. Nå er det noen i bransjen jeg vil stole på, det er folk som har holdt på lenge, og har en brennende interesse for temaet. Det er også folk som tør forklare meg, og vise, hvorfor de mener denne myntene er 1+, mens den andre er 01. Vi har ingen norske manualer slik de har i USA, som kan lede deg gjennom de vanskelige grensetilfellene; når vipper en 01 til 0/01, eller derfra til 0? Mynter slites ikke sprangvis.
Vi kan høre historier som: "Jeg kjøpte en 0-mynt fra handler X, men når jeg to år senere gikk tilbake til ham, sa han at den var 01!" Jada, men du glemte å si at i mellomtiden hadde du og flere venner sett på mynten, latt den sirkulere mellom ikke helt rene fingre, kanskje vasket den litt etterpå (hverken øl- eller pizzaflekker gjelder som "patina"). Men denne milde slitasje i vennekretsen kan være nok til å senke mynten fra 0 til 0/01, kanskje noe av myntglansen gikk under fettede fingre?
Gradering er subjektivt. Det er uvitenskapelig så lenge man ikke har offentlig tilgjengelig referansemateriale. Det er erfaringsbasert. Jeg vil tro de fleste handlere er interessert i å treffe "riktig", dagens selger er morgendagens kjøper og vice versa. Men erfaringsgrunnlaget kan variere. Jeg stoler mest på veteranene, og innen mitt felt - etterhvert på egen erfaring. Og at mynten er "pen" (eye appeal). En stygg mynt kan ha grad 0, for meg hjelper deg ikke. Andre kan mene noe annet.
Jeg tror ikke at mynthandlere vil være skurker. Men det kan skorte på kompetansen - og i grensetilfellene kan tvilen om riktig grad resultere avhengig av om han møter kjøper eller selger.
Pippi
Posts: 99
Joined: 25 Nov 2012 05:05

Re: Er dagens mynthandlere gårsdagens hestehandlere?

Post by Pippi »

Sier i innlegget at jeg har erfaringer fra mange mynthandlere og alle med unntak av en har ikke solide graderinger, dvs graderinger andre går god for. Det er litt vel suspekt.
Videre kan det opplyses om at myntene ligger i slike små rammer, og ingen har tafset på dem.
Er enig med deg i at å samle på antikk mynt er bra, der holder "graderingene" (litt fin, fin , kjempefin osv) seg. Interessant er det også, men på den annen side er det jo et så innmari enormt felt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”