Norges Mynter 995-1483

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Norges Mynter 995-1483

Post by ZZzzz »

Som nevnt i en annen tråd, så skal Christian Simensen sammen med Gunnar Thesen skrive katalog sammen, og jeg føler at det fortjener en egen separat tråd!

Jeg synes det var en liten skuffelse at Svein Gullbekk og Gunnar Thesens bok kun gikk tilbake til 1483. Men nå har man begynt arbeidet med katalogen for de eldre mynter.

Som interessert i middeladermynter, er jeg spent på hvordan resultatet vil bli!

Hva tenker dere andre om dette?
User avatar
Sølvskatten
Posts: 97
Joined: 23 Nov 2009 09:14
Location: Akershus

Re: Norges Mynter 995-1483

Post by Sølvskatten »

Det blir svært interessant dersom den ser dagens lys :) , den tilbake til 1483 har jo ikke det :oops:
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Norges Mynter 995-1483

Post by Jørgen Sømod »

Her ses Christian J. Simensen i al sin magt og vælde.
Attachments
Simensen
Simensen
Simensen.jpg (52.42 KiB) Viewed 1206 times
Myntkongen
Posts: 40
Joined: 09 Feb 2009 19:05

Re: Norges Mynter 995-1483

Post by Myntkongen »

Vi er mange som har ventet på katalog over eldre norsk mynt og lovnadene har vært mange i flere år om at den snart kommer. Kan vi ENDELIG se realisme i dette?
Blir spennende å se hvilke nye godbiter som har dukket opp samt prisutviklingen på disse. Dette samlerområdet vil utvilsomt få nye tilhengere i årene som kommer.......Jeg har nå selv samlet i 1 år og noen godbiter har det blitt......
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Norges Mynter 995-1483

Post by brafin »

Re Myntkongen : Hvem vet hva ? Desverre vet jeg ganske lite, men vet desto mer etter 1814, :D
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Norges Mynter 995-1483

Post by Myntsamleren »

Myntkongen wrote:Dette samlerområdet vil utvilsomt få nye tilhengere i årene som kommer.......Jeg har nå selv samlet i 1 år og noen godbiter har det blitt......
Hvis du indikerer at dette samlerområdet er på oppadgående så er det dessverre noen ting som peker den andre retningen.

Tilgangen på mynt er forsvinnende liten.
Prisene er så høye at det er dessverre kun et fåtall mennesker som klarer å bygge seg opp en samling.
Dette borger ikke akkurat for nyrekrutering av samlere.

Hadde det ikke vært for at det også finnes en del kopier av mynt fra perioden å spe på med så hadde det blitt for kjedelig å samle på disse.

En ny priskatalog trenger vi helt klart.
Er det noen som har noen ide om hva som ville være riktig opplagstall for en slik katalog ?
Det er sikkert noen som vil kjøpe katalogen selv om de ikke samler på denne perioden.
Myntkongen
Posts: 40
Joined: 09 Feb 2009 19:05

Re: Norges Mynter 995-1483

Post by Myntkongen »

Helt klart at det er begrenset tilgang på vikingetid og middelaldermynter. Ser vi på det fåtallet som omsettes gjennom auksjonshusene, er prisoppgangen de senere år svært innlysende. Mange har nærmest komplett samling 1874 til idag og begir seg bakover i tid. Enten vi som samler eldre liker det eller ei, vil prisene øke kraftig fremover. Det er bare fåtallet av myntene som går igjennom auksjonshus. Handlere og privatpersoner har nå av og til godbiter tilsalgs bare man er villig til å betale.............
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”