Rensing av mynter

Numismatisk forum
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by svessien »

Jeg bruker voks på de fleste antikke kobbermyntene mine. Varmer dem først opp, og setter dem inn med Renaissance Wax.
Dette etter å ha lest minst 20-30 anbefalinger, og å ha pratet med arkeologer om temaet.
Hensikten er å bevare mynten. Jeg synes det hadde vært fornuftig å gjøre dette på norske jernmynter også, hvis man ønsker å ha dem med i mynthistorien i århundrene som kommer.

Jeg forstår ikke hvorfor en person som ønsker sin egen samling ved sin side i graven kan la seg povosere av hvordan andre konserverer mynter. Mye skrik og lite ull.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by Kjetil Kvist »

Samlere er veldig uenige om toning på sølvmynter. I Europa, inkludert Norge, så liker vi slik toning, mens man i USA helst vil ha myntene hvite. Det er ikke noe man blir enige om, men jeg mener du bør beholde den slik den er. Mitt inntrykk er også at norske samlere er villig til å betale mer for en tonet mynt. Jeg tror sjansen for å få solgt den til samme pris uten toning er ganske liten.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by svessien »

rega65 wrote:Kjetil,du skriver at tykk svart toning ikke kan gjøres noe med,men har en slik mynt mye å si verdimessig :?: jeg kjøpte en 1sp.1824(01) av en mynthandler i norge for et par år siden,katalogpris var da 15000.- men de forlangte 19000.-for den siden den var så pen.Denne mynten var helt svart,og jeg har mange ganger lurt på om det er noe å gjøre med mynten,men til dags dato har det fått ligget urørt i hartbergeren sin :roll:
Ikke gjør noe. Patinaen er oksidert sølv, så fjerner du den, fjerner du en del av mynten. Fjerning av patina kan i mange tilfeller gi mynten det amerikanerne kaller "impaired luster"; "hemmet" myntskjær. Tykk, sort patina tjener som en beskyttende hinne for mynten. Jeg synes likevel det var drøyt å ta fire tusen ekstra for dette.....
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Rensing av mynter

Post by rega65 »

svessien wrote:
rega65 wrote:Kjetil,du skriver at tykk svart toning ikke kan gjøres noe med,men har en slik mynt mye å si verdimessig :?: jeg kjøpte en 1sp.1824(01) av en mynthandler i norge for et par år siden,katalogpris var da 15000.- men de forlangte 19000.-for den siden den var så pen.Denne mynten var helt svart,og jeg har mange ganger lurt på om det er noe å gjøre med mynten,men til dags dato har det fått ligget urørt i hartbergeren sin :roll:
Ikke gjør noe. Patinaen er oksidert sølv, så fjerner du den, fjerner du en del av mynten. Fjerning av patina kan i mange tilfeller gi mynten det amerikanerne kaller "impaired luster"; "hemmet" myntskjær. Tykk, sort patina tjener som en beskyttende hinne for mynten. Jeg synes likevel det var drøyt å ta fire tusen ekstra for dette.....
Ok,takker for svar :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Rensing av mynter

Post by MarkusLømo »

rega65 wrote:Kjetil,du skriver at tykk svart toning ikke kan gjøres noe med,men har en slik mynt mye å si verdimessig :?: jeg kjøpte en 1sp.1824(01) av en mynthandler i norge for et par år siden,katalogpris var da 15000.- men de forlangte 19000.-for den siden den var så pen.Denne mynten var helt svart,og jeg har mange ganger lurt på om det er noe å gjøre med mynten,men til dags dato har det fått ligget urørt i hartbergeren sin :roll:
Jeg tror ikke de tok 4000 ekstra pga fargen. Slike mynter blir ikke solgt til katalogpris uansett. Roschberg har akkurat nå liggende ute en fra 1821 som de sier er 0/01 på den ene siden og mellom 01 og 0/01 på den andre - og den skal de ha 29000 for, mens katalog for 0/01 er 25000 og 01 17000. Oslo Mynthandel har den samme i 0/01 og de skal ha 35000 for sin - 10000 over katalog.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by svessien »

10000 over katalog.

Hva er da vitsen med katalog?

Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe ny reklamekatalog fra mynthandlerene. Om de ønsker at jeg skal ha den, kan de sende den til meg gratis, men det må ikke være med uadressert C-post; det har jeg reservert meg mot.

Mynthandlerene bruker prislisten på mynter som ikke er sjeldne, og velger å ikke bruke den så sant de kan skru opp prisen.

BAH! HUMBUG!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Rensing av mynter

Post by rega65 »

MarkusLømo wrote:
rega65 wrote:Kjetil,du skriver at tykk svart toning ikke kan gjøres noe med,men har en slik mynt mye å si verdimessig :?: jeg kjøpte en 1sp.1824(01) av en mynthandler i norge for et par år siden,katalogpris var da 15000.- men de forlangte 19000.-for den siden den var så pen.Denne mynten var helt svart,og jeg har mange ganger lurt på om det er noe å gjøre med mynten,men til dags dato har det fått ligget urørt i hartbergeren sin :roll:
Jeg tror ikke de tok 4000 ekstra pga fargen. Slike mynter blir ikke solgt til katalogpris uansett. Roschberg har akkurat nå liggende ute en fra 1821 som de sier er 0/01 på den ene siden og mellom 01 og 0/01 på den andre - og den skal de ha 29000 for, mens katalog for 0/01 er 25000 og 01 17000. Oslo Mynthandel har den samme i 0/01 og de skal ha 35000 for sin - 10000 over katalog.
Takk for svar,er klar over at disse myntene går laaangt over katalog,men husker jeg reagerte på at denne skulle gå så høyt siden den var svart,jeg hadde ikke pc da ,kjøpte den gjennom tlf. og det ble ikke opplyst at den var svart,men idag tror jeg nok det var et godt kjøp likevel :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Rensing av mynter

Post by KrsMynthandel »

Kjetil, jeg tar ikke feil mht. Zalo. Ublandet Zalo vil endre fargen på en mynt å gjøre den lysere. ALLE kan jo dynke en kobbermynt med Zalo å senere bruke toalettpapir. Hva skjer da med toalettpapiret? Jo det blir farget. Hvis man blander en dråpe godt ut med vann, som du sier, er det mulig vi ikke ser lysere farge :wink: DET , derimot kan man jo gjøre med så mye bare vannmengden er stor nok :lol:

Jeg er ihvertfall lei av å se ødelagte, rensede mynter av såkalt forståsegpåere som aldri gjør feil :lol:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by Kjetil Kvist »

Selvsagt blir dasspapiret farget; Zalo fjerner skitt og fett. Men alle kan jo bare gjøre et lite eksperiment med en 5-øre av den gamle typen.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Rensing av mynter

Post by KrsMynthandel »

Alle kan gjøre det på feks. en usirkulert 5 øring. DA snakker vi ikke om fett eller smuss på mynten men dasspapiret blir like forbasket farget . Jeg spesifiserer da en blanding som er mye sterkere enn kun den ene dråpen...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by Kjetil Kvist »

Selvsagt er det smuss på en usirkulert 5-øring også. De produseres ikke akkurat i et sterilt miljø, og du vet veldig lite om oppbevaringen etter den har forlatt rullen/pengesekken. Kobber/bronse er også mer utsatt for omgivelsene enn sølv. Selv sterkt rensede bronsemynter (for eksempel resent med kefir, cola eller ketsjup) vil få farge dersom de oppbevares "riktig".

På den annen side ville jeg ikke foreslå Zalo eller annet på usirkulerte mynter. Ikke fordi de ikke er fulle av skitt og fett, men fordi overflatene er svært følsomme.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Rensing av mynter

Post by KrsMynthandel »

Om jeg så knekker en rull på midten med feks. 5 øringer, støvete, smusset eller aldri så ren mynt, vil i alle tilfeller mynten få en annen farge etter kort tid med sterk nok blanding av Zalo. Problemet med ukyndig rensing kan jo feks. være graden av blanding eller ikke minst gnikkingen, gjerne med klut, som dessverre mang en flott mynt har fått spor av.

Jeg bruker ikke Zalo, uansett blanding på mine bronse/kobbermynter, men smaken er som baken, delt :wink:
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Rensing av mynter

Post by seuk »

Lagde fire kinesiske WuZhu mønter i citron-saft et døgn
wuzhu_citron.jpg
wuzhu_citron.jpg (98.51 KiB) Viewed 4583 times
Ganske effektivt :) men mønterne får umiddelbart et tinnet udseende og noget rug overflade :? .
Tænker at olivenolie er bedre, om man altså orker at vente et halvt år...?
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Rensing av mynter

Post by svessien »

Min erfaring er at sitronsyre drar for mye fuktighet ut av myntene.
Du kan sette dem inn med voks, så blir overflaten mykere og penere, mens fargen blir mørkere.
Olivenolje har også effekt på fargen; mynten suger til seg fett og blir mørkere.
Mynter jeg har hatt liggende lenge for rensing har jeg ofte brukt kondensert vann på. Det er en tålmodighetsprøve, men veldig "snill" behandling.
Image



Ellers har jeg vel kommet til at rensing av mynter sjelden gir noe optimalt resultat, og at man sparer mye tid, krefter og frustrasjon på å kjøpe en pen mynt.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Chang
Posts: 21
Joined: 29 May 2012 10:15

Re: Rensing av mynter

Post by Chang »

Tar opp en gammel tråd igjen. Det jeg lurer litt på, om det kan skade mynter om man bruker kun vann? Jeg ser at man kan bruke slike maskiner som dette Vibration Cleaner for coins som selges hos "leuchtturm" Den bruker ikke noen form for såpe eller andre mystiske kjemikaler. Også har man denne Ultra Sonic Cleaner som man skal bruke en teskje vanlig rengjøringsmidler oppi sammen med vann. Begge maskiner bruker strøm.
Jeg er enig med flere her inne i tråden at man ikke burde rense en mynt som har fått en flott patina utseende som vanligvis kobber mynter får. Men det finnes mange andre mynter som trenger en rens og da kan det vel være en ide og bruke slike maskiner uten at det vil ta noen skade på mynten?
Derfor spør jeg er det noen her som har testet dette ut? greit å få vite noe før enn går til innkjøp av dette.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”