QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Numismatisk forum
Myntmestern
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2008 21:28

QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Myntmestern »

Hei. Leste tråden "qxl tråden" og det var en som skrev at 50 øringer fra 1920 med hull i kv.0 ikke finnes og hvis det finnes så er den mest sannsyneligvis falsk. Hvordan kan man se om en 50 øring 1920 uten hull har blitt borret opp eller er forfalsket? Hvordan ble 50 øringene med hull opprinnelig laget?

Ble litt nervøs her da jeg kjøpte en større samling tidligere i år som inneholdt 50 øring 1920 med hull. Den ser ut som en kv. 0 eller 0/01 mynt. Så setter pris på tips som kan avsløre om dette er en forfalskning eller ikke.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Myge »

Hei, denne mynten finnes nok i både 0 og 0/01, men er nok svært sjelden, da den først måtte ha vært tilgjengelig for sirkulasjon i tre år før den ble gjennomhullet. Men at de finnes er nok sikkert. Men jeg ville tatt den med til en proffesjonell mynthandel og fått den gradert der om du ønsker å selge den senere, da vil du nok mest sannsynlig oppnå en god pris hvis du kan henvise til bedrifter som f.eks. er med i Mynthandlerforeningen.

Myge
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Alex R »

Jeg har hatt med min opp på Hamar-messa som var noen helger tilbake, der var det splitta meninger om den var ekte eller ikke. 2 av 4 mente den var ekte, en mente at han ikke var sikker og den fjerde ville ikke uttale seg ettersom han ikke kunne si noe eksakt.

Siden din har vært i en samling kan den jo være ekte. Få en til å titte på din. Jeg skal ta med meg min inn til Oslo på lørdag.

Men en slik mynt i toppkvalitet vil man aldri kunne avkrefte/bekrefte om er ekte eller ikke, for hvis man har brukt en hurtigstanser vil man ikke kunne se forskjell på hullet fra en ekte og en falsk en. Så prisklassen vil nok være ganske svak ettersom man aldri kan være sikker på om den er ekte. Jeg tviler også på at noen forhandler kan si med sikkerhet at den er ekte.

Håper dette kan hjelpe deg litt.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Alex R »

Du kan se om den er borret om det er rillete hull.

Det eneste som er sært med min er at hullet er mye blankere enn 50 øre 23 jeg har, som er perfekt.
Myntmestern
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2008 21:28

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Myntmestern »

Ok, så den orginale er hurtigstanstet? Jeg kan ikke se noe riller i hullet på mynten min pluss at den har samme farve som resten av mynten. Takk for svaret ditt
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Alex R »

De orginale er hurtigstanset ja.

Jeg gjorde et forsøk med en stygg 1921 uten hull for å se hvordan resultatet ble med borring. Det endte med at de ble boreriller hullet, så det var lett å se.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by PCL »

Hei,

Jeg bruker samme nick her som på QXL.
Som dere ser av en av postene har jeg kjøpt 2 mynter av Pepco.
Det er 50 øre 1888 og 50 øre 1920 med hull.
Mye tyder på at de som har satt igang denne tråden har rett i at det er noe rart med 8-tallet på min 50-øring fra 1888.
Jeg kan ikke se noe rart på 1920-hullet, men jeg er selvsagt meget interessert i å følge med og bidra til at det blir oppklaringer rundt dette, og at vi får røyket ut hva evt. Pepco driver med.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by jornkris »

Hvis man har et skikkelig metalbor blir det ikke riller.
Når jeg jobbet i Nordsjøen så jeg noen ganger at de boret i metal, det var noe helt annet enn de borene jeg har hjemme.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by jornkris »

PCL wrote: Jeg kan ikke se noe rart på 1920-hullet,
På din kan man se at det er en liten forhøyning ut mot hullet, det er synlig ved hodet til løven.
En slik tror jeg oppstår ved boring og ikke ved stansing.
User avatar
steinlasse
Posts: 20
Joined: 05 Aug 2008 11:40
Location: Vestfold

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by steinlasse »

Har dere noen tanker rundt når hullet kan være fra?
Ved høyhastighetsboring, fresing og dreing i dag er det ikke vanskelig å få overflatefinhet bedre enn 0,8, og da vil man ikke kunne se riller eller spor.
Det vil ikke bli synlig forhøyning av bor, fres og dreiing.
Av stansing vil man få en forhøyning, og tror det i så fall er manuell stanse som er brukt.
Hvis hullet er laget i nyere tid vil man kunne se fargen av friskt metall, hvis dette er gjort for mange år siden kan kanskje oksydasjon gjøre at fargen utjevnes
En annen ting er at mynten må spennes fast skikkelig, men uten at det blir merker.
Ved borring vil mynten lett få klemmerker etter klyper eller skraper etter rotasjon. En jigg av noe slag må ha vært brukt.
Men for all del, en dyktig mekaniker, som vår danske venn beskrevet flere steder her, vil kunne fikse dette.

Mynthandel består av en god porsjon tillit til selger, og mange av oss hobbysamlere har vel ikke før i det siste tenkt tanken at falske mynter faktisk kan havne i vår samling.

Jeg har tilgang til en av de bedre maskinparkene på Østlandet, og kan få gjort noen prøveborringer hvis det er interesse for det

stein
Myntmestern
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2008 21:28

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Myntmestern »

Hva pleier en 50 øre 1920 m hull i kv 0 å bli solgt for på auksjoner eller i mynthandel?
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by PCL »

Det er nok ikke så lett å si hva den pleier å bli solgt for, for jeg tror knapt det finnes noen ekte 50 ører med hull i kvalitet 0.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Alex R »

Nå har jeg fått min vurdert av Roschberg, og den er så falsk som den kan bli. Eller hullet er stanset i nyere tid.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by MarkusLømo »

Alex R wrote:Nå har jeg fått min vurdert av Roschberg, og den er så falsk som den kan bli. Eller hullet er stanset i nyere tid.
Ja, falsk er jo mynten egentlig ikke. Den faller vel nå inn under samme kategori som en 50-øring fra f.eks. 1915 med hull i midten. Der er det jo mer åpenbart at hullet ikke øker verdien. Sammenblandingsfaren med de som virkelig skal ha hull gjør vel imidlertid at den bør merkes som falsk så ingen flere blir lurt.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: QXL tråden ang. 50 øring med hull 1920

Post by Alex R »

Ja, burde nesten risse inn "falsk" på den. Men jeg dropper det. Skal hvertfall passe på å ikke selge den som ekte.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”