Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Generell diskusjon
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg har lyst til å vise dere et spennende bilde. I 2015 fikk jeg tillatelse til å gå ned i gravkammeret til familien von Schultz i Værnes kirke i forbindelse med en artikkel i lokalavisen.

Generalløytnant Georg Christian von Schultz (1632-1715) ble født i Braunschweig i Tyskland, men gikk i tjeneste hos kong Frederik III av Danmark-Norge og gjorde en militær karriere. Han ble blant annet kommandant av Trondheim by og var mannen som førte Peder Griffenfeld fra København til Munkholmen.

Von Schultz flyttet inn på Værnes hovedgård i 1671 og bodde der til sin død. Han ble begravet under sakristiet i Værnes kirke sammen med kone og tre voksne barn. Dessverre ble gravkammeret utsatt for plyndring og hærverk på 1800- og 1900-tallet, og sarkofager og skjeletter ble ødelagt.

Munnbindet er av frykt for muggsopp og ikke koronavirus.
Attachments
32cfdeace0f14eb9ae529b049bf91b6b-1024x682.jpg
32cfdeace0f14eb9ae529b049bf91b6b-1024x682.jpg (70.19 KiB) Viewed 2310 times
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Her er den utmerkede fotografen som har tatt bildet ovenfor: Pensjonert jagerpilot Aksel Lindgren.
Attachments
caaf6def987245391ed0ed2472772265.jpg
caaf6def987245391ed0ed2472772265.jpg (151.05 KiB) Viewed 2310 times
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Dette er det eneste kjente portrettet av generalløytnant von Schultz. Trolig er det malt av en bob-bob kunstner i København i forbindelse med adlingen i 1671. Portrettet er nå savnet, og dette er en avfotografering som er over hundre år gammel, tatt av en fotograf ved navn Noodt som var aktiv i Trondheim omkring forrige århundreskifte.
skjermbilde_2016-05-23_kl_large.jpg
skjermbilde_2016-05-23_kl_large.jpg (43.24 KiB) Viewed 2244 times
Vi vet at fem personer, to voksne menn og tre voksne damer, var gravlagt i gravkammeret. På begynnelsen av 1980-tallet ble tre av hodeskallene stjålet av en ung mann fra Stjørdal som hadde klart å ta seg ned i gravkammeret. Han gav en hodeskalle i gave til Rams MC i Trondheim, den andre brukte han som radiatorpynt på sin Volvo Amazon og den tredje vet ingen hvor er. Både skallen hos MC-klubben og den han brukte som bilpynt kom til rette etter en lokal leteaksjon i 2009.

Begge hodeskallene som ble funnet i 2009 ser ut til å være kvinnelige medlemmer av Schultz-familien, og når det gjelder de to som fremdeles ligger i gravkammeret er den ene knust til småbiter. Den jeg holder på bildet tror jeg tilhører en mann. Den er, i likhet med de øvrige hodeskallene fra Schultz-familien, ganske liten, men har likevel mer maskuline trekk enn de øvrige. Blant annet har den en mer tydelig beinkant over øyehulene.

Da er dette i så fall enten generalen eller hans sønn som døde cirka 25 år gammel. Når jeg sammenligner trekk på hodeskallen med portrettet synes jeg det er likheter, blant annet med hensyn til fasongen på øyebryn og øyehuler. Det er vel heller ingen grunn til å tro at portrettet er særlig forskjønnet.

Von Schultz var en betydelig mann i Norge på 1600-tallet. Vi vet at han var omgangsvenn med blant andre Jan Wessel som var rådmann i Trondheim, og kanskje ble han sønn, den unge Tordenskjold, inspirert til å satse på en militær karriere da han fikk høre om generalens meritter?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Ellers så må jeg bare beklage at en tråd om koronaviruset sporer av til dette. Men som dere kanskje har skjønt, har jeg som regel en respektabel promille på denne tiden av døgnet.

Jeg har dog kuttet ut whisky! For to måneder siden fikk jeg diagnosen grønn stær og måtte begynne å ta øyedråper hver kveld før jeg legger meg. Finmotorikken er ganske bra når jeg er full; faktisk er flere av mine high score på tv-spill tatt i fylla. Problemet er at man ved inntak av brennevin risikerer blackout, spesielt når man også er trøtt.

Så det ble for belastende å våkne om formiddagene og ikke huske om jeg hadde tatt Taflotan-dråpene. Måtte rote rund i søppelposen under kjøkkenbenken for å se om jeg fant en tom ampull.

Da er vin et tryggere valg; man får en god rus med mindre risiko. :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Arve »

Dette er ingen avsporing! Og vin er ikke noe problem, rusen virker. 8)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Vår venn, Georg Christian, var ingen skjørtejeger eller damemagnet, men i 1665 ble han beordret til en post i Romsdal, hvor han skulle han tjenestegjøre som rittmester under den mektige generalmajor Reinhold von Hoven. Der fikk den 33-årige Georg Christian øye på sin overordnedes 19 år gamle datter Anna Sofia (som muligens endte opp som radiatorpynt på en Volvo Amazon).

Den høyadelige von Hoven var, i likhet med oss her på Samlerforum som har sett portrettet, ikke videre imponert over den merkelige tyskeren, og giftermål var selvsagt helt uaktuelt.

Men Georg Christian, som ennå ikke hadde hørt om metoo-bevegelsen, hadde andre planer. En sen høstkveld i 1665 red han inn på von Hovens gods og røvet med seg Anne Sofia! (men trolig gjorde hun ikke større motstand).

Da Reinhold von Hoven kom til hektene etter Madeira-rusen dagen derpå og oppfattet hva som hadde skjedd, fikk han raserianfall og beordret stakkers Georg Christian arrestert. Men - heldigvis - den gang, så var makt ganske geografisk begrenset.

Kort tid etterpå sa Anna Sofia Ja da en prest i Midt-Norge spurte henne om hun ville bli fru von Schultz, og paret kunne stifte sin egen familie. Svigerfar Reinhold var dog ingen romantiker, og det nygifte paret fikk i flere år føle den isende kulden fra den adelige høyborg i Romsdal.

Så, i 1671, hadde Georg Christian spilt sine kort så godt at kong Christian den femte bestemte seg for å adle ham. De fleste historikere er enige om at von Schultz ikke var noen stor militær strateg, men han var rett og slett en sympatisk mann - rund i kantene og populær blant de lavere befal.

Etter adlingen strømmet forsoningens varme fra von Hovens i Romsdal inn over ekteparet på Værnes, og i 1677 ledet svigerfar og -sønn det vellykkede felttoget hvor Jämtland ble gjenerobret (for en veldig kort stund).

Georg Christian fikk oppleve suksess på slagmarken, men privat var det en annen historie. Han brukte dessverre penger som en full sjømann. Da han på 1680-tallet sto på høyden av sin karriere hadde han cirka 20 tjenestefolk ansatt. Han fikk til og med en tysk gartner med det passende navnet Gärtner til å komme hele veien fra Tyskland for å pynte i hagen sin.

Økonomisk gikk det fort nedenom og hjem, og de siste 20 årene av hans liv ble en endeløs kamp mot kreditorer. I 1709, da Georg Christian var 77 år gammel, ville en av hans kreditorer ta beslag i hans praktfulle kirkestol i Nidarosdomen (pampene satt ikke på vanlige kirkebenker den gangen). Georg Christian klaget dette inn for domkirkens administrasjon og fikk medhold. I begrunnelsen skriver de at dette er "av respekt for velbaarne hr. general løytnants carakteer, alder og meriter".

Samme år skriver vice-stattholder Ditlev Wibe i en rapport til kong Frederik IV at den 77 år gamle kommandant i Trøndelag fremdeles er ved god fysisk helse, og mentalt ved sine fulle fem. Men nå hadde den gamle kriger ikke lenger den samme posisjon hos kongemakten i København, og i 1711, 79 år gammel, blir Georg Christian pensjonist og får en pensjon på 1200 riksdaler per år; en gylden fallskjerm den gangen.

Dessverre blir de siste fire årene av generalløytnantens liv en tragedie. Han går konkurs og Værnes hovedgård går på tvangsauksjon. Da er det den mektige Angell-familien i Trondheim skrider til verket. De kjøper gården, og lar både den døende Georg Christian og hans ugifte datter Anna Helena bli boende på gården så lenge de lever. Angells kan ikke leve med at andre adelige blir hjemløse; det ville forstyrre selve balansen i universet.

Georg Christian dør i 1715, 83 år gammel, men datter Anna Helena blir boende på gården frem til sin død i 1736 sammen med en tjenestepike som Angell-familien betalte lønnen til. Det hører med til historien at da den svenske hærføreren Carl Gustaf Armfeldt rykket inn i Trøndelag i 1718 og kom til Værnes hovedgård, beordret han sine soldater å gå videre uten å røve noe fra gården, av respekt for Anna Helenas far Georg Christian von Schultz.

Etter Anna Helenas død ble gården solgt på nytt til en eiendomsutvikler, og trolig ble inventaret tatt vare på av Angell-familien. Ikke usannsynlig var det de som tok med seg det merkelige portrettet av Georg Christian til Trondheim.

Jeg er en hardkokt ateist, men når jeg tenker på den lille hodeskallen som ligger i det mugne gravkammeret under Værnes kirke, og hvilke store tanker og varme følelser som har funnet sted i den, så må jeg ta et skritt tilbake. Livet er sannelig underlig.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Arve wrote: 26 Sep 2020 02:09 Dette er ingen avsporing! Og vin er ikke noe problem, rusen virker. 8)
Takk, Arve. :)

Først må jeg opplyse om at jeg har drukket en flaske italiensk rødvin i kveld: Da Luca; den fyller mine grunnleggende kriterier for rødvin: Minst 13 % alkohol, passer til ost og koster under 120 kroner flasken. Jeg mener å huske at du er "italiener", og du vil få en PM fra meg i løpet av høsten med spørsmål om jeg kan ringe deg en gang førstkommende romjul for en liten prat om vin, mynter og sånt.

Deretter må jeg innrømme at jeg på nytt åpnet barskapet og drakk det meste av en flaske Harveys Bristol Cream sherry. En forferdelig søtsuppe som jeg ikke kommer til å kjøpe igjen. :?

En av grunnene til at jeg poster innlegg her på Samlerforum i min nåværende tilstand er at (jeg tror at) relativt få leser det jeg skriver. På den annen side vet jeg at dere få som leser dette er intelligente, ressurssterke og liberale personer som ikke så lett lar seg sjokkere. For det tredje har forumets mystiske eier ESPEN latt meg beholde mine rettigheter som moderator, på tross av mine svakheter, og dermed kan jeg slette mine egne overtramp når jeg kommer til hektene.

Men nå en ALARM:

Jeg er ikke på Facebook, men en kompis viste meg den mest aktive mynt-siden på denne plattformen. Trøste og bære for noe dritt! Null kunnskap og kun salg! Kvalitetsvurdering er et fremmedord på denne siden. Mange selger mynter der uten engang å forsøke å sette en konserveringsgrad, og de som gjør det bommer med minst halvannen grad i selgers favør! :evil: Her er det mange som får seg et sjokk når de skal selge en gang i fremtiden.

Nå må de gamle gutta fra Samlerforums glansdager våkne! Hvor er ZZzzz, vestmar, Markus, jenskr, elgen og alle andre som jeg ikke husker kallenavnet på akkurat nå??

Vi kan ikke leve med at halvproffe myntselgere som vi var med og kastet ut fra dette forumet for 10 år siden nå blir hyllet som orakel på Facebook!

Vær så snill og kom tilbake hit.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Før tråden igjen styres inn på korona-psykosen vil jeg dele et dikt jeg fant. Den nasjonalromantiske forfatteren Jacob Breda Bull (1853-1930), som jeg for øvrig aldri har hørt om, har skrevet et dikt som omhandler et par av personene nevnt i denne tråden:

Jemterne stirrer i svartene Skoven,
Krigshornet klinger helt frydefuldt frem.
Oberst von Schultz og Major von der Hoven
kommer fra Norrig, fra Fædrenes Hjem.

Jemterne følger de Nordmænd til Striden;
Sparre han viger, der Schultz drager fram.
Forrest i Hæren, von Hoven ved siden,
ganger i Ledingen Præsten Herr Ramm.

Stakket blev Jemternes Norrønaglæde:
Horn kom fra Söder med tre Tusend Mand!
Lænket selv fjortende Ramm stod tilstede,
Dømtes til Døden den Herre paa Stand.

Var sig hans Hustru, den modige Kvinde,
Sagde af Sorg ei et eneste Ord;
Men for Pardon for sin Husbond at vinde
hundrede Mil gjennom Vintren hun fór.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Nå: har Donald Trump vært så trollete at han må dø og havne i helvete? Jeg blir vel den neste som blir diagnostisert med covid-19. :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Må bare vise dere dette. Her er svigerforeldrene til Georg Christian von Schultz; herr og fru von Hoven. Har svigerfar et veldig stort sverd? Jeg ville ha feiget ut i møtet med disse! Her lukter det tvangsekteskap.
Attachments
reinhold_von_hov_en_original.jpg
reinhold_von_hov_en_original.jpg (98.74 KiB) Viewed 1862 times
helle_fredriksdatter_von_hoven_large.jpg
helle_fredriksdatter_von_hoven_large.jpg (27.67 KiB) Viewed 1862 times
Littinteressert
Posts: 20
Joined: 24 Feb 2019 21:56

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Littinteressert »

Rødvin (Ripsasso årgang 2018) + koronainnesitting = jeg har for første gang bestilt en mynt fra en nettside. Roschberg, der jeg har vært fysisk innom før, så jeg er ikke så veldig bekymret. Ikke over risiko for å krepere pga. viruset heller, spesielt ikke nå som jeg feirer kjøpet med en kaffe og et lite glass Hennesy.

Syntes dog det var litt merkelig at ene mynten jeg kjøpte, der ser bildet ut å ha vært brukt i en annonse på et annet nettsted for kun få dager siden.

Denne kjøpte jeg: https://www.roschberg.no/sverige-10-kro ... -lite-riss

Samme bilde i denne annonsen: https://www.tradera.com/item/220128/421 ... -item-main

Hypoteser, noen?

Har Roschberg kjøpt denne fra selgeren på tradera?

Ellers må jeg si takk,spesielt til AMO Berg, for fornøyelig lesning, i disse psykotiske tider. Takk!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

TAKK Littinteressert :)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Arve »

Artige historier i mørketiden, fortsett med det. Det at du ikke har hørt om Jacob Breda Bull betyr bare at du er for ung. "Vesleblakken" var folkeskolepensum i min tid. Og ja, dette var før tullet med barneskole og ungdomsskole. Det var 7 år på folkeskolen og så var det realskole og gymnas etterpå.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

JUBLE! endelig en test som jeg scorer høyt på! Ikke IQ, men alkoholinntak. Skjønte allerede på spørsmål 1 at dette ville bli en høy score: "Hvor ofte drikker du alkohol", og så var siste alternativ pinglete 4 ganger i uken eller mer! :)

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/s ... hol-audit/
Locked

Return to “Skytebanen”