Helt nybegynner - er dette medaljer?

Numismatisk forum
Post Reply
Bernard
Posts: 2
Joined: 26 Jul 2022 15:54

Helt nybegynner - er dette medaljer?

Post by Bernard »

Hei. Disse har jeg arvet og de har vært bortglemt i mange år. Jeg lurer på om dette er medaljer? De har ingen «oppheng», altså noe å feste bånd i eller liknende.
Attachments
41389442-0555-4A0D-817F-4C81CFEEEE7F.jpeg
41389442-0555-4A0D-817F-4C81CFEEEE7F.jpeg (1.52 MiB) Viewed 833 times
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Helt nybegynner - er dette medaljer?

Post by lrs »

Ja, det er medaljer, selv om det ikke er hempe på dem, dvs de er ikke ment for å bæres, bare rene minnepregninger.
Kan se ut som alle er fra Østerrike, og fra rett før eller under 1. verdenskrig.
T.h/øverst: Keiser Franz Josef (foran) sammen med den tyske keiser Wilhelm II.
Finner ikke eksakt samme, men der er preget mange varianter av medaljer med disse to, som også var allierte i krigen
Midten: Kan se ut som denne: https://www.online.landessammlungen-noe ... -maria-von
T.v: Erzh (erkehertug) Karl Franz Josef, senere Karl I, Østerrikes siste keiser 1916-1918
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_I_of_Austria
(legg gjerne ut bilde av den andre siden også, så kanskje de kan bestemmes mer eksakt)
Mhp verdi vet jeg ikke helt, gamle Østerrike-Ungarn var et stort rike, og både mynt og slike halv-offisielle medaljer ble gjerne preget i store opplag. Men der er samlere av slike, også her hjemme, så det er kanskje mulig å oppnå et par hundrelapper for dem, men neppe noe særlig mer. Mer interessant er kanskje "proveniensen", dvs hvordan de har havnet i familien, noe du sikkert kan gi et bedre svar på!
Bernard
Posts: 2
Joined: 26 Jul 2022 15:54

Re: Helt nybegynner - er dette medaljer?

Post by Bernard »

Takk for utfyllende og informativt svar! Legger ved bilde av baksiden.
Min bestefar fant dem delvis nedgravd på egen åker i Oslo for over 20 år. Han vet dessverre ikke hvordan de har havnet der.
Attachments
4F3E0C83-5DB8-4E20-8088-E08BBE9B3A1D.jpeg
4F3E0C83-5DB8-4E20-8088-E08BBE9B3A1D.jpeg (1.3 MiB) Viewed 810 times
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Helt nybegynner - er dette medaljer?

Post by lrs »

En åker i Oslo, ja, det var nå en litt spesiell proveniens! Uansett har jeg ikke noe bedre forklaring enn at noen enten må ha mistet dem, eller kastet dem der.
Den i midten traff jo blink, men jeg ble ikke så mye klokere utfra "medaljenes bakside", mhp de to andre.
Motivet på den ene virker for å være en krigsscene, så det er muligens en slags deltakermedalje eller minnemedalje for en bestemt begivenhet/et slag.
Den lengst t.v er vel mer en "personmedalje" for erkehertugen, muligens i kraft av en rolle han da hadde, som beskytter for en organisasjon e.l, og kanskje solgt til inntekt for et visst formål.
Det nærmeste jeg kommer på nett er en katalog over Habsburgernes (offisielle) medaljer, som kan lastes ned her https://www.academia.edu/49078946/Die_M ... Habsburger
Dine er nok som antydet halv-offisielle eller direkte private pregninger, men der er nok kataloger der slike er beskrevet også, av Østerrikes svar på Kjetil Kvist, som sikkert også finnes!
Eventuelt får du prøve å google deg videre på egenhånd, der er kanskje også andre på forum som kan si noe mer spesifikt om dem
Interessant historie, uansett!
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”