Rensing av mynter

Numismatisk forum
Mabello
Posts: 1
Joined: 09 Jul 2010 11:54

Rensing av mynter

Post by Mabello »

Jeg er ny på forumet men har funnet et par gamle 5-øringer fra 1876 og 1891 og lurte på hvordan jeg skal behandle de :?: Har også en 5-øring i jern fra 1950, den skal vel kanskje behandles litt annerledes. De er litt skitne, men ellers i god stand.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Rensing av mynter

Post by Espen »

Flyttet denne tråden til Mynt og Seddel - diskusjon da den ikke hører hjemme i kjøp og salg kategorien.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Rensing av mynter

Post by Letti »

Regner med at den 5 øringen ikke er norsk, hvis du har en norsk 5 øring laget av jern fra 1950 så sitter du på en liten gullgruve.

Behandling, regelen er at mynter ikke skal renses eller behandles. Men hvis du legger ut noen bilder så er det lettere å svare. Gamle mynter vil ofte være skitne og hvis man pusser vekk skitten går de ofte ned i verdi og får et ødelagt utseende, så jeg vil anbefale å ikke gjøre noe med de før du er sikker på hva som kan og ikke kan gjøres.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Rensing av mynter

Post by KrsMynthandel »

Rensing av mynt og pussing av mynt er 2 forskjellige ting!
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Rensing av mynter

Post by losset »

Utgangspunktet må man ALDRI rense en mynt, MEN man kan bruke litt renset parafin på en Q tips, gnikke meget forsiktig - Hairlines er ikke å foretrekke på en mynt ( svake riper ) Så dette kan gjøres dersom man er meget forsiktig.

Dyr mynt, putter du i en Hartberger og lar den forbli i den :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by Kjetil Kvist »

Det er, som noen har påpekt, en forskjell på å rense en mynt og pusse den.

Sølv- og messingpussemidler man finner i butikken skal man holde langt unna myntene. Likevel finnes det en del ting man kan bruke på skitne mynter.

Det er forresten forskjell på skitt også. Sølvmynter får lett en mørk toning dersom de er eksponert for luft (går fra gul farge til helt svartlilla), Det er en naturlig prosess man helst ikke skal gjøre noe med. En sølvmynt som er helt svart vil aldri bli like fin som en 0-mynt uten farge uansett.

Derimot bør man fjerne annen skitt fra myntene. Noe kan på sikt skade mynten, særlig bronsemynter. Det grønne irret man finner på bronsemynter kan du aldri fjerne om det først har kommet på. På eldre, antikke mynter kaller man det patina, og dersom den er i riktig nyanse, så kan mynten bli mye verdt. En grønn 5-øre fra 1875 blir mindre verdt med irr.

Stort sett vil det holde å vaske myntene i lunket vann med litt Zalo. Vask myntene med lett hånd, og tørk dem forsiktig med en mykt handkle. Har du tid kan du lufttørke myntene, eller legge dem på en ovn med svak varme.

Dersom myntne har grønnfarge etter å ha ligget i et plastalbum i lang tid, så er det bare aceton som hjelper. Slike mynter må renses da pvc-belegget fra plasten kan ødelegge myntene på lang sikt. Det beste er å legge myntene på bunnen av et glass og fylle på med aceton til det dekker dem. Snurr forsiktig på glasset innimellom slik at det blir noe bevegelse, og la myntene ligge en god stund. Husk å sette glasset i et rom med god ventilasjon. Selvsagt må du ha lokk på glasset.

Du kan også bruke litt vaselin (syrefri) på myntene. Gni inn med litt vaselin, gni av med en myk klut.

Det går an å bruke en hel rekke andre midler også, men da skal man vite litt hva man gjør. Jeg har med hell brukt eddik og salt, natron, sitronsaft i ulike styrkegrader på mynter. Dessuten har jeg gått løs på gamle mynter med messingbørste. Dersom man er litt forsiktig, og planlegger hva man skal gjøre, så kan du komme fra det med mynten i behold.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Rensing av mynter

Post by KrsMynthandel »

Har aldri brukt parafin, qtips eller tannbørste på noen mynt. Sølvmynter kan legges i sølvrens (gullsmed) og skylles i GODT med lunkent vann, deretter veldig mykt toalettpapir. IKKE gni, riper kommer fortere enn man aner...Stygge skjolder kommer fort om man slurver i denne prosessen.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Rensing av mynter

Post by ramazotti »

Kobbermynter ,som det her var snakk om,tåler en liten vask i zalo og vann. Jeg har forsøkt
en mengde forskjellige andre ting,og med dårlig resultat.Eddik og sitron ødelegger en
slik mynt på få minutter. Sølvmynt tåler en del ,men vær forsiktig !

Elektrolyse er en annen oppskrytt metode,det ender som oftest i katastrofe.
Du kan få frem preget på kobbermynt,men de føles som rivjern om du tar på de etterpå.

Det mest skånsomme er olivenolje. En vanlig metode på romerske mynter,som også
fungerer fint på norske 5-øringer. Problemet er at det tar litt tid,kanskje opptil
et halvt år.Da bør skitten ha løsnet,og mesteparten kan vaskes av med varmt vann.

Aceton er som Kvist nevner godt egnet til å fjerne rester av gummi/plastlommer
som gjerne kjennes som et kleberlig belegg,men dette stoffet har ikke
noe svanemerke.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Rensing av mynter

Post by Letti »

""Kobbermynter ,som det her var snakk om,tåler en liten vask i zalo og vann.""



Zalo? :shock:
Er du gal mann, man kan da ikke ha zalo oppvaskemiddel i nærheten av mynter. Ja de tåler det kanskje hvis du med tåler mener at de ikke blir fullstendig ødelagt, men det kan misfarge de og det er ikke synlig før lang tid etter etter man har gjort det. Les på flasken hva zalo inneholder, dette bør absolutt ikke brukes som myntrens, aldri. Jeg ser andre her også nevner zalo, driver norske myntsamler og vasker myntene sine i oppvaskekummen? Jeg blir så oppgitt, er det noe rart flere og flere mynter blir ødelagt, amatører kommer hit og får beskjed om å vaske myntene sine med zalo, hvorfor ikke bare be dem kaste myntene i søpla med en gang og spare seg endel jobb.

Og jeg ser aceton blir nevnt, det bør understrekes at man her snakker om ren aceton som fås kjøpt hos fargehandel eller lignende, ikke neglelakkfjerner, man bør absolutt ikke bruke neglelakkfjerner, det må være ren aceton.




""Du kan også bruke litt vaselin (syrefri) på myntene. Gni inn med litt vaselin, gni av med en myk klut.""



:shock: Ja da gir jeg opp, er vi tilbake i 1960 nå plutselig? Vaselin? Gni inn mynten? Jeg tror du er splitter pine gal jeg Kvist, hva er dette slags tips å komme med? Jeg gir fullstendig opp, dette går da ikke ann, og dette skal liksom være de `proffe` samlerene som kommer med tips? Håpløst, skremmende, har ikke sett maken og jeg tør ikke tenke på hvor mange amatører som leser her også ødelegger myntsamlingen sin etter disse `tipsene`, helt utrolig.



"" Dersom man er litt forsiktig, og planlegger hva man skal gjøre, så kan du komme fra det med mynten i behold.""


Ja kanskje hvis man har flaks så kan man komme fra det med mynten i behold. Men hva hjelper det hvis man ikke har flaks, dette er helt feil ende å begynne i, gjør sånn og sånn og hvis du har flaks går det bra? Det er da ikke noe tips, det er en oppskrift på hvordan man ødelegger mynter.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Rensing av mynter

Post by ramazotti »

Gal ? Jeg ? Langt i fra ,Letti :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Rensing av mynter

Post by vemod »

Flytende parafin er tingen. Fåes kjøpt på apoteket. Fukt Q-tips i dette, og rull over mynten. Funker ikke det, så kan det alltids brukes med hell mot treg mage.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Rensing av mynter

Post by MarkusLømo »

Letti wrote: Ja kanskje hvis man har flaks så kan man komme fra det med mynten i behold. Men hva hjelper det hvis man ikke har flaks, dette er helt feil ende å begynne i, gjør sånn og sånn og hvis du har flaks går det bra? Det er da ikke noe tips, det er en oppskrift på hvordan man ødelegger mynter.
Letti, du er rask til å kritisere men jeg ser deg ikke foreslå noe alternativ.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Rensing av mynter

Post by KrsMynthandel »

Zalo på kobbermynter vil medføre en altfor lys og kunstig farge kun etter sekunder og er IKKE å anbefale. Ei heller Cola, bensin, sølvpuss, viskelær eller andre idiotiske råd i samme kat.....jeg velger å la kobberet være i fred :!:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by Kjetil Kvist »

KrsMynthandel wrote:Zalo på kobbermynter vil medføre en altfor lys og kunstig farge kun etter sekunder og er IKKE å anbefale. Ei heller Cola, bensin, sølvpuss, viskelær eller andre idiotiske råd i samme kat.....jeg velger å la kobberet være i fred :!:
Helt feil i forhold til Zalo. Det påvirker ikke fargen, men fjerner fett og skitt. Oksyderingen norske kobbermynter fikk på Mynta er nok langt mer hardfør enn det. Zalo knekker ikke den. Men som de sier i reklamen: En dråpe er nok. En dråpe per liter vann. Bruker du Salmiakk så får du en lysere farge. Derfor bruker man ikke Salmiakk på kobber, tambak, zink eller lignende, men kun på sølv og gull.

Og så til Letti, som synes å vite alt om dette: Store ord og fett flesk holder ikke i denne sammenhengen. Mynter tåler mer enn man tror. Du kan finne 2000 år gamle mynter i jorda som etter en runde riktig rens ser perfekte ut. Alle antikke mynter er på ett eller annet tidspunkt renset og konservert, og dette handler om kjemi mer enn noe annet.

De som vil bruke litt mer tid på å sette seg inn i dette, ut over å virke moralsk foragede: Coin Chemistry: Including Preservation and Cleaning av Weimar W. White.

Ellers må man bare ta en avgjørelse om det er noen vits å rense mynten du har. Det er en del mynter som uansett er fortapt om de har fått fingeravtrykk eller svarte flekker. London-mynter med flekker vil ha flekker, eller merker etter flekker uansett hva du gjør. Proof- eller 0-mynter er det ofte ikke lurt å gjøre noe med, siden overflatene er veldig følsomme for enhver berøring. (Du kan sende mynten til USA og få den profesjonelt renset der, men det koster penger). Tykk, svart toning på sølvmynter er det heller ikke så mye å gjøre med. Du får ikke fram den originale glansen om du fjerner toningen.

Så planlegg godt før du gjør noe.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Rensing av mynter

Post by rega65 »

Kjetil,du skriver at tykk svart toning ikke kan gjøres noe med,men har en slik mynt mye å si verdimessig :?: jeg kjøpte en 1sp.1824(01) av en mynthandler i norge for et par år siden,katalogpris var da 15000.- men de forlangte 19000.-for den siden den var så pen.Denne mynten var helt svart,og jeg har mange ganger lurt på om det er noe å gjøre med mynten,men til dags dato har det fått ligget urørt i hartbergeren sin :roll:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”