Årgangsmynter i bra kvalitet

Numismatisk forum
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

bengt wrote:For når du sier "årgangsmynter" så mener du "krone og øre mynter"?

Vi fokuserer mest på årgangssamling av 1814-1872 (i motsetning til typesamling som jeg har inntrykk av at de fleste samler fra denne perioden), med mest fokus akkurat nå på Carl Johans 1/2 specier og 24 skillinger i 1+ og 01 kvalitet. - Og hvis du mener om krone/øre samling så er vel ikke det akkurat "bra kvalitet" :-)
Hei Bengt (vi ? - er du i flertall ?)

Har selv noen ganske få skillingsmynter, og når det gjelder skillingsmynter, går det ikke an å samle 0-kvalitet. Da kan jeg være godt fornøyd med kv 01 og 1+ som betyr mynter i bra kvalitet! Enkelte mynter fra denne tiden, spesielt Carl Johan, skal man jo være fornøyd hvis man får tak i de i kv 1.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by bengt »

Ja, jeg og kona samler heldigvis sammen - hvis ikke tror jeg ikke jeg hadde hatt samvittighet til å bruke så mye penger på mynter :-)
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

jba wrote:Hei heb, vi dekker nok omtrent det samme området ja.

For å være mer spesifikk: 25ø 1957 på plate, 1 kr 1958, 50øre 1945 zn og av alle ting 5 øre 1951 type 1 er det som mangler i kv.0 etter 1940. Før denne perioden er det stort sett 2 og 5 ørene fra før 1935 der jeg har de største hullene. Har inntrykk av at tidlig H7 er kobberet til dels vanskeligere enn sølvet å få i kv.0. Sølvet er i alle fall mye bedre dekket hos meg enn eksemplevis 2 øg 5 øre, særlig de store valørene ettersom jeg har konsentrert meg spesielt om dette områdete i de siste årene. Det som mangler her er de årene som uansett er nesten umulige å få tak i. Og der har du rett: Det svir på pungen - bokstavlig talt!!!
Når du nevner 25 øre 1957 m/myntmerke på plate, så må vel dette sies å være en slags variant. Er ikke sikker på at mitt eksemplar holder ren 0-kvalitet, men det er ihvertfall en bra 0/01-mynt. Ellers må vel de andre myntene du mangler være rimelig greie å få tak i bare du er litt tålmodig. Selv mangler jeg 50 øre fra 1954 i prakt. Har alle andre Haakon VII-mynter fra 50-tallet i prakt, og da må jeg en eller annen gang få tak i 50-øren fra 1954 i praktkvalitet også. Jeg vet den finnes for den har vært omsatt på OMH-auksjoner tidligere.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

Hei heb

Jo de kommer nok, har hatt mange muligheter opp i gjennom. Dels har jeg avstått fordi jeg ikke har syntes myntene var bra nok, og dels fordi jeg ikke har prioritert denne tidsepoken så høyt, men heller "plukket" myntene når anledningen har bydd seg fremfor å lete land og strand rundt etter dem. 25 øren på plate er jo en variant som du sier, men den finnes også i kv.0. jeg vet om en kar som hadde en hel haug av dem (han hadde vistnok fått tak i en original rull, der alle var på plate). vedkommende har solgt ut ettehvert og har nå bare et par stykker igjen, som selvfølgelig nå sitter rimelig langt inne før et evt salg blir aktuellt.

Skal du på OMH auksjonen i høst?
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by brafin »

Jeg vet om en som kanskje kan ha 50 ø 1954 i prakt for salg :D
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Heb »

jba wrote:Hei heb
Jo de kommer nok, har hatt mange muligheter opp i gjennom. Dels har jeg avstått fordi jeg ikke har syntes myntene var bra nok, og dels fordi jeg ikke har prioritert denne tidsepoken så høyt, men heller "plukket" myntene når anledningen har bydd seg fremfor å lete land og strand rundt etter dem. 25 øren på plate er jo en variant som du sier, men den finnes også i kv.0. jeg vet om en kar som hadde en hel haug av dem (han hadde vistnok fått tak i en original rull, der alle var på plate). vedkommende har solgt ut ettehvert og har nå bare et par stykker igjen, som selvfølgelig nå sitter rimelig langt inne før et evt salg blir aktuellt.
Skal du på OMH auksjonen i høst?
Kom myntene i ruller i 1957? Vet at 1 kr 1947 kom i poser/sekker. Har selv sett myntruller fra tidlig 60-tall, men aldri fra 50-tallet. Vet du når man begynte med ruller?

Ellers regner jeg med at jeg tar en tur på OMH's høstauksjon. Bor jo i Oslo så OMH-auksjonene høst og vår pleier jeg å få med meg. Myntauksjon med Gunnar Thesen er alltid interessant.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by kråketoppen »

Mange pene norske mynter på qxl, satt opp igår og en 5 øre 1878 fortjener en titt.
Jeg er ikke selgeren :D
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by vemod »

Heb wrote:
jba wrote:Hei heb
Jo de kommer nok, har hatt mange muligheter opp i gjennom. Dels har jeg avstått fordi jeg ikke har syntes myntene var bra nok, og dels fordi jeg ikke har prioritert denne tidsepoken så høyt, men heller "plukket" myntene når anledningen har bydd seg fremfor å lete land og strand rundt etter dem. 25 øren på plate er jo en variant som du sier, men den finnes også i kv.0. jeg vet om en kar som hadde en hel haug av dem (han hadde vistnok fått tak i en original rull, der alle var på plate). vedkommende har solgt ut ettehvert og har nå bare et par stykker igjen, som selvfølgelig nå sitter rimelig langt inne før et evt salg blir aktuellt.
Skal du på OMH auksjonen i høst?
Kom myntene i ruller i 1957? Vet at 1 kr 1947 kom i poser/sekker. Har selv sett myntruller fra tidlig 60-tall, men aldri fra 50-tallet. Vet du når man begynte med ruller?

Ellers regner jeg med at jeg tar en tur på OMH's høstauksjon. Bor jo i Oslo så OMH-auksjonene høst og vår pleier jeg å få med meg. Myntauksjon med Gunnar Thesen er alltid interessant.
I november 1959 anskaffet Den Kgl. Mynt nye myntpakkemaskiner. På slutten av året ble det forsøksvis pakket noen få ruller bronsemynter (1, 2 og 5 ører). Ordinær pakking av ruller som er forseglet i begge ender kom ellers først igang med 1960- årgangene. 59-rullene er sjeldne.
Andre kilder jeg har, hevder også at det ble sendt ut noen prøveruller i 1958. Det kan også ha vært andre utgivere.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by PCL »

Jeg kryper ut og gir meg tilkjenne jeg også. Har vært med og kjempet høyt mot jba og mineline ved noen spennende (hm....dyre..) anledninger. Og hadde heldigvis "vett" til å hoppe av på noen, og fått et par andre. Når jeg sier "vett" i gåsetegn, er det selvsagt fordi jeg er grønn av misunnelse på den som vant auksjonen og fikk hjem det objektet jeg selv så gjerne skulle ha hatt. Men man må sette en grense et sted. For meg er det viktig å få til et godt kjøp, uansett om det er en dyr eller en billig mynt. Mye av gleden ligger i "å gjøre et varp".

Jeg tror forøvrig 2 øren 1915 godt kan være verdt 30000+ men hadde ikke mage til å følge helt til døra, ihvertfall uten å ha hatt mynten i hånden først..

Jeg sitter på en stadig bedre usirkulert samling etter 1874, og har vel bare ca. 10-15 objekter som mangler i absolutt 0. Ikke nødvendigvis de dyreste og sjeldneste, heldigvis, men noen som har vist seg vanskelig å få tak i allikevel. Inniblant dette, mangler jeg altså 1, 2 og 5 øringene fra 1915 som er utrolig sjeldne alle tre. Det har tatt ca. 30 år å bygge opp samlingen, fra dårlige kvaliteter og opp til 0. Problemet er at man aldri slutter å bli kritisk til kvaliteten på myntene, så selv om man har skaffet seg det flotteste man kan tenke seg, blir man plutselig litt kritisk en dag, og får lyst til å forbedre ennå litt til... Det gjør myntsamlingen både spennende, morsom og samtidig frustrerende.

En annen side av samme sak er jo at man blir litt besatt på visse perioder, konger, årstall, valører osv. Dermed har jeg plutselig flere objekter av samme året i toppkvalitet, jeg kunne bare ikke la være... Min største besettelse er nok kobber-mynter fra 1906 til 1940, spesielt 5-øringene. Blir helt blank i øynene når jeg ser en usirkulert 5-øring fra f.eks. 1911, 1912, 1913 og videre. Og - *snufs* - selvsagt 2 øren 1915!!

Send meg gjerne en pm hvis du har super-objekter å selge, eller for den saks skyld ønsker å kjøpe. Det er jo i bunn og grunn ingen vits for meg å sitte på to toppmynter av samme årstall når målet er èn kompett samling i 0.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

Se der ja, der meldte det siste "råskinnet" seg også...

Takker for noen meget spennende budkamper med deg plc! Selv om det også har blitt j.... dyrt. Har 1 øren 1915, men mangler ellers en del, særlig kobberet.

Skal du på OMH i høst. Det hadde vært hygglig å treffe deg.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Fikk 2øre`n fra 1915 idag , og denne er fin , alle ville falt for denne , betydelig finere enn bildene tilsier , helt jevn lys farge på begge sider , og nydelig glans ...

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by jba »

gratulerer!!! :D :D :D
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Mineline »

Re PCL - jba

Dere har nok mye mer enn meg i flotte kvaliteter , så ikke vær misunnelig , men jeg har alltid begynt i andre enden .. de vanskligste først ..
Men , et lite spørsmål til dere som har så mye , som jeg har rettet til mange , men fått negativt svar ..
Har dere 2 øre 1917 enkelstrek kvalitet 0 prakt ? Hvor finnes denne ? Alle jeg spør av mynthandlere osv. svarer det samme .. har ikke hatt .. kan ikke huske ..
Har det vært noen for salg i 0 kvalitet ?

Mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by Myge »

Denne jakter også jeg på, nært sagt uansett hvilken kvalitet den er i, så om noen har den, gi en pm.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Årgangsmynter i bra kvalitet

Post by kråketoppen »

:D En omsatt hos OMH nr.38 - prakt kr.3000.- eksl.salær. ingen opplysninger om enkel/dobbel
strek.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”