Årgangsmynter i bra kvalitet

Numismatisk forum
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Er det tillatt å spørre når og hvor mye ? Forstår at dette er en mynt man ikke ser hver dag , og at det
kun er de mest kreative som sitter på denne i god 0 kvalitet
Heb wrote:
Mineline wrote:Jeg vil ta opp en ny mynt til diskusjon , 10 øre 1927 ... Jeg har den i 0 prakt , og i katalogen
er den priset til nkr 6500.- i 0
Er denne relativt enkel å få fatt i i kvalitet 0 , eller er denne også vanskelig ...
Noen flere som har denne , eller vet om denne ?

mineline
Hei
Denne mynten er veldig vanskelig å finne i bra kvalitet, men jeg har selv et prakteksemplar i min samling. Mynten ble i sin tid kjøpt på en OMH-auksjon. I forkant av auksjonen ble mynten vurdert til å holde kvalitet "prakt" av både Numisma og OMH.
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

Mineline :

Se obj 630 på OMH-auksjon 47. I min tid med OMH-auksjoner er dette faktisk eneste gang jeg har sett denne mynten omsatt i kvaliteten prakt. Såvidt jeg husker så var det Numisma som hadde levert mynten inn til OMH-auksjonen. Denne mynten forsvarer også etter mitt eget "strenge" skjønn kvaliteten "prakt" da den er bedre enn det jeg kaller "udiskutabel 0". Det er noe med selve blanketten som gjør den spesiell. I tidligere tråder har jo flere snakket om karakteristiske "småriper" som kjennetegner praktmyntene. Denne mynten har slike.... Har til nå ikke sett noen andre 10-ører 1927 i samme kvalitet.

Husker ikke lenger hammerslagprisen, men mynten var IKKE billig. Husker imidlertid at jeg solgte unna en god del norske sedler på den tiden der, og jeg benyttet en del av pengene jeg fikk for disse til å kjøpe denne "bitte lille" mynten så kg-prisen for 10-øre 1927 i "prakt" er høy!


Mineline wrote:Er det tillatt å spørre når og hvor mye ? Forstår at dette er en mynt man ikke ser hver dag , og at det
kun er de mest kreative som sitter på denne i god 0 kvalitet
Heb wrote:
Mineline wrote:Jeg vil ta opp en ny mynt til diskusjon , 10 øre 1927 ... Jeg har den i 0 prakt , og i katalogen
er den priset til nkr 6500.- i 0
Er denne relativt enkel å få fatt i i kvalitet 0 , eller er denne også vanskelig ...
Noen flere som har denne , eller vet om denne ?

mineline
Hei
Denne mynten er veldig vanskelig å finne i bra kvalitet, men jeg har selv et prakteksemplar i min samling. Mynten ble i sin tid kjøpt på en OMH-auksjon. I forkant av auksjonen ble mynten vurdert til å holde kvalitet "prakt" av både Numisma og OMH.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Jeg synes flere burde tilkjennegi seg her ,det er kun positivt , og gir andre innsikt
for at kansje det er flere med samme samleområde , og på den måte kunne ha
forståelse når budrundene blir rimelig hektiske ....

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

Mineline wrote:Jeg synes flere burde tilkjennegi seg her ,det er kun positivt , og gir andre innsikt
for at kansje det er flere med samme samleområde , og på den måte kunne ha
forståelse når budrundene blir rimelig hektiske ....

mineline
Enig med mineline her. Såvidt jeg har registrert er det kun 5-6 (meg selv inkludert) som har årgangsmynt i bra kvalitet som spesialområde. (Har da også, under noe tvil selvsagt, også inkludert pcl som ser ut til å ha ALLE norske mynter i bra kvalitet som spesialområde. :) ). Er vi ikke flere?
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Medicoin »

Heb wrote: Enig med mineline her. Såvidt jeg har registrert er det kun 5-6 (meg selv inkludert) som har årgangsmynt i bra kvalitet som spesialområde. (Har da også, under noe tvil selvsagt, også inkludert pcl som ser ut til å ha ALLE norske mynter i bra kvalitet som spesialområde. :) ). Er vi ikke flere?
Du kan nok skrive meg også opp på den listen der! Begynte å samle i år så det er vel litt skralt med mynt enda.. eller.. det spørs vel hvordan man ser det. Mangler vel kun 16-17 0 mynt fra Olav V's periode. Av de jeg har her er det et par stykk praktmynter, bla alle i 1969 årgangen. Harald V er seff fyllt opp. Når det gjelder haakon så er det her litt mindre, men det kommer vel etterhvert. Fra oscar II så er det meget lite, har dog 3 riktig fine 10ører, den ene ser dere i min avatar.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Flott , du begynner riktig , med god kvalitet som det går ann å få tak i relativt enkelt , mynter du sikkert har gått rundt med i lommen
en gang , får da en samling det er gøy å ta frem , og sakte men sikkert kan utvide bakover i tid
Velkommen i gjengen
tindregaard wrote:
Heb wrote: Enig med mineline her. Såvidt jeg har registrert er det kun 5-6 (meg selv inkludert) som har årgangsmynt i bra kvalitet som spesialområde. (Har da også, under noe tvil selvsagt, også inkludert pcl som ser ut til å ha ALLE norske mynter i bra kvalitet som spesialområde. :) ). Er vi ikke flere?
Du kan nok skrive meg også opp på den listen der! Begynte å samle i år så det er vel litt skralt med mynt enda.. eller.. det spørs vel hvordan man ser det. Mangler vel kun 16-17 0 mynt fra Olav V's periode. Av de jeg har her er det et par stykk praktmynter, bla alle i 1969 årgangen. Harald V er seff fyllt opp. Når det gjelder haakon så er det her litt mindre, men det kommer vel etterhvert. Fra oscar II så er det meget lite, har dog 3 riktig fine 10ører, den ene ser dere i min avatar.
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

tindregaard wrote:
Heb wrote: Enig med mineline her. Såvidt jeg har registrert er det kun 5-6 (meg selv inkludert) som har årgangsmynt i bra kvalitet som spesialområde. (Har da også, under noe tvil selvsagt, også inkludert pcl som ser ut til å ha ALLE norske mynter i bra kvalitet som spesialområde. :) ). Er vi ikke flere?
Du kan nok skrive meg også opp på den listen der! Begynte å samle i år så det er vel litt skralt med mynt enda.. eller.. det spørs vel hvordan man ser det. Mangler vel kun 16-17 0 mynt fra Olav V's periode. Av de jeg har her er det et par stykk praktmynter, bla alle i 1969 årgangen. Harald V er seff fyllt opp. Når det gjelder haakon så er det her litt mindre, men det kommer vel etterhvert. Fra oscar II så er det meget lite, har dog 3 riktig fine 10ører, den ene ser dere i min avatar.
Det er bra. Da er vi en til i "klubben", og du holder også til i Oslo ser jeg. Ellers tok det meg faktisk ganske lang tid å få Olav i komplett 0/prakt. Selv om Olav-myntene er "nye" mynter er ikke alle årganger så lette å få tak i, så du må være litt tålmodig. Du kan jo ellers stikke innom noen av de myntbutikkene i Oslo og se hvor mange Olav mynter de har til salgs i kv0......
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Hunter73 »

Jeg må vel melde meg i denne klubben jeg også.
Samler årgangsmynter, men bare Oscar II og sølvmyntene til Haakon.
Jeg mangler 5-6 mynter i Oscar for å få komplett og litt under halvparten i Haakon.
Begynte å samle i 1986 frem til 1994 da jeg tok meg en pause, det ble 13 år :oops:
Begynte igjen i 2007 og kjøper en god del mynter i god kvalitet i løpet av året.
Kjøper både nye mynter og bytter ut gamle fra første periode da jeg bare var skoleelev.
I sommer utvidet jeg samlerområder til Carl XIV Johan og Carl XV og kjøpte min første speciedaler (Avertar) :D
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by hertervig »

Så litt grom ut den daleren din, tror det kanskje er flere her som har glede av å se den i litt større format. :D
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Hunter73 »

Her kommer bilde av daleren, har en liten bl feil.
Hva syns dere om kvaliteten?
Attachments
DSCN0736.JPG
DSCN0736.JPG (273.36 KiB) Viewed 1236 times
DSCN0742 (2).jpg
DSCN0742 (2).jpg (140.7 KiB) Viewed 1235 times
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Torashe »

Kan vi snakke om 0/01, litt synd med blanket feilen,men du all verden dette kategoriseres som en sjefs mynt.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by ramazotti »

Meget flott ! Sikkert bedre i godt dagslys,og mener den kvalifiserer til 01.

Noen riper og små bagmarks,blankettfeilen distraherer meg ikke,selv om jeg ser den.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by hertervig »

Kan ikke riktig forestille meg at du angrer på dette kjøpet!
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Hunter73 »

hertervig wrote:Kan ikke riktig forestille meg at du angrer på dette kjøpet!

Jeg gjør ikke det nei, den ble kjøpt av mynthandler i kvalitet sv 01 for 11000.
Trengte ikke 2 sek betenkningstid engang :lol:
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by hertervig »

Den har én feil. Den er full av smittsom syke. Det er nokså alvorlig, og jeg tror ikke du slipper unna. Det uunngåelige skafflersåfortdukansyndromet.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”