Nye prislisten på mynter?

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Nye prislisten på mynter?

Post by trygghandel »

Noen som vet ca dato for nå denne kommer ut ?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by Kjetil Kvist »

Ut i september en gang er det siste jeg har hørt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by rega65 »

Får håpe vi får en prisliste som er mer oppdaterte enn de vi har fått de siste årene,oscar i topp kval.bør oppjusteres til det dobbelte,det samme med carl xv specier og carl johan i god kval.Minnemyntene burde blitt nedjustert til det dem omsettes for.Hva tid har f.eks OL settet blitt solgt for 35500.- osv.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by MarkusLømo »

rega65 wrote:Får håpe vi får en prisliste som er mer oppdaterte enn de vi har fått de siste årene,oscar i topp kval.bør oppjusteres til det dobbelte,det samme med carl xv specier og carl johan i god kval.Minnemyntene burde blitt nedjustert til det dem omsettes for.Hva tid har f.eks OL settet blitt solgt for 35500.- osv.
Vi får nok ingenting av det der. Tipper Oscar i topp kval går opp 20%, samme med speciene, og hvis minnemyntene står stille er vi heldige. Sannsynligvis går de opp de også.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by Stig Westerhus »

MarkusLømo wrote:
rega65 wrote:Får håpe vi får en prisliste som er mer oppdaterte enn de vi har fått de siste årene,oscar i topp kval.bør oppjusteres til det dobbelte,det samme med carl xv specier og carl johan i god kval.Minnemyntene burde blitt nedjustert til det dem omsettes for.Hva tid har f.eks OL settet blitt solgt for 35500.- osv.
Vi får nok ingenting av det der. Tipper Oscar i topp kval går opp 20%, samme med speciene, og hvis minnemyntene står stille er vi heldige. Sannsynligvis går de opp de også.
Ja klart de går opp, det er Samlerhuset som styrer de prisene og de trenger jo å skru opp prisene kan du skjønne.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by rega65 »

Tror vi hadde vært mest tjent med en prisliste,der myntene var priset noenlunde det de faktisk blir omsatt for.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by trygghandel »

Enig med deg Rega, hvorfor får vi ikke en prisliste som faktisk baserer seg på det mynter går for.
Eksempel på dette er jo Oskar mynt i kvalitet 0, de går for tiden for 2 ganger katalogverdi, kjøpte en slik i går i MS 66 kvalitet til dobbel katalogverdi.
Det er jo helt uforståelig at en Oskar 1 krone 1900 skal koste 5500 kr, kanskje i 1989 ? Her har noen av dem som er forfattere sover kraftig i timen etter min mening.
Jeg ville mye heller ha betalt 500 kr for en reel liste basert på hva mynt faktisk gikk for, i stede for en liste til 95 kr som er villedende på mange o0mråder. ?
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by Stig Westerhus »

Så lenge samlerhuset har flere minnemynter på lager enn specier vil selvfølgelig prisen på minnemyntene være høyere enn reell salgsverdi. Når en selger av en specie kommer til samlerhuset og ber de gi en pris på den så kan de framvise boken og si at denne er verdt bare så mye og derfor kan de ikke få bedre betalt. Og deretter selger de den selv til markedspris. På denne måten tjener de masse på både minnemynter og specier.
Vil du ha en reell prisbok skal du kjøpe MEM's prisårbok. Det er den eneste reelle prisboken over Norske mynter.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by trygghandel »

Stig Westerhus wrote:Så lenge samlerhuset har flere minnemynter på lager enn specier vil selvfølgelig prisen på minnemyntene være høyere enn reell salgsverdi. Når en selger av en specie kommer til samlerhuset og ber de gi en pris på den så kan de framvise boken og si at denne er verdt bare så mye og derfor kan de ikke få bedre betalt. Og deretter selger de den selv til markedspris. På denne måten tjener de masse på både minnemynter og specier.
Vil du ha en reell prisbok skal du kjøpe MEM's prisårbok. Det er den eneste reelle prisboken over Norske mynter.
Hvor får en tak i den ?
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by Stig Westerhus »

Kan kun bestilles direkte av MEM. Han lager kun eksemplarer på bestilling. Alle kjøperne får navnet skrevet inn på innsiden. Kommer ut hver annet år om jeg ikke husker helt feil.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by madsemann »

Bare en tanke!
Er det mulig å lage et underforum her der vi kan legge inn oppnådde priser på mynter (et digitalt pris arkiv mao)?
Det kan jo være et levende dokument der en av moderatorene kan oppdatere etterhvert som auksjoner ol er avsluttet.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by Espen »

Om det finnes vilje..
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by Stig Westerhus »

Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by vivavegas »

Ikke misforstå, jeg er like imot Samlerhuset som de fleste (alle?) andre inne her.

Med misforholdet mellom katalogpris og virkelig pris var vel også i høyeste grad tilstede før Samlerhuset kom inn i bildet. Mulig det har blitt enda værre etter Samlerhuset kom inn i bildet, men inntil noen har klart å bevise det 100% så velger jeg å ikke tro på konsperasjonsteoriene.

Man har jo det samme misforholdet også når det gjelder frimerker. Der er vel forskjellene enda større og enda mer systematisk enn det er ifht. mynter.

Men ikke misforså, jeg også irriterer meg veldig over disse vurderingslitene. Generelt synes jeg folk er alt for opptatt av disse. Jeg kjøper myntkatalogene omtrent hvert 10 år og bruker stort sett auction/andre auksjonssteder for å finne "riktig" pris.

Jeg har forøvrig lenge holdt på med å vurdere å starte å lage oversikt over omsatte priser på norske mynter. Men det er nok ett prosjekt som det må skje noe ekstraordinært før jeg klarer å sette igang.

Men skulle det være noen som har lignende tanker så sendt gjerne en PM.
Men som sagt, dette er veldig på idéstadiet og sannsynligheten for at jeg får startet dette og får fullført det er nok svært liten.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye prislisten på mynter?

Post by Kjetil Kvist »

Nå sitter jeg så til de grader i glasshus at jeg ikke skal kaste annet enn en veldig liten stein: Uansett om prisene på Oscar og Haakon 0-mynt settes opp 20-30-50%, så er det likevel ikke alle 0-mynter som er verdt like mye. De 0-myntene som har oppnådd fantastiske priser på auksjoner har også vært over gjennomsnittet pene. Kanskje man like gjerne skulle innføre en priskategori for prakt-0?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”