Årgangsmynter i bra kvalitet

Numismatisk forum
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by kråketoppen »

Myge wrote:Denne jakter også jeg på, nært sagt uansett hvilken kvalitet den er i, så om noen har den, gi en pm.
Er en på Tradera nå, ikke prakt!
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Tradera ?
Fant en dobbeltstrek , men ingen enkel ...
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

Mineline wrote:Re PCL - jba

Dere har nok mye mer enn meg i flotte kvaliteter , så ikke vær misunnelig , men jeg har alltid begynt i andre enden .. de vanskligste først ..
Men , et lite spørsmål til dere som har så mye , som jeg har rettet til mange , men fått negativt svar ..
Har dere 2 øre 1917 enkelstrek kvalitet 0 prakt ? Hvor finnes denne ? Alle jeg spør av mynthandlere osv. svarer det samme .. har ikke hatt .. kan ikke huske ..
Har det vært noen for salg i 0 kvalitet ?

Mineline
Misunnelig er jeg slett ikke. Det fryder meg at slike mynter havner hos samlere som vet å glede seg over dem, og ikke hos kalkuerende investorer.

Så nok en gang Mineline: Gratulerer både med 1Ø 1885 og 2Ø 1915 :D :D :D ... :D

Har selv ellers aldri greid å skaffe meg enkeltstreken i bedre kvalitete enn 1+

MVH
JBA
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

Re pcl :

Du virker som en aktiv kjøper av alle typer norske mynter (dvs ikke bare årgangsmynt). Fint at du tydeligvis også er interessert i mynter og ikke bare kjøper de som en slags investering.

Du tar imidlertid helt "feil" mht til at det er kobber 5-ører fra 1906 til 1930 i kv 0 som er "best". Det er selvsagt 1-kroner i absolutt toppkvalitet som er best. Olav V kroner i ordinære kvaliteter er kjedelig. I praktkvalitet kan de derimot bli utrolig flotte, nærmest prooflike. Enda bedre er 50-tallskronene uten hull fra Haakon VII. For eksempel kan jeg nevne en fantastisk 1 kr 1957 fra forrige OMH-auksjon som jeg håpet å få tilslaget på, men som jeg måtte gi opp da prisen etter hvert ble hinsides. Vi skal heller ikke glemme Haakon VII 1-kronene med hull som svært sjelden er å få tak i prakt, men da kan de imidlertid være utrolig flotte..... Før der igjen er vi tilbake til Haakon VIIs sølvkroner som kan ha en utrolig flott glans og patina. Disse har jeg imidlertid aldri sett i "prakt". Toppen av alt er imidlertid Oscar 1-kroner i prakt som det faktisk kan være mulig å få tak i ved sjeldne anledninger.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by brafin »

Re Heb :Her er jeg helt på " bølgelengde ". Det er primært slike mynter jeg samler/jakter på av nyere tid, men også eldre ting som specier,skillinger etc.
Var selv med på runden på 57 kronen på OM auksjonen,og den var vel betegnet som den fineste GT hadde sett, og hvis jeg ikke husker feil gikk den vel for rundt 7 eller 8 tusen, og så langt er vel dette rekord for en 50 talls krone.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by PCL »

jba wrote:Se der ja, der meldte det siste "råskinnet" seg også...

Takker for noen meget spennende budkamper med deg plc! Selv om det også har blitt j.... dyrt. Har 1 øren 1915, men mangler ellers en del, særlig kobberet.

Skal du på OMH i høst. Det hadde vært hygglig å treffe deg.
Jeg skal på OMH i høst ja.... Synes så absolutt vi bør treffes. Vi får utveksle litt info på pm i forkant, og sette av litt tid på OMH auksjonen til en myntprat. Jeg gleder meg til det.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by PCL »

Heb wrote:Re pcl :

Du virker som en aktiv kjøper av alle typer norske mynter (dvs ikke bare årgangsmynt). Fint at du tydeligvis også er interessert i mynter og ikke bare kjøper de som en slags investering.

Du tar imidlertid helt "feil" mht til at det er kobber 5-ører fra 1906 til 1930 i kv 0 som er "best". Det er selvsagt 1-kroner i absolutt toppkvalitet som er best. Olav V kroner i ordinære kvaliteter er kjedelig. I praktkvalitet kan de derimot bli utrolig flotte, nærmest prooflike. Enda bedre er 50-tallskronene uten hull fra Haakon VII. For eksempel kan jeg nevne en fantastisk 1 kr 1957 fra forrige OMH-auksjon som jeg håpet å få tilslaget på, men som jeg måtte gi opp da prisen etter hvert ble hinsides. Vi skal heller ikke glemme Haakon VII 1-kronene med hull som svært sjelden er å få tak i prakt, men da kan de imidlertid være utrolig flotte..... Før der igjen er vi tilbake til Haakon VIIs sølvkroner som kan ha en utrolig flott glans og patina. Disse har jeg imidlertid aldri sett i "prakt". Toppen av alt er imidlertid Oscar 1-kroner i prakt som det faktisk kan være mulig å få tak i ved sjeldne anledninger.
8) Jeg hører hva du sier.. og er vel forsåvidt ikke så uenig heller. Ihvertfall kan vi være enige om Haakon og Oscar... Dette er jo smak og behag, og ofte tilfeldig hvordan du ble fascinert av akkurat ditt favorittområde. Det viktigste er lidenskapen, og den forstår jeg at du har utifra det du beskriver. Godt å høre! Var forresten også med på kronen 1957, en av de aller råeste myntene jeg har sett. Men måtte også kaste meg av budgivingen når nivåene gikk gjennom skylaget.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by PCL »

Mineline wrote:Fikk 2øre`n fra 1915 idag , og denne er fin , alle ville falt for denne , betydelig finere enn bildene tilsier , helt jevn lys farge på begge sider , og nydelig glans ...

mineline
Mineline: Gratulerer med mynten. Det er bare godt å høre at den har kommet til et "godt hjem". Det er også interessant å se at det var mange med å bøy (skrives det bød eller bøy??) på mynten. Det underbygger anerkjennelsen av at dette er en helt spesiell mynt, så sjelden i topp kvalitet at den har fortjent sin høye pris. Derfor er jeg på en måte glad for at markedet ga den en riktig pris, og at den ikke fikk stå til verdi 9000 i 0. I mine øyne er den verdt sine 30.000. Og det har markedet nå sagt seg enig i.

Lykke til med samlingen, og håper å se deg igjen på andre viktige objekter.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Jeg er helt enig med PCL , gammel kobber er like fantastisk som hva som helst annet ..


mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by PCL »

Mineline wrote:Re PCL - jba

Dere har nok mye mer enn meg i flotte kvaliteter , så ikke vær misunnelig , men jeg har alltid begynt i andre enden .. de vanskligste først ..
Men , et lite spørsmål til dere som har så mye , som jeg har rettet til mange , men fått negativt svar ..
Har dere 2 øre 1917 enkelstrek kvalitet 0 prakt ? Hvor finnes denne ? Alle jeg spør av mynthandlere osv. svarer det samme .. har ikke hatt .. kan ikke huske ..
Har det vært noen for salg i 0 kvalitet ?

Mineline
Blir nesten litt paraniod her... 8) Jeg har lenge hatt glede av å se meg ut helt spesielle objekter, hvor markedet ennå ikke har forstått hvor gode de egentlig er. Kobbermyntene 1915 er av disse, og jeg har grått mine tårer her på forumet for at 2-øren ikke ble min. Nå dukker det sannelig opp en annen "hemmelighet" også. Tror ikke folk aner hvor sjelden 2 øre 1917 med enkel strek er. De som har laget prislistene har ihvertfall ikke skjønt at det går 50 stykker med dobbelt strek på en med enkel... og at enkeltstrek i toppkvalitet knapt finnes.... Jeg har aldri sett en, og jeg har lett lenge...
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Jeg vil tro jeg er på OMH i november , og da har jeg med meg enkel 1917 prakt til de som ønsker å se et vakkert
eksemplar av 2 øre , og selvfølgelig 1915 ... pluss en 2 øre til som står mitt hjerte nær ...

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Og den sistnevnte vet jeg det ikke finnes maken til , også en jernmynt fra første serie
Flere ganger omtalt i diverse magasiner ...
mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by 2rhaug »

Jeg er ikke inne på forumet hver dag og oppdaget denne interessante tråden først nå. Jeg er av alle ting typesamler i kongsbergmerket. Derfor samler jeg krone-øremyntene også. Mitt store dilemma er om jeg skal konsentrere meg om de peneste eksamplarene av typen eller de sjeldneste. Jeg har f eks 3x2 ører i jern fra 1 VK som holder gode 1+, men jeg har også 2 øren 1917 med enkeltstrek. Mynten er tydelig og grei (finnes bilde av et annet sted på forumet), men holder neppe mer enn kval 1.
Som mange andre har jeg et visst budsjett å holde meg til og selger derfor unna mynter etterhvert som jeg oppgraderer.
Jeg har satt 01 og 1+ som krav, men må av og til fire på kvaliteten.
Hva sier dere? Bør de sjeldne og ikke så pene typemyntene være i samlingen til fordel for de med bedre kvalitet?
Jeg har samlet årgangsmynter før, og ble etterhvert uhyre fascinert av de store sølvmyntene fra unionen med både Danmark og Sverige. Og dermed måtte fokus på årgangene vike, enn så lenge....
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Vanskelig spørsmål ..både de skjeldne og de nyere i god kvalitet bør være der ... og ha en oppbygging som er i stil med økonomi ... og interesse ... ikke prøv å kopiere alle andre ... min mest verdifulle mynt er i kroner kun verd nkr 20.00 men er ikke til salgs for nkr 10 000 .- den er omtrent som onkel skrues lykke
10 øring og var min første ... så ikke fokuser på kroner , finner du en vakker mynt som du liker .. kjøp den ... om prisen kun er nkr 100 ...er det den gir deg som samler , det som skal bety noe , og gleden når en ny ankommer og får sin plass ...
mineline
2rhaug wrote:Jeg er ikke inne på forumet hver dag og oppdaget denne interessante tråden først nå. Jeg er av alle ting typesamler i kongsbergmerket. Derfor samler jeg krone-øremyntene også. Mitt store dilemma er om jeg skal konsentrere meg om de peneste eksamplarene av typen eller de sjeldneste. Jeg har f eks 3x2 ører i jern fra 1 VK som holder gode 1+, men jeg har også 2 øren 1917 med enkeltstrek. Mynten er tydelig og grei (finnes bilde av et annet sted på forumet), men holder neppe mer enn kval 1.
Som mange andre har jeg et visst budsjett å holde meg til og selger derfor unna mynter etterhvert som jeg oppgraderer.
Jeg har satt 01 og 1+ som krav, men må av og til fire på kvaliteten.
Hva sier dere? Bør de sjeldne og ikke så pene typemyntene være i samlingen til fordel for de med bedre kvalitet?
Jeg har samlet årgangsmynter før, og ble etterhvert uhyre fascinert av de store sølvmyntene fra unionen med både Danmark og Sverige. Og dermed måtte fokus på årgangene vike, enn så lenge....
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

I løpet av uken har jeg fått 5-øren fra 1908 som det var litt kamp om på qxl. Kvaliteten på denne er vel et typisk eksempel på det jeg kaller udiskutabel 0. Mynten er utrolig bra. Ingen slitasje- eller kontaktmerker. Fin og jevn kobberfarge og flott myntglans. Ser ut som mynten kommer rett fra preging.

Dvs en mynt hvor ingen vil diskutere / trekke i tvil kvalitetsgraden.

Kommentar til pcl : Pene kobbermynter er ikke så verst de heller.....
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”