Hvor gamle er dere?

Numismatisk forum

Hvor gamle er dere?

0-14
2
2%
15-19
5
4%
20-24
12
10%
25-29
9
8%
30-34
7
6%
35-39
22
19%
40-44
17
15%
45-49
18
16%
50-54
11
10%
55-59
4
3%
60-64
4
3%
65-69
2
2%
70+
2
2%
80+
0
No votes
90+
0
No votes
100+
0
No votes
 
Total votes: 115

User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Hvor gamle er dere?

Post by ZZzzz »

Anders M. O. Berg wrote:Hver fjerde forumer er i følge denne undersøkelsen mellom 35 og 39 år (meg inkludert). Vil vi få en voldsom "eldrebølge" i numismatikken om c.a. 30 år, med masse mynt på markedet og fallende priser, når jeg og alle andre i den aldersgruppen dør, eller skal selge samlingene sine for å sikre alderdommen :?: :D
Ja, og den kommer nok tidligere enn du har trodd. Jeg vil tro at allerede innen 20 år så vil det strømme på med mynt fra rene Schou samlinger. For der er mye mynt låst fast!

Nye unge samlere uteblir, og det er allerede en klar forgubbing i myntsamlermiljøene! Hvor er 10-15 åringene med en brennende iver for myntsamling?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Hvor gamle er dere?

Post by AMO Berg »

Tror det er få unge som blir interessert i mynter helt av seg selv. Det er nok som regel en forutsetning at de blir inspirert av foreldre eller besteforeldre, eller andre voksne som samler mynter.

Har inntrykk av at mange foreldre i dag jobber så mye og skal være med på så mye på fritiden at det bli mindre tid til å ta del i barnas interesser. Istedet satses det på å gi ungene tilbud som ballbinger og skateboardramper, hvor de kan holde på for seg selv. (har forøvrig brukt tusenvis av kroner på advokat for å hindre bygging av skatepark i nærheten av min bolig, med påfølgene obligatoriske påstander fra "skateforeldre" at jeg ødelegger ungenes oppvekst, bidrar til at de havner på skråplanet osv.)

Skulle ønske folk kunne ta det litt mer med ro, og bruke litt mer tid på "rolige" interesser. :o
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Hvor gamle er dere?

Post by Torashe »

Grettne gammle gubber :lol:
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Hvor gamle er dere?

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote: Nye unge samlere uteblir, og det er allerede en klar forgubbing i myntsamlermiljøene! Hvor er 10-15 åringene med en brennende iver for myntsamling?
Det er ikke mange av dem, selv om jeg vet om et par.

Spørsmålet er om dagens 35-40 åringer hadde brennende iver for myntsamling for 25 år siden, og da mener jeg brennende av det slaget som ville få dem til å synes i en myntforening. Det kan jo være mange nå vi ikke vet om. De kan plutselig dukke opp når de har blitt litt eldre og fått mer selvstendig kjøpekraft.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Hvor gamle er dere?

Post by jenskr »

MarkusLømo wrote:
ZZzzz wrote: Nye unge samlere uteblir, og det er allerede en klar forgubbing i myntsamlermiljøene! Hvor er 10-15 åringene med en brennende iver for myntsamling?
Det er ikke mange av dem, selv om jeg vet om et par.

Spørsmålet er om dagens 35-40 åringer hadde brennende iver for myntsamling for 25 år siden, og da mener jeg brennende av det slaget som ville få dem til å synes i en myntforening. Det kan jo være mange nå vi ikke vet om. De kan plutselig dukke opp når de har blitt litt eldre og fått mer selvstendig kjøpekraft.
Tror du er inne på et vesentlig poeng her Markus. Jeg er selv i den største gruppen, sett i lys av det nåværende resultatet, og basert på egen erfaring var jeg ikke aktiv i noe samlermiljø da jeg var i 15 - 25 årene. Det er først i den senere tid at jeg har møtt likesinnede, og debattert Numismatikk. Burde kanskje ha hilst på deg forrige lørdag, da jeg satt rett bak deg da de Danske myntene gikk under hammeren. :wink:
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Hvor gamle er dere?

Post by KingO »

Anders M. O. Berg wrote:Tror det er få unge som blir interessert i mynter helt av seg selv. Det er nok som regel en forutsetning at de blir inspirert av foreldre eller besteforeldre, eller andre voksne som samler mynter.

Har inntrykk av at mange foreldre i dag jobber så mye og skal være med på så mye på fritiden at det bli mindre tid til å ta del i barnas interesser. Istedet satses det på å gi ungene tilbud som ballbinger og skateboardramper, hvor de kan holde på for seg selv. (har forøvrig brukt tusenvis av kroner på advokat for å hindre bygging av skatepark i nærheten av min bolig, med påfølgene obligatoriske påstander fra "skateforeldre" at jeg ødelegger ungenes oppvekst, bidrar til at de havner på skråplanet osv.)

Skulle ønske folk kunne ta det litt mer med ro, og bruke litt mer tid på "rolige" interesser. :o
Du er nok inne på noe her. Jeg er selv far og vil nok for å være helt ærlig, ikke på noen måte prøve å lede mitt barn inn i myntsamlerhobbyen som deres hovedfritidsaktivitet. Til det blir hobbyen for passiv og usosial. Og la oss være ærlige nå, ikke akkurat "inn". Hvis barnet derimot får en mynt i vekslepenger som barnet synes er fin så kan jeg nok komme til å si at den mynten kan vi ta vare på. etc.
Last edited by KingO on 02 May 2010 14:06, edited 2 times in total.
Cryder
Posts: 5
Joined: 02 May 2010 00:24

Re: Hvor gamle er dere?

Post by Cryder »

Det ser ut som jeg er en av to som er 14 eller under :shock:
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Hvor gamle er dere?

Post by AMO Berg »

Torashe wrote:Grettne gammle gubber :lol:
Ikke sant? :lol:

Skal ikke bruke for mye tid på å diskutere skatepark på denne tråden, men jeg har vært med på noen hissige debatter og over nitti prosent av de som skriver inn støtter skaterne, men vi som er i mot, utgjør en liten ti-prosent.

Det som er ganske utrolig er at hver gang noen skal bygge skatepark, så tilhører de nærmeste berørte naboene tilfeldigvis den lille ti-prosenten av befolkningen som er negative til skateboard (gretne gamlinger osv.). Enn å være så uheldig da!

Derfor, for å hjelpe skaterne til å finne egnede lokaliteter til sin aktivitet, oppfordrer jeg alle som er positive til å bli nabo til skatepark å gi skaterne sitt navn og adresse, slik at de unngår å hele tiden støte på den lille minoriteten med oss som er så onde at de er I MOT skateboardaktiviteter. :wink:

Når det gjelder rekruttering av nye samlere, så tror jeg det er ganske få som får interessen for mynter i voksen alder. De fleste har drevet litt med det i yngre dager tror jeg.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Hvor gamle er dere?

Post by MarkusLømo »

jenskr wrote: Tror du er inne på et vesentlig poeng her Markus. Jeg er selv i den største gruppen, sett i lys av det nåværende resultatet, og basert på egen erfaring var jeg ikke aktiv i noe samlermiljø da jeg var i 15 - 25 årene. Det er først i den senere tid at jeg har møtt likesinnede, og debattert Numismatikk. Burde kanskje ha hilst på deg forrige lørdag, da jeg satt rett bak deg da de Danske myntene gikk under hammeren. :wink:
Selv møtte jeg faktisk opp i den lokale myntforeningen da jeg var 14, men holdt meg bare der og falt ut igjen etter noen år - for så å finne tilbake til miljøet 12-14 år senere.

Rett bak meg under den danske seksjonen, sier du? Hmmm... Jeg pleier alltid å se bakover iblant for å finne ut hvordan salen ser ut men er beklageligvis ikke noe god til å huske sånt i ettertid. Eller når jeg så hva. Var du forholdsvis alene på raden eller satt det flere sammen med deg?
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Hvor gamle er dere?

Post by jenskr »

MarkusLømo wrote:Selv møtte jeg faktisk opp i den lokale myntforeningen da jeg var 14, men holdt meg bare der og falt ut igjen etter noen år - for så å finne tilbake til miljøet 12-14 år senere.

Rett bak meg under den danske seksjonen, sier du? Hmmm... Jeg pleier alltid å se bakover iblant for å finne ut hvordan salen ser ut men er beklageligvis ikke noe god til å huske sånt i ettertid. Eller når jeg så hva. Var du forholdsvis alene på raden eller satt det flere sammen med deg?
Tror nok det er en gjennomgående trend. Jeg hadde en svært lang pause fra myntsamling ifm. ungdomstiden, studier m.m. For så å ta opp igjen interessen i voksen alder.

Jeg satt rett bak deg med en samlervenn. Jeg satt et annet sted under Norge, og kom tilbake etter antikken. Mener å huske at din venn til høyre for deg fikk noen tilslag under seksjon Danmark. Vi får ta det igjen under høstauksjonen. Det går fort :D
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Hvor gamle er dere?

Post by svessien »

Jeg hadde selv en ungdomstid preget av idrett, musikk og teater.
Det var gode aktiviteter for å utvikle en sunn sjel i et sunt legeme (i hvert fall var det målet...).
Først i voksen alder begynte jeg med myntsamling, etter at knærne ikke lengre duger til fotball.
Før det samlet jeg en stund på pene piker, men ikke på pengesedler.

Myntsamling er en flott hobby, men for ungdom holder jeg en knapp på mer fysisk aktivitet, eller kreativ aktivitet.
Er det tid til overs etter det, er myntsamling selvsagt en glimrende hobby for ungdom også.

Jeg lurer på om myntsamling er en måte å få tilfredsstilt jaktinnstinktet for oss mellom 30 og 40?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Hvor gamle er dere?

Post by MarkusLømo »

jenskr wrote: Jeg satt rett bak deg med en samlervenn. Jeg satt et annet sted under Norge, og kom tilbake etter antikken. Mener å huske at din venn til høyre for deg fikk noen tilslag under seksjon Danmark. Vi får ta det igjen under høstauksjonen. Det går fort :D
Det er helt korrekt, min sidemann til høyre vant en god del danske. Selv nøyde jeg meg med 1 søsling 1651.

Da håper jeg du hilser på meg under høstauksjonen - alltid hyggelig å treffe andre forummedlemmer :)
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Hvor gamle er dere?

Post by Evil_Ed »

MCMLXXIV
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Hvor gamle er dere?

Post by Torashe »

Evil_Ed wrote:MCMLXXIV
Beste året som finnes,må nå jeg si da 8)
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Hvor gamle er dere?

Post by storbrum »

Jeg er 40 år og 1 dag, litt vel mye skallebank i dag :lol:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”