2 skilling 1642 kopi

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

2 skilling 1642 kopi

Post by jornkris »

Det ble sånn jeg har forstått laget en kopi av 2 skilling 1642 engang på 30tallet.
Denne kopien er litt skummel fordi den ikke har noen innskrift "kopi" eller noe annet som utseendemessig skiller den fra originalen. Og kopimyntene som nå begynner å bli litt gamle har fått fin patina også. For ca to år siden var det bl.a. en selger på dansk qxl som hadde tre stk til salgs alle i kvalitet 01. Hva er oddsen for at det var tre av originalen han hadde og ikke tre kopier? Hvem vet, folk bydde uansett i vei, jeg tørte ikke.

Jeg ser at "myntsamleren" på sin side han bilde av en mynt med christia (uten n, schau 58). Ser man på avsluttede auksjoner på auction.no har en selger solgt en mynt i 2004 som kopi og oppgitt som schau 57 (altså med n). Det er vel ikke laget kopi med begge variantene?
Jeg mener også å ha hørt at kopien veier litt mer enn originalen, er det riktig?

Myntsamleren er kanskje riktig mann å spørre, men dere andre også. Vet dere noe om denne kopien?
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by Myntsamleren »

jornkris wrote: Denne kopien er litt skummel fordi den ikke har noen innskrift "kopi" eller noe annet som utseendemessig skiller den fra originalen.
Det er ikke rikitig.
På reversen mellom/under 16 og 42 står det "RUI. 1930".
Jeg skal prøve å spesifisere det litt bedre:
Til venstre for midten av kløveren står det "RUI.".
Til høyre for midten av kløveren står det "1930".
Teksten er veldig liten men du ser den greit på en skannet mynt på 300 DPI.
jornkris wrote: Jeg ser at "myntsamleren" på sin side han bilde av en mynt med christia (uten n, schau 58). Ser man på avsluttede auksjoner på auction.no har en selger solgt en mynt i 2004 som kopi og oppgitt som schau 57 (altså med n). Det er vel ikke laget kopi med begge variantene?
Jeg ser det som svært usannsynlig. Hvis ikke du har bilde av den så anser jeg selgeren for å
ha gitt feil informasjon.
jornkris wrote: Jeg mener også å ha hørt at kopien veier litt mer enn originalen, er det riktig?
Jeg har dessverre ikke vekten på den, men det er også mitt inntrykk at kopier av gamle mynter
ofte veier litt mere enn originalen.

/Magne J.
Myntsamleren.no
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by jornkris »

ok -takk

Da har jeg misforstått litt.

Det ser ikke ut som disse inskripsjonene er på den du har bilde av på hjemmesiden din.
Så det er vel kanskje en original?
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by Myntsamleren »

jornkris wrote:Det ser ikke ut som disse inskripsjonene er på den du har bilde av på hjemmesiden din.
Så det er vel kanskje en original?
Nei, det er en kopi, det synes bare ikke særlig godt på et bilde av en mynt i original størrelse.
Med 300 DPI blir bildet 4-5x større og du ser det greit, se vedlagte bilde.
1642_sk_a.jpg
1642_sk_a.jpg (36.19 KiB) Viewed 1756 times
Det er det samme bildet som er på Myntkopi-sidene.

/Myntsamleren
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by Trond i California »

jornkris wrote: Jeg mener også å ha hørt at kopien veier litt mer enn originalen, er det riktig?
Myntsamleren wrote:[Jeg har dessverre ikke vekten på den, men det er også mitt inntrykk at kopier av gamle mynter
ofte veier litt mere enn originalen.
Jeg har naa skaffet meg en av disse kopiene som ble laget av Rui I 1930. Jeg ser i denne posten at det er uklarhet om hvilken vekt kopien har. Vekten viser seg aa vaere kun 0.5 gram, altsaa betydelig lavere enn den ekte mynten (4.872 gram).

Ser foroevrig at Sieg kommenterer at "Disse kopier er meget efterspurgte" :D
Attachments
1642 2 Skilling Restrike SF.jpg
1642 2 Skilling Restrike SF.jpg (355.68 KiB) Viewed 1582 times
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by mynt01 »

Vekten oppgitt på dansk mønt på ekte. Ofte veier myntene litt mindre enn oppgitt.

•Bruttovægt: 0,588g
•Finhed: 0,875
•Finvægt: 0,514g
•Marken fin udbragt til 9,476 dalere

http://www.danskmoent.dk/norge/nc4h16.htm

Det gikk et par på OMG3.
1642.jpg
1642.jpg (104.5 KiB) Viewed 1565 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by Trond i California »

Takk for tilleggsinformasjonen mynt01. Det er vel sannsynlig at vekt tallene I Sieg er tullete for 1, 2 og 4 skillingene paa side 437 - alle staar oppfoert med 4.872 gram - maa vaere trykkfeil.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by Myge »

Nå er ikke Storauksjonen i januar helt klar enda, vi jobber med den, men der kommer det en liten rakker opp :

http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l= ... 47RIDMBAEB
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by Kjetil Kvist »

Artig hvordan ting endrer seg. Er det ok å forhåndsreklamere for kommende objekter hos den mynthandelen man jobber for?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by Myge »

Nei, normalt gjøres vel ikke det, og selv om denne er linket her FØR det er mulig å by, så viser man jo også at salgsprisen andre steder er lavere enn utrop hos Skanfil, det var mer for å bidra med et bilde i en tråd, for bildet av Ruis kopi som vi har fått inn hadde en noe anderledes karakter, da randen er "brutt". Så det er varianter av denne ser det ut for.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by bengt »

Jeg synes det bør være greit for mynthandlere å informere om egne auksjoner/objekter, så lenge det ikke blir for påtrengende.

Men da burde heller ikke moderatorene slå ned på andre mynthandlere enn Skanfil når de gjør det samme :-)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 skilling 1642 kopi

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote: [...] for bildet av Ruis kopi som vi har fått inn hadde en noe anderledes karakter, da randen er "brutt". Så det er varianter av denne ser det ut for.
Nei, her er det blanketten som er ufullstendig.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”