Brakteater og et merkelig fenomen

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Brakteater og et merkelig fenomen

Post by Myntsamleren »

Jeg har flere ganger blitt ganske forbløffet over hvordan et bilde av en brakteat kan bli helt ubrukelig hvis mynten er fotografert opp/ned.
Du kan se mynten klart så lenge du holder bildet slik som det ble fotografert - med mynten opp/ned, men snu bildet slik at mynten ligger riktig vei - og der forsvinner hele myntmotivet, du ser ikke lengre hva den forestiller.

Resten av innlegget med bilder ligger her: http://myntsamleren.forum24.se/myntsamleren-about7.html
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Brakteater og et merkelig fenomen

Post by Myntsamleren »

Jeg burde ha presisert at dette gjelder spesiellt for hulpenninger fra midten av 1300-tallet, de som har fått motivet slått så kraftig inn i metallet at det stikker ut.

Da det ikke har kommet noen kommentarer, er det bare meg som har problemer med det øverste bildet ?
Alle kan greit se hva det forestiller ?
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Brakteater og et merkelig fenomen

Post by grenl.har »

Tror motivet er 2 kroner med B mellom med kors bak B`en, men du viser jo fasiten forsåvidt.
Jeg ser ditt poeng, men når man ser hva det skal være er det lettere å se motivet snudd etterpå.

Ser også når man "inverterer" bildet. (mørkt blir lyst og omvendt) kan man se nye detaljer.
Men sjøl har jeg hvertfall 3 Brakteater jeg ikke greier å være sikker på hva motivet er. 1 norsk, 1 norsk/svensk og en jeg tror er tysk.

Forresten rekker du ny utgivelse av neste bokprosjekt før sommeren?
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Brakteater og et merkelig fenomen

Post by Myntsamleren »

grenl.har wrote:Forresten rekker du ny utgivelse av neste bokprosjekt før sommeren?
Hadde det vært opp til meg skulle den vært ferdig før ferien, men nå i sluttfasen så har jeg mange saker der jeg er avhengig av respons fra museer og myntkabinetter i norge og sverige for å få på plass de siste detaljene/bildene.

For de som venter kan jeg si at denne gangen vil det komme mange nye mynter inn i den norske myntrekka!
Derfor har det også tatt litt lenger tid en forventet.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Brakteater og et merkelig fenomen

Post by grenl.har »

Har hatt mye nytte og glede av første utgivelsen :)
Selv om jeg kun kan telle på en hand antall mynter jeg har fra perioden (1263-1319) og fortsatt ha fingre igjen.
Det er ikke bare at man har mynten selv, men vite mest mulig om norsk Numismatisk historie.
Ser fram mot den neste utgivelsene selv om en må vente til høsten!!

ref. Myntsamleren:
For de som venter kan jeg si at denne gangen vil det komme mange nye mynter inn i den norske myntrekka!
Derfor har det også tatt litt lenger tid en forventet.

Interessant og spennende!!
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”