Handel på eBay - hva er "import charges"?

Numismatisk forum
Post Reply
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Handel på eBay - hva er "import charges"?

Post by Hougaard »

Jeg er fascinert av eldre amerikanske sedler og har i det siste lett på eBay etter slike. Men hos mange forhandlere dukker det opp et uforklarlig tilleggsbeløp når seddelen legges i "handlekurven". For eksempel for en seddel som koster $59 ble det lagt til $22,12 i "Import charges". Et betydelig beløp i forhold til prisen på seddelen. Jeg sendte en melding til en forhandler og spurte om hva dette er. Svaret tilbake var at det visste han ikke, dette var ikke noe han hadde lagt til. Han hadde kontaktet eBay men de hadde vært lite imøtekommende og han fikk ikke noen god forklaring.

Er det noen som kjenner til hva "Import charges" er for noe? Det er jo ingen importavgifter eller moms på sedler som importeres til Norge. Hvor blir det av disse pengene? Det er jo merkelig at ikke selgeren vet hva det er heller! Det går jo ikke an å handle på eBay fra USA hvis man må betale dyre tilleggsavgifter som man ikke vet hva er.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Handel på eBay - hva er "import charges"?

Post by mynt01 »

Det står om dette her.
search.php?keywords=charges
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Handel på eBay - hva er "import charges"?

Post by Ask »

Det er bare merkelig at Ebay- selgere behøver dette mens de anerkjente auksjonshusene enten slipper slike ekstragebyrer eller har kommet fram til en ordning som ikke belaster kjøperen her i Norge.
Mvh. Ask
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Handel på eBay - hva er "import charges"?

Post by Arve »

Dette er enkelt og greit norsk toll, moms og tollbehandlingsgebyr som forhåndsfaktureres. Amazon gjør akkurat det samme hvis du velger Express-frakt. Dette blir billigere for forbruker i Norge enn å la posten ordne dette i Norge. Det er selvfølgelig ikke noen fordel når det gjelder varer som er avgiftsfrie i Norge. Da må en velge en selger som ikke bruker dette systemet på ebay.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Handel på eBay - hva er "import charges"?

Post by Hougaard »

Takk for svar og link til tidligere debatter. Dette er ikke greit, å kreve så store beløp til dekning av avgifter som ikke finnes vil jeg kalle svindel! Særlig når ikke engang selger vet om det. Da blir det ikke noen handel på meg fra selgere i USA som har dette oppsettet i eBay.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Handel på eBay - hva er "import charges"?

Post by Arve »

Dette har ingen ting med svindel å gjøre. Dette er et tilbud fra ebay til småhandlere som ellers ikke vil selge til utlandet. Husk på at der er mange som returnerer varer fordi de ikke har tenkt over at de også må betale importavgifter når de får sendinger fra utlandet. Det er en ulempe for oss når det gjelder varer som er avgiftsfrie i Norge. Jeg velger alltid handlere som ikke bruker dette når jeg kjøper bøker og mynter på ebay, og også når jeg kjøper varer som kommer under den norske grensen på 350 NOK inklusiv frakt. Når jeg kjøper avgiftsbelagte varer for over denne summen er systemet til ebay en fordel fordi de bruker speditører som tar et lavere tollbehandlingsbeløp enn posten. Du kan ikke forvente at all verdens småhandlere på ebay skal ha full oversikt over alle lands tolltariffer, det er det nok bare Amazon som er store nok til.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Handel på eBay - hva er "import charges"?

Post by Espen »

Det er fordi at selgerne bruker "Global shipping program". Det vil si at de sender varene til Kentucky eller hvor enn det var og så tar eBay ansvaret for salget, videresender og forhåndsbetaler toll og avgifter.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”