Ny 200 kroners sølvmynt

Numismatisk forum
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Ny 200 kroners sølvmynt

Post by Stian »

TIL MINNE OM WERGELAND: Mynten har pålydende verdi 200 kroner og utgis med et opplag på maksimalt 40.000 eksemplarer.
200kr.jpg
200kr.jpg (9.33 KiB) Viewed 2637 times
Fakta om mynten

Diameter: 32 mm

Vekt: 16,85 gram

Sølvinnhold: 925/1000 Ag

Rand: Glatt
200kr1.jpg
200kr1.jpg (22.19 KiB) Viewed 2635 times
Hva tror dere om denne?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by bengt »

Minnemynter med opplag på under 50.000 har pleid å stige i verdi, så denne er nok ikke noe dumt kjøpt. Hvis du derimot ser på myntene med over 60.000 i opplag så ligger de fortsatt i dag på en katalogpris på 500-600 kroner, hvilket i praksis betyr at du som privatperson taper penger på å selge den da man sjelden oppnår katalogpris under en auksjon. (Eller se med gru på 10 kronen fra 1964 med opplag på langt over en million, fortsatt 44 år senere har den "nesten" ikke steget i verdi...)
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by Espen »

10 kronen fra 1964, 25 kronen fra 1970, 50 kronen fra 1978 alle disse er en god innvestering, historisk sett så har de ikke hatt noe gunstig prisstigning, men ypperlig for oss som har begynt å samle i senere tid.
Tenker at de var langt i fra sølvverdien da de kom ut.

også interessant å tenke på hvor masse de var verd "den gang" dvs justert for inflasjon.

uansett ett godt kjøp og det tror jeg egentlig denne nye 200 kronen er også
User avatar
Odd
Posts: 90
Joined: 02 Sep 2008 21:16
Location: Hjemme

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by Odd »

Har kjøpt denne mynten. Muligens overpriset, men noen som har formening om verdi stigning de nærmeste 10 årene.
Og da tenker jeg ikke på stigningen på sølvprisen. :D
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by Kjetil Kvist »

Prisene på noen av de norske minnemyntene er kunstig høy, særlig gjelder det FN 50 år og Frigjøringsjubileet 1995. Da disse myntene kom ut var det nesten ingen som ville ha dem, selv om ale mynthandlere hadde mer enn nok. Samlerhuset kjøpte dem opp helt systematisk, og de har siden vært svært høyt priset.

De andre norske minnemyntene kan du få for en rimelig penge, og tar man med faktorer som inflasjon, så er de billigere idag enn de var for 15-20 år siden. Jeg kjøpte en 200-kroner Akershus for 280 kroner for et par dager siden. 200 1980-kroner tilsvarte 590 2007-kroner. Ser man stort på det så har jeg spart penger på å vente med å kjøpe.

Jeg tror grunnen til at de norske sølv-minnemyntene fra 1995 er så høyt priset er at de har et internasjonalt marked. Det er enkelt for et stort firma, med datterfirma i mange land, å kjøpe dem opp og markedsføre dem i "samlinger" flere steder: FN-samling, 2. verdenskrigs-samling osv.

Henrik Wergeland er derimot svært vanskelig å markedsføre i mange land, og med mindre det bryter ut en Wergeland-revival her til lands, så tror jeg ikke denne kommer til å bli så veldig, veldig god.

Svenskene har derimot utgitt noen gode gull- og sølvmynter de siste årene, og de steg til dobbel pris etter at salgsperioden gikk ut. De preget da heller ikke max opplag...
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by mynten »

Jeg tror heller ikke denne er smart å kjøpe hvis en skal tenke på verdistigning,da kunne nok ikke opplaget vært større enn maks 20 000 stk.
Men en samler bryr seg jo ingenting om verdisstigning,så da er mynten grei å ha.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by Myntsamleren »

Det dukket opp diverse tanker når jeg leste i denne tråden:

Jeg synes det blir fullstendig feil vinkling for en myntsamler å fokusere på at verdien på en nyprodusert mynt skal vokse inn i himmelen. Kjøp mynten hvis du synes den er pen, passer inn i samlingen og er verdt pengene.

En mynt som er produsert i så stort opplag vil aldri i mine øyne noen gang oppnå kategori sjelden. De vil kjøpes opp av samlere og opplagstallet vil forbli konstant da slike samlermynter aldri vil kunne inndras.

Finnes det noe tall på hvor mange myntsamlere det er i Norge ?

Grunnen til at noen minnemynter har oppnådd en kraftig verdistigning kan være fordi det er noen som manipulerer markedet ??? Finnes det noen fornuftig grunn til at slike samlermynter skal stige i pris ?

Hvilket kupp! Kjøp en 200-kroners mynt til kun 450 kr. Den eneste nytten man har av pålydende på denne er en garanti om at verdien aldri vil bli lavere enn 200 kr. Tenk om postverket begynte med den samme strategien med sine frimerker!
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by MarkusLømo »

Enig med myntsamleren, er du myntsamler så ikke regn med verdistigning men kjøp om du er interessert i å ha den i samlingen.

For min del har jeg alltid vært mest interessert i mynter ment for sirkulasjon, men jeg har jo noen minnemynter allikevel. Tror imidlertid neppe jeg kjøper denne.

Hvor mange myntsamlere som finnes i Norge aner jeg ikke, men en ser jo hvor raskt 20-kronen 2001 med stjerne har skutt opp i pris fra et opplag på 10 000, og det må da finnes mange samlere (meg inkludert) som ikke er interessert i denne mynten. Jeg har 20 kroner 2001 uten stjerne. Det holder lenge for meg som er årstallssamler og ikke variantsamler. På den andre siden vet en jo ikke hvor mange som har spekulert i å kjøpe mange av denne typen i håp om verdistigning. Ikke sikkert samlerne sitter på veldig mange % av dem.
User avatar
vestavind02
Posts: 145
Joined: 13 Nov 2008 19:30

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by vestavind02 »

Jeg kjøpte denne mynten kun av en gunn, nytelsen i å se på den.
Verdimesseig er vel årssettet 2008 en bedre investering, 7000 sett. visstnok det laveste noengang.
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by mynten »

MarkusLømo wrote:Enig med myntsamleren, er du myntsamler så ikke regn med verdistigning men kjøp om du er interessert i å ha den i samlingen.

For min del har jeg alltid vært mest interessert i mynter ment for sirkulasjon, men jeg har jo noen minnemynter allikevel. Tror imidlertid neppe jeg kjøper denne.

Hvor mange myntsamlere som finnes i Norge aner jeg ikke, men en ser jo hvor raskt 20-kronen 2001 med stjerne har skutt opp i pris fra et opplag på 10 000, og det må da finnes mange samlere (meg inkludert) som ikke er interessert i denne mynten. Jeg har 20 kroner 2001 uten stjerne. Det holder lenge for meg som er årstallssamler og ikke variantsamler. På den andre siden vet en jo ikke hvor mange som har spekulert i å kjøpe mange av denne typen i håp om verdistigning. Ikke sikkert samlerne sitter på veldig mange % av dem.
Det finnes jo ikke så mange tusen myntsamlere i Norge,så det er mere enn nok av de fleste myntene til alle.
Da ser jeg bort fra f,eks. 2 øre 68 og eldre mynter fra 1920 og bakover.
Prisen på 20 krone stjerne fra 2001 har vært kunstig høy i lang tid.For over et år siden så ble den solgt i et stort antall for over 2000.- pr.stk.,mens prisen i dag ligger på en 1300-1400.- pr.stk.
Grunnen til at prisen gikk så veldig fort opp var at det var mange som kjøpte opp denne mynten i et stort antall,meg selv inkludert.Men ettersom tiden har gått har myntene blitt spredt til samlere,og derfor har prisen stupt på denne mynten.
De fleste samlere klarer seg jo med en mynt.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by Flash »

I utganspuntet er jeg enig i at man ikke skal kjøpe i håp/forventning om prisstigning men kjøpre det man faktisk ønsker. Men det hender en del ganger at jeg har kommet over objekter jeg ikke har vært interessert i, men som har vært svært "billige" og da har jeg plukket dem opp for videresalg eller bytte.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by bengt »

For meg er nye minne/årgangsmynter bare en liten "irritasjon" man må kjøpe for å holde samlingen komplett, hadde jeg investert hadde jeg satt pengene på et høyrente konto :-)
Thaler
Posts: 82
Joined: 27 Nov 2008 12:38
Location: Oslo

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by Thaler »

Det der regner jeg ikke en gang som en mynt. Det er en medalje stemplet med en valør, eller kort og godt en valørmedalje. Den er jo fin nok, så det er synd den ikke er i sirkulasjon, så hadde det vært en mynt.

Jeg syns Norge begynner å ta etter den uheldige trenden med å produsere massevis av søppel for salg til samlere, slik som særlig Canada, Liberia, Palau, Somalia osv, gjør. Skulle ønske Norge holdt seg for god til det.
torepore
Posts: 141
Joined: 04 Nov 2008 20:34

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by torepore »

Kan jeg bruke denne til å betale ca 20 skumma melk på Domus??
Thaler
Posts: 82
Joined: 27 Nov 2008 12:38
Location: Oslo

Re: Ny 200 kroners sølvmynt

Post by Thaler »

torepore wrote:Kan jeg bruke denne til å betale ca 20 skumma melk på Domus??
Ja, i alle fall om kassebetjenten vet at den har status som gyldig betalingsmiddel.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”