Avstemning: Nye kategorier på QXL

Numismatisk forum

Avstemning: Nye kategorier på QXL

Synes inndeling etter valør er best
22
44%
Synes inndeling etter konger er best
28
56%
 
Total votes: 50

User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by AMO Berg »

Diskusjonen går om hvorvidt QXL skal dele inn mynter etter valør eller konger. Hva foretrekker dere?
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by Letti »

Hvis jeg må velge mellom valør og konger så blir det selvsagt valør. Først og fremst fordi det er det enkleste og konger? Hva er det som er interessant med de? At de var konge når en mynt ble laget må vel nesten betraktes som en tilfeldighet, du blir født inn i det og det er et meningsløst dekadent sirkus som skulle vært avskaffet for lenge siden. Det er en kulisse utad uten noen virkelig betydning så å liste opp mynter etter konger er for meg som myntsamler nesten en fornærmelse. Ja de var konge når mynten ble laget og det betyr svært lite.
Last edited by Letti on 01 Jul 2010 13:27, edited 1 time in total.
User avatar
BjørnE
Posts: 33
Joined: 28 Jun 2010 00:29
Location: København
Contact:

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by BjørnE »

Mitt forslag til kategorilisting:
Land>Årstall>Valør
Samlerområde:
Latin Monetary Union, (LMU)
Scandinavian Monetary Union, (SMU)
Min samling
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by AMO Berg »

For min egen del er det på grunn av interesse for historie at jeg samler eldre mynter, og da synes jeg det blir rart å ikke ta hensyn til konger.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by AMO Berg »

BjørnE wrote:Mitt forslag til kategorilisting:
Land>Årstall>Valør
Har forstått det slik på representanten for QXL at de ikke ønsker å opprette så mange kategorier. Dermed er valget valør eller konger.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by Letti »

Hvis jeg hadde hatt en interesse for historie og konger, hadde jeg samlet på bøker og annet om historie og konger. Jeg samler på mynter, ja det var en fyr som tilfeldigvis var konge når en mynt ble laget men jeg ser ikke helt at det skal være viktig for en myntsamler å ta hensyn til kongene. Nå regner jeg med at denne diskusjonene om kategorier er for å lage en best mulig og dermed enklest mulig oversikt på qxl og hvis man da tenker på alle de som knapt vet hva en konge er men liker mynter allikevel, så er kategorier satt opp etter konge veldig tungvint, unntatt for de få som er veldig opptatt av konger. Hvis det hadde vært år 1800 nå og ikke 2010 kunne det fungert bedre men vi er nå i 2010, på høy tid å legge vekk gamle uvaner.
User avatar
BjørnE
Posts: 33
Joined: 28 Jun 2010 00:29
Location: København
Contact:

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by BjørnE »

A. M. O. Berg wrote:
BjørnE wrote:Mitt forslag til kategorilisting:
Land>Årstall>Valør
Har forstått det slik på representanten for QXL at de ikke ønsker å opprette så mange kategorier. Dermed er valget valør eller konger.
Ja. Kinkig.
Listene blir lange, om man skal oprette i valører utover Kroner. -Laaang liste.
Lista blir fort lang om man skal ramse opp alle konger igjennom tida. ...*Veier for og imot*...
Tror sannelig jeg må gi deg rett. Lista over konger blir nok kortere, til tross for alle romertall de kjører med i navna sine.
På den annen side... ...Jeg tror de der er ute etter spesifikke konger vet hvilke årsperioder de skal kigge etter

Hmm. Opfordrer herved representanten for QXL å oprette flere underkategorier. :)
Samlerområde:
Latin Monetary Union, (LMU)
Scandinavian Monetary Union, (SMU)
Min samling
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by jenskr »

Letti wrote:Hvis jeg hadde hatt en interesse for historie og konger, hadde jeg samlet på bøker og annet om historie og konger. Jeg samler på mynter, ja det var en fyr som tilfeldigvis var konge når en mynt ble laget men jeg ser ikke helt at det skal være viktig for en myntsamler å ta hensyn til kongene. Nå regner jeg med at denne diskusjonene om kategorier er for å lage en best mulig og dermed enklest mulig oversikt på qxl og hvis man da tenker på alle de som knapt vet hva en konge er men liker mynter allikevel, så er kategorier satt opp etter konge veldig tungvint, unntatt for de få som er veldig opptatt av konger. Hvis det hadde vært år 1800 nå og ikke 2010 kunne det fungert bedre men vi er nå i 2010, på høy tid å legge vekk gamle uvaner.
Nå er du kverulerende og historieløs Letti. Våre konger er myntherrer. Og hvis du vil ha en definisjon på myntherre er den: Myntherre kalles den som har rett til å la prege mynter (og trykke pengesedler) i en stat.

Kongens påvirkning på myntpregningen i moderne tid er liten, det skal jeg gi deg rett i. Men ikke i et historisk perspektiv.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by Stein Knutsen »

Koblingen mellom Mynter og Historie er
for meg ganske åpenbar og gjør myntsamling
til "noe mer"for de som har interesse av dette
Det historiske aspektet er for meg et velkomment
supplement
Jeg mener forøvrig at inndeling bør være etter Konger
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by Tor_qxl »

Husk at diskusjonen om kategorier bør foregår i rett kategori slik at det blir lettere og følge med. Når det gjelder konge oppdeling er dette en vrien sak, men ikke en tapt sak. Det må veie tungt blandt brukerne for at jeg skal få igjennom en slik restrukturering.
Mynt&seddel
Posts: 155
Joined: 20 Dec 2008 19:09

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by Mynt&seddel »

Tor_qxl wrote:Husk at diskusjonen om kategorier bør foregår i rett kategori slik at det blir lettere og følge med. Når det gjelder konge oppdeling er dette en vrien sak, men ikke en tapt sak. Det må veie tungt blandt brukerne for at jeg skal få igjennom en slik restrukturering.
Kan jo ikke bar være inndelt etter konger. Må jo være begge deler. Konger med underkategorier med valører. Kan jo ikke samle alle haakon myntene i en kategori. Eller alle olav myntene i en kategori. Del opp etter konger med underkategorier med valører. Det må være den beste løsningen.
User avatar
Sølvskatten
Posts: 97
Joined: 23 Nov 2009 09:14
Location: Akershus

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by Sølvskatten »

jenskr wrote:
Letti wrote:Hvis jeg hadde hatt en interesse for historie og konger, hadde jeg samlet på bøker og annet om historie og konger. Jeg samler på mynter, ja det var en fyr som tilfeldigvis var konge når en mynt ble laget men jeg ser ikke helt at det skal være viktig for en myntsamler å ta hensyn til kongene. Nå regner jeg med at denne diskusjonene om kategorier er for å lage en best mulig og dermed enklest mulig oversikt på qxl og hvis man da tenker på alle de som knapt vet hva en konge er men liker mynter allikevel, så er kategorier satt opp etter konge veldig tungvint, unntatt for de få som er veldig opptatt av konger. Hvis det hadde vært år 1800 nå og ikke 2010 kunne det fungert bedre men vi er nå i 2010, på høy tid å legge vekk gamle uvaner.
Nå er du kverulerende og historieløs Letti. Våre konger er myntherrer. Og hvis du vil ha en definisjon på myntherre er den: Myntherre kalles den som har rett til å la prege mynter (og trykke pengesedler) i en stat.

Kongens påvirkning på myntpregningen i moderne tid er liten, det skal jeg gi deg rett i. Men ikke i et historisk perspektiv.
Jeg syns forumet i større og større grad preges av kverulerende innlegg, minner mer om SURVEFORUM.
Jeg stemmer for inndeling på konger (Myntherrer). Tror ihvertfall QXL trenger mye hjelp dersom det skal deles inn i valør, tenker speielt på alle de myntene som ikke naturlig hører til noen bestemt valør men som utifra vekt tilfeldigvis har blitt lagt under en (Eks. kastepenninger, prøvemynter, etc.)
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by Stig Westerhus »

Sølvskatten wrote:
jenskr wrote:
Letti wrote:Hvis jeg hadde hatt en interesse for historie og konger, hadde jeg samlet på bøker og annet om historie og konger. Jeg samler på mynter, ja det var en fyr som tilfeldigvis var konge når en mynt ble laget men jeg ser ikke helt at det skal være viktig for en myntsamler å ta hensyn til kongene. Nå regner jeg med at denne diskusjonene om kategorier er for å lage en best mulig og dermed enklest mulig oversikt på qxl og hvis man da tenker på alle de som knapt vet hva en konge er men liker mynter allikevel, så er kategorier satt opp etter konge veldig tungvint, unntatt for de få som er veldig opptatt av konger. Hvis det hadde vært år 1800 nå og ikke 2010 kunne det fungert bedre men vi er nå i 2010, på høy tid å legge vekk gamle uvaner.
Nå er du kverulerende og historieløs Letti. Våre konger er myntherrer. Og hvis du vil ha en definisjon på myntherre er den: Myntherre kalles den som har rett til å la prege mynter (og trykke pengesedler) i en stat.

Kongens påvirkning på myntpregningen i moderne tid er liten, det skal jeg gi deg rett i. Men ikke i et historisk perspektiv.
Jeg syns forumet i større og større grad preges av kverulerende innlegg, minner mer om SURVEFORUM.
Jeg stemmer for inndeling på konger (Myntherrer). Tror ihvertfall QXL trenger mye hjelp dersom det skal deles inn i valør, tenker speielt på alle de myntene som ikke naturlig hører til noen bestemt valør men som utifra vekt tilfeldigvis har blitt lagt under en (Eks. kastepenninger, prøvemynter, etc.)
Det er derfor det er foreslått en kategori som heter "Andre" Den ene kastepenningen som annonseres hvert tredje år går godt i denne kategorien.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by vemod »

jenskr wrote:
Letti wrote:Hvis jeg hadde hatt en interesse for historie og konger, hadde jeg samlet på bøker og annet om historie og konger. Jeg samler på mynter, ja det var en fyr som tilfeldigvis var konge når en mynt ble laget men jeg ser ikke helt at det skal være viktig for en myntsamler å ta hensyn til kongene. Nå regner jeg med at denne diskusjonene om kategorier er for å lage en best mulig og dermed enklest mulig oversikt på qxl og hvis man da tenker på alle de som knapt vet hva en konge er men liker mynter allikevel, så er kategorier satt opp etter konge veldig tungvint, unntatt for de få som er veldig opptatt av konger. Hvis det hadde vært år 1800 nå og ikke 2010 kunne det fungert bedre men vi er nå i 2010, på høy tid å legge vekk gamle uvaner.
Nå er du kverulerende og historieløs Letti. Våre konger er myntherrer. Og hvis du vil ha en definisjon på myntherre er den: Myntherre kalles den som har rett til å la prege mynter (og trykke pengesedler) i en stat.

Kongens påvirkning på myntpregningen i moderne tid er liten, det skal jeg gi deg rett i. Men ikke i et historisk perspektiv.
Takk og Amen! For meg er historie og mynter uløselig knyttet sammen.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Avstemning: Nye kategorier på QXL

Post by Arve »

Letti wrote:Hvis jeg må velge mellom valør og konger så blir det selvsagt valør. Først og fremst fordi det er det enkleste og konger? Hva er det som er interessant med de? At de var konge når en mynt ble laget må vel nesten betraktes som en tilfeldighet, du blir født inn i det og det er et meningsløst dekadent sirkus som skulle vært avskaffet for lenge siden. Det er en kulisse utad uten noen virkelig betydning så å liste opp mynter etter konger er for meg som myntsamler nesten en fornærmelse. Ja de var konge når mynten ble laget og det betyr svært lite.
Dette kan du enkelt gjøre noe med, slutt å samle mynter fra monarkier og hold deg til republikanske mynter. Det er nok å ta av. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”