Ditt nyeste kjøp

Numismatisk forum
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by lili »

Mitt siste innkjop er en specimen seddel fra Venezuela, 20 Bolivares 1971.
Denne seddelen er litt spesiell, da den er kuttet fre nederste venstre side pa arket, og av den grunn er papirlappen litt storre.
Denne seddelen er stemplet med "speciemen", 3 ganger pa forsiden, og ingen ganger pa baksiden. Samtig som den da ikke er nummerert med nuller, og den er hullet.

Pa en internettside i Venezuela er den ikke listet... http://www.numismatica-venezuela.info/e ... 0bs-ea.htm.

Vedlegger her bilder.
Image
Image
Bildene er nok litt store, men slik ble det.
Betalte nok litt mere en "normalt" for denne pa ebay. Men den er jo igjen litt spesiell.
For lesere som som ser etter nisje samlinger, har jeg notert meg at specimen sedler, fra enkelte land, er relativt billige, da met hensyn til opplag, men det finnes dog ogsa falske sedler av denne typen.

Igjen God Jul og Godt Nytt ar.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by PCL »

Denne har vært vanskelig å få tak i. En MS64 som slettes ikke er verst.
Har sett noen usirkulerte 2-ører 1906, men veldig mange av dem holder ikke helt mål. Denne var en av de bedre jeg har sett. Så da er jeg glad den nå er min. :-)
2-øre 1906 - sf1.jpg
2-øre 1906 - sf1.jpg (28.79 KiB) Viewed 2010 times
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Skarsvaag »

Reklameseddel (?) fra trykkefirmaet Komori med bilde av fyrstinne Grace av Monaco samt det fyrstelige palass i Monaco.
Attachments
$(KGrHqRHJBoFJE,(7iW3BSTFwGT0+w~~60_57.jpg
$(KGrHqRHJBoFJE,(7iW3BSTFwGT0+w~~60_57.jpg (206.94 KiB) Viewed 1948 times
Komori.jpg
Komori.jpg (202.57 KiB) Viewed 1948 times
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by lili »

Det ble jammen meg enda en "norsk" mynt pa meg, for jula setter inn:

Image
Det ble et lite bilde. Foe lesere, som vil ha storre, ma de ga til Roschberg sin hjemmeside, for a se mynten, for den evt. blir slettet fra deres hjemmeside http://roschberg.no/product/spania-1-es ... kv-1-7401/

1 escudo 1516 til 1555(1556) utstedt av Juana og Carlos (Johanne og Karl, (Joanne and Charles).

Johanna den "gale" (Juana la loca),var kallenavnet hun fikk (har fatt, og som man kan sla opp pa iinternett), og hun var da moren til Karl den forste.
Arsaken til at hun dette tilnavnet skal vist vare at hennes mann Felipe, var veldig attraktiv og veldig kat. Mannens mange sidesprang, gjorde at hennes sjalusi, da tilslutt brott ut til fenomenet "galskap".
Og av den grunn (enkleste), skal visst nok Felipe blandt annet ha holdt henne innesperret (sikkert for at han kunne kose seg i fred).
Kan kort nevne at hun ogsa ble innesperret av sin sonn Karl, da hun nektet a undrlegge seg den katolske kirke som trosretning. Mao en bestemt kvinne. Hun dode i 1555.

Etter at mannen hennes Felipe gikk bort (1516), beholdt hun dronningtittlen, men det var hennes sonn Karl som var kongen. Hun hadde ikke noe embedtsansvar, kun tittel.
Og av den grunn er det interessant at mor og sonn fremstilles som regentene Juana (la loca) og Carlos (Johanne og Karl).
Carlos dode I 1556, og av den grunn blir mynter fra denne perioden bla fremstilt fra 1516 - 1555, mens andre da legger perioden til 1556, hvilket nok er den riktige beskrivelsen,
da det var I det aret Carlos hengikk til de evige jaktmarker.

Denne mynten er da fra perioden 1516 - 1556, og ble myntet i Sevilla, man kan skimte S pa myntens hoyre side.
Jeg periodiserer den fra 1536 - 1556, da pa myntens venstre side er det en firkant. Denne firkanten skal vare en D,
hvilket tilsier at det var myntmester Melchor Damian, som satte sin bokstav pa denne mynten.
Pa myntene fra Sevilla frem til1536, ble det benyttet en 7 kantet stjerne (og pa den andre siden bokstaven S, Devilla), som da var og ogsa flere hundre ar senere benyttet som myntmerke for Sevilla.
Madrid har 6 kantet stjerene og Barcelona 8 kantet stjerne. Hilket er nyttig informasjon ved identifisering av enkelte spanske mynter.

Disse myntene ble hammerslatt, og derfor er stort sett de fleste myntene i kvaliteten 1 til 1 pluss. 01 kvalitet gis sjelden, pga den primitive produksjonsmetoden, som da
igjen ga utslag i ikke sa veldig pene mynter (01 og oppover kvalitet). Utgangspunketet for 0 er perfekt, mens da kvalitetsvurderingen av disse gar nedover normalt, fordi myntens preg har mangler/ikke leselig mm. Dermed kan mynten vare rett fra hammeren, men pga mangler reduseres kvaliteten ihht hvor store manglene er. Ikke pa grunn av slitasjen, nodvendigvis.

Jeg graderer denne mynten til 1 (uten at det har noen betydning for meg). Den ene siden er betraktelig bra preget, mens den andre siden igjen da mindre betraktelig bra preget.
Det mest interessante nar jeg far se denne myntener a se hvordan myntglansen er mm. Det kan kanskje dra opp litt i vurderingen, hvis mynten har det.
Uansett, en ny mynt i min norske utenlandske samling.

Vil avslutningsvis ogsa nevne at den kjopt av Roschberg Mynthandel, hvor jeg ogsa tidligere har gjort kjop som jeg er meget godt fornoyd med.
De er raske og effektive, og kundeorienterte.
Av den grunn absolutt et firma jeg kan anbefale.
Trekker frem Roschberg, da jeg syntes det er pa sin rette plass a gi gode karakterer, ved kjop. Da det finnes mange seriose myntfirmaer og myntselger i Norge, etter min erfaring. Og det nok ogsa pa sin plass a fremheve her pa forumet, ihvertfall en gang i blandt.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by lili »

Bekreftelse pa kvalitetsvurdering.
Denne mynten er samstemt: 1 pluss/1.

Igjen en hammerslatt mynt, som da, ifolge mine erfaringer vurderes totalt, og da ikke side for side. Denne mynten, (for meg), har et uheldig utgangspunkt.
Jeg tror den aldri har sirkulert, men smeden og hans medhjelper var veldig usto pa handen, og det ga uslag i at den ene siden er vesentlig (skjeiv), noe som igjen drar ned pa "slitasje" graderingen.
Generll oppsummering av mine siste innlegg, jeg liker det stygge, og rare :lol:, bare vent, snart dukker jeg opp i "person" opp pa en auksjon meget, men meget narme deg.
Og jeg er en "stygging" :mrgreen: , God Jul
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by G.Ravn »

Som nevnt i en annen tråd så er årets satsning TATARSTAN :mrgreen: så jeg starter forsiktig med pick 1a/2a og 3a...og når jeg først er i gang med sedler som ikke passer i noen av permene, så kunne jeg like godt slenge med Ukraina og Armenia (husker ikke pick-nr her i farten) :mrgreen:

Bildene er for øvrig selger sine.
Attachments
Armenia.jpg
Armenia.jpg (74.25 KiB) Viewed 1684 times
tatarstan pick 3a.jpg
tatarstan pick 3a.jpg (40.37 KiB) Viewed 1684 times
tatarstan pick 2a.jpg
tatarstan pick 2a.jpg (45.92 KiB) Viewed 1684 times
tatarstan pick 1a.jpg
tatarstan pick 1a.jpg (40.78 KiB) Viewed 1684 times
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by G.Ravn »

Ukraina..
Attachments
ukraina pick 75.jpg
ukraina pick 75.jpg (41.08 KiB) Viewed 1684 times
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by vestmar »

Årets første nyanskaffelse ble denne 6 skilling 1813 (Schou 5) fra Bruun Rasmussen:
1813-var.jpg
1813-var.jpg (64.42 KiB) Viewed 1610 times
Har vært på jakt etter denne varianten med tynn blankett og punktum etter 6 en stund. Vekten er 4,65 gram, mens et normalt eksemplar veier mellom 6,27 og 7,52 gram iflg. Sieg.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by aashild123 »

6 Sk 1813 Rev.JPG
6 Sk 1813 Rev.JPG (947.59 KiB) Viewed 1551 times
Denne ble min i går.
Leser i Sieg at det etter all sannsynlighet må være 12.2.
Åpen 0 i FOR og mangler punktum etter 6.
Preget på tynn blankett, kan det være en Kongsberg-mynt?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by mynt01 »

Det står noe her om diameter, randing, vekt og prøvemynt. Hvordan er denne?

http://www.danskmoent.dk/soemod/po/po4.htm
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Skarsvaag »

Beleiringsseddel ifra Mafeking. Har efterhvert fått en viss interesse for nødsedler ifra Boerkrigen.
Attachments
Mafeking.jpg
Mafeking.jpg (53.46 KiB) Viewed 1422 times
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Alex R »

2192 6 skilling (prøve)

Forside præget: kronet tredelt skjold med tre løver og ni hjerter for Danmark i første felt, kronet løve med hellebard for Norge i andet felt og stiliseret nældeblad for Holsten i tredie felt.

Bagside præget: RIGSBANKTEGN | FOR | 6. SKILLING. | 1813.

Kobber, 22 mm, riflet rand. 4,87 gram. Kunsthallen 467, 757.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by bengt »

lfX0A79GW1.jpg
lfX0A79GW1.jpg (68.77 KiB) Viewed 1269 times
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by aashild123 »

Gratulerer, Bengt!

Mitt bud ble for lavt.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by PCL »

Veldig artig at du endte opp med den Bengt.
Mynten har et spennende særpreg. Masse liv i den, og det virker som om hjelmen og løvehodet med kronen stikker seg frem gjennom tåke og hardt vær. Tøff mynt!
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”