Minnemynter opplag?

Numismatisk forum
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Minnemynter opplag?

Post by Thomas B »

Samlerhusets råsalg av medaljer gjør at mange med brente fingre ikke kjøper disse.
De ser ikke forskjellen.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Minnemynter opplag?

Post by Femmern »

Kan da enda trykke på kjøp på Wergelandmynten og den havner i kurven. "Vi selger fortsatt Wergeland" står det på forsiden.
Har dere en link til den siden der det står hvor det sitatet er hentet fra? Til tider er NB vanskelig å finne frem i ;)
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Minnemynter opplag?

Post by Arve »

Her er linken http://www.norges-bank.no/templates/art ... 69045.aspx

Opplagstallet står like under bildet av mynten.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Minnemynter opplag?

Post by Femmern »

Det var det å ha øyene med seg, så ikke det når jeg leste der i sta :lol:
User avatar
Pippen
Posts: 78
Joined: 02 Nov 2009 20:02

Re: Minnemynter opplag?

Post by Pippen »

Wergeland er fortsatt til salgs. Bestilte for en drøy uke siden, og den lå pent i postkassa i dag. Hvor mange mynter myntverket og samlerhuset nå sitter på, lurer man jo litt på.
Det er ikke riktig at det blir gjort på denne måten. Synes det burde få konsekvenser for fremtidige utgivelser i fra Norges bank. Sett en sluttdato for preging av mynt, og smelt ned et eventuelt restlager slik at vi får et reelt opplagstall. Slik det er nå synes jeg det blir temmelig flytende hvor mange mynter det faktisk er i "sirkulasjon".
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Minnemynter opplag?

Post by Femmern »

Morro å vite hvor mange de egentlig har solgt av denne, mange tusen dem sitter igjen med.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Minnemynter opplag?

Post by Kjetil Kvist »

Sånn i forhold til det Pippen skriver, så er det viktig å få med seg at hverken Det norske myntverket eller Samlerhuset sitter med mange av disse nyere minnemyntene. Det er Norges Bank som sitter med dem, og i den grad de distribuerer dem, så har de valgt en annen samarbeidspartner enn norske mynthandlere (Samlerhuset inkludert).

Det samme gjelder de to nye minnemyntene som skal komme til neste år: Idrettsforbundet og Ski VM. Disse vil ikke bli å få kjøpt hos norske mynthandlere, og må bestilles fra Norges Bank, som så distribuerer dem via sin samarbeidspartner. Ingen får rabatter når de kjøper myntene, hverken publikum eller mynthandlere, og derfor er insentivet til å selge dem fullstendig fjernet. Det er nok en av årsakene til at Samlerhuset har lansert sin egen "VM-mynt".

Resultatet vil være lavere opplag. Wergeland har et betydelig lavere opplag enn andre av de senere års minnemynter. Hamsun vil noe komme lavere enn Wergeland fordi den har solgt dårligere. Hva som vil skje med Idrettforbundets og Ski VMs mynter er usikkert.

For samlere blir det slik: Kjøp myntene nå, eller kjøp dem til dobbel pris om noen år. Norges Banks distribusjonsmetode fører til at det blir mangel på myntene i markedet, selv om de veier opp for det ved å prege og selge myntene over flere år. Store aktører i myntmarkedet vil de neste årene sope inn det de klarer, og dermed presse prisene opp i både ovenfor kunder og i katalogen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Minnemynter opplag?

Post by peroenge »

Hva ble endelig opplag på Hamsunmynten?
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Runju
Posts: 111
Joined: 11 Aug 2009 23:07

Re: Minnemynter opplag?

Post by Runju »

sendte en mail for et par uker siden for å høre, og her er svaret jeg fikk


Hei!



Viser til din henvendelse vedrørende faktisk opplagstall for Hamsun-mynten. Prosjektet er foreløpig ikke avsluttet, men jeg antar at det vil skje i løpet av et par måneders tid. Faktisk opplagstall vil bli opplyst på våre nettsider når vi sender sluttrapport til Finansdepartementet.

Med vennlig hilsen
Svein Nygård
Seniorrådgiver
Finansiell stabilitet/Kontante betalingsmidler

Norges Bank
Bankplassen 2
Postboks 1179, Sentrum
0107 Oslo
Tlf: (+47) 22 31 63 20
svein.nygard@norges-bank.no
http://www.norges-bank.no
alfa
Posts: 20
Joined: 11 Oct 2010 21:03

Re: Minnemynter opplag?

Post by alfa »

peroenge wrote:Hva ble endelig opplag på Hamsunmynten?
Faktisk opplagstall ble kun 16 300. Det er vel bare myntene til Sykkel-VM i 1993 som har lavere opplag av minnemyntene i sølv.

Kilde:
http://www.norges-bank.no/no/sedler-og- ... 200-krone/
User avatar
Pippen
Posts: 78
Joined: 02 Nov 2009 20:02

Re: Minnemynter opplag?

Post by Pippen »

Det var et ganske lavt opplag.
Uansett. Det jeg lurer på, er hvorfor 1000-års mynten i sølv med et opplag på 50000 konsekvent blir solgt for 2000,- eller mer. Er det fordi mynten er hamstret, at den er mer populær fordi den er vakrere, eller er det andre ting?
Ikke alltid like lett å forstå sammenhengen mellom opplagstall og pris i andrehåndsmarkedet.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Minnemynter opplag?

Post by Femmern »

Det var svært så dårlig interesse for Hamsund, da får vi se hvor mange det blir av NIF og VM mynten. Tror prisen er avgjørende, folk er ikke interesert i betale så mye.

Opplaget må bli lavere til syvende og sist både på Wergeland og Hamsund siden dem fortsatt er mulig å bestille?
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Minnemynter opplag?

Post by peroenge »

Femmern wrote:Det var svært så dårlig interesse for Hamsund, da får vi se hvor mange det blir av NIF og VM mynten. Tror prisen er avgjørende, folk er ikke interesert i betale så mye.

Opplaget må bli lavere til syvende og sist både på Wergeland og Hamsund siden dem fortsatt er mulig å bestille?
Det vil ikke bli preget mer enn 16300. Og de vil neppe brenne inne med de som ikke er solgt. Jeg kan derfor ikke skjønne at opplaget vil bli lavere.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Minnemynter opplag?

Post by Arve »

16300 er et veldig høyt opplag. Tilsvarende italienske minnemynter har et opplag på 7000 og befolkningen er 10 ganger høyere. De norske kan umulg holde seg i pris.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Minnemynter opplag?

Post by jornkris »

Femmern wrote: Opplaget må bli lavere til syvende og sist både på Wergeland og Hamsund siden dem fortsatt er mulig å bestille?
peroenge wrote: Det vil ikke bli preget mer enn 16300. Og de vil neppe brenne inne med de som ikke er solgt. Jeg kan derfor ikke skjønne at opplaget vil bli lavere.
Nei det er preget 16.300, opplaget vil ikke bli lavere. Myntene vil ligge tilsalgs i webbutikken deres til alle de pregede er solgt. Selvom det skulle ta 10 år.

----------

Det ser ikke ut til å ha vært noe rush for å kjøpe disse etter at opplagstallene ble offentliggjort heller. Om man kjøper de for 450 i dag og klarer å selge de for 600 om tre år har man ca 10% avkastning per år. Hundreårsmyntene klarer man å selge for 600 kroner stykket. Så kanskje man klarer det for denne også? speselt siden opplagstallet er lavere.

Som Arve påpekerer sammenlignbare mynter fra andre land har både mye lavere opplag og lavere verdi i annenhåndsmarkedet. Jeg tror hovedgrunnen til det er at det er så mange flere forskjellige minnemynter fra landene. Samlerne må da spre pengene sine på flere mynter og er ikke like villige til å gi så mye for hver. I de fleste land har det gått inflasjon i antall minnemynter.

Den trenden har kommet til Norge også, etter myntverkets vellykkede lobbyvirksomhet i våres ble igjen antall minnemynter per år økt. Der vi for noen 30 år siden hadde en minnemynt i tiåret, for 20 år siden hadde en annenhver år, for ti år siden hadde en i året og nå har ca to i året vil vi om to år ha 3-4 i året.

Hadde vi hatt samme regime som før ville jeg i dag bestilt 100 stykk av Hamsun-mynten og cashed inn fortjenesten om noen år. Men siden jeg ser at det er så mange fremtidige mynter på vei gjør jeg det ikke.

Jeg tror også at mynten til Ski-VM vil få enda lavere opplag. Hamsuns bøker lever videre, mens et overstått idrettsmesterskapet er ferdig, nå ser alle frem til neste mesterskap. De solgte kanskje endel mynter når det ble arrangert, men i dag er det nok enda labrere enn Hamsun-salget var 8 mnd etter salgsstart.

Forøvrig er Hamsun-mynten den eneste av de moderne norske minnemyntene jeg har i samlingen min, jeg likte den (selvom jeg ikke gjorde det i begynnelsen). Alle de andre som fylte opp safen er solgt. Jeg er ikke noen sånn samler som må ha alt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”