Ditt nyeste kjøp

Numismatisk forum
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by grenl.har »

Gratulerer med spennende "mynt" bengt. Som andre nevner; mynt med særpreg. (skulle gjerne hatt denne i samlinga)
Det er sølvavslag fra en gullmynt. Såkalt "Gyldenløves Dukat". Det regnes som ganske sikkert at den er "slått" i Norge. (Christiania) Har kun en sølvavslag fra Chr.5., (Hede 20) men din er mye mer spennende :)
http://www.danskmoent.dk/artikler/c5guld.htm
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Heb »

bengt wrote:
lfX0A79GW1.jpg
Gratulerer så mye med en flott mynt (sølvavslag) Bengt! Veldig hyggelig å vite at de fleste sjeldenhetene på denne HA-auksjonen ser ut til å ha kommet hjem til Norge! :D :D
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by bengt »

Heb wrote: Veldig hyggelig å vite at de fleste sjeldenhetene på denne HA-auksjonen ser ut til å ha kommet hjem til Norge!
Det kom til og med noen svenske praktmynter med sammen med denne... Samlere av Den Skandinaviske Myntunion hadde bare å kjenne sin besøkstid når en museumssamling lå under hammeren... :-)
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by trygghandel »

Hadde ikke tenkt til å legge denne ut her, men er så fornøyd. !!! Fikk denne levert i dag , og for en mynt, har aldri sett maken til flott 24 skilling. Glad jeg sikret meg den og at den er tilbake i moderlandet igjen.

24 skilling 1827 på 5 i MS65 :)
Attachments
1827.jpg
1827.jpg (54.09 KiB) Viewed 1572 times
1827-1.jpg
1827-1.jpg (48.03 KiB) Viewed 1572 times
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Heb »

bengt wrote:
Heb wrote: Veldig hyggelig å vite at de fleste sjeldenhetene på denne HA-auksjonen ser ut til å ha kommet hjem til Norge!
Det kom til og med noen svenske praktmynter med sammen med denne... Samlere av Den Skandinaviske Myntunion hadde bare å kjenne sin besøkstid når en museumssamling lå under hammeren... :-)
Jeg la også merke til alle de utrolig flotte svenske myntene på HA-auksjonen, men samler jo ikke Sverige da.......
Det verste er jo at svenske mynter er tilnærmet "gratis" i forhold til norske!!
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Heb »

trygghandel wrote:Hadde ikke tenkt til å legge denne ut her, men er så fornøyd. !!! Fikk denne levert i dag , og for en mynt, har aldri sett maken til flott 24 skilling. Glad jeg sikret meg den og at den er tilbake i moderlandet igjen.

24 skilling 1827 på 5 i MS65 :)
Gratulerer med en utrolig flott 24 skilling 1827/5! Finnes ikke mange slike. Dermed er enda en norsk toppmynt på HA hentet tilbake til Norge.
Dette er da også et utrolig flott eksemplar for typen, og kvalifiserer vel nesten til å kalles en referansemynt!
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by samler607 »

bengt wrote:
lfX0A79GW1.jpg
Gratulerer med meget spennede Medalje, jetong, polett. ( Blir ikke det riktig av meg? )
Jeg syntes den er meget flott og fulgte med på den, og hadde veldig lyst på den selv.

Spm, blir er det en medalje, jetong, polett?
Preget i Christiania.

Ble denne preget før eller etter gullmynten med samme motiv ?
Om den ble preget før gullmynten, kan man kalle den prøvemynt?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by bengt »

samler607 wrote:Ble denne preget før eller etter gullmynten med samme motiv ?
Om den ble preget før gullmynten, kan man kalle den prøvemynt?
I henhold til Rønning er gullmynten bare en prøvemynt, om dette da er et "sølvavslag av prøvemynt" (slik NGC beskrev den som), eller også rett og slett en prøvemynt i sølv får være opp til den enkelte. Prøvemynter preges ofte i andre metaller før man prøver seg på det endelige metallet. Jeg anser dette som en prøvemynt (i sølv).
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by bengt »

Heb wrote:Det verste er jo at svenske mynter er tilnærmet "gratis" i forhold til norske!!
Det gikk ikke noe særlig på billigsalg på denne auksjonen. Jevnt ligger en 1 krone xxxx billigere enn en norsk av samme år i samme kvalitetet, men...

http://coins.ha.com/c/item.zx?saleNo=3029&lotNo=30287

De fleste årstall av svenske og danske krone/øre mynt virker som litt vanligere enn "de fleste" norske. Men de årstall som ikke er vanlige går ikke akkurat på billigsalg. Fulgte alle de svenske praktmyntene på HA nå, de aller fleste gikk for flere ganger katalogverdien i kv 0, noen få som gikk "rimelig" hadde jeg notert meg som dårlig eyeappeal (merkelig med en PF66 mynt feks, kanskje bildet var dårlig - men klarer ikke blindt stole på NGC folka...) så det hadde nok flere andre ment også. Jeg gav ganske høye bud (satt live gjennom halve natta) på 50+ mynter, og fikk til slutt kun tilslaget på 2, og det var mynter jeg føler jeg strakk meg ekstra på.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by samler607 »

bengt wrote:
samler607 wrote:Ble denne preget før eller etter gullmynten med samme motiv ?
Om den ble preget før gullmynten, kan man kalle den prøvemynt?
I henhold til Rønning er gullmynten bare en prøvemynt, om dette da er et "sølvavslag av prøvemynt" (slik NGC beskrev den som), eller også rett og slett en prøvemynt i sølv får være opp til den enkelte. Prøvemynter preges ofte i andre metaller før man prøver seg på det endelige metallet. Jeg anser dette som en prøvemynt (i sølv).
Du får beklage min uvitenhet om sølvavslag, men jeg har fått øynene opp for de. ( de blir annonsert som litt av hvert, derfor jeg blir forvirret )
Jeg var med på budrunden hos dr. busso peus nachf før jul en gang, på et avslag, dog uten tilslag.

Men at det er billigere å teste ut i sølv, er jo logisk, og derfor sikkert kan det betenges som en prøvemynt.
Blir vel, om man følger Rønningen en prøve av en prøve mynt :)

Uansett, gratulerer med en stilfull mynt. Syntes den er helt rå!
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by jornkris »

Personlig er jeg blandt de som tror den er laget utenfor Norge særlig etter at Emsøy nylig fant en original kilde fra 1700-tallet som langtfra plasserer den som norsk.
Jeg regner den heller ikke som mynt/prøvemynt.
Men uansett en spennende ting som trekker opp de fleste samlinger og så lenge man også samler dansk spiller det ingen rolle hvor den er laget.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by jornkris »

samler607 wrote:
bengt wrote:
samler607 wrote:Ble denne preget før eller etter gullmynten med samme motiv ?
Om den ble preget før gullmynten, kan man kalle den prøvemynt?
I henhold til Rønning er gullmynten bare en prøvemynt, om dette da er et "sølvavslag av prøvemynt" (slik NGC beskrev den som), eller også rett og slett en prøvemynt i sølv får være opp til den enkelte. Prøvemynter preges ofte i andre metaller før man prøver seg på det endelige metallet. Jeg anser dette som en prøvemynt (i sølv).
Du får beklage min uvitenhet om sølvavslag, men jeg har fått øynene opp for de. ( de blir annonsert som litt av hvert, derfor jeg blir forvirret )
Jeg var med på budrunden hos dr. busso peus nachf før jul en gang, på et avslag, dog uten tilslag.

Men at det er billigere å teste ut i sølv, er jo logisk, og derfor sikkert kan det betenges som en prøvemynt.
Blir vel, om man følger Rønningen en prøve av en prøve mynt :)

Uansett, gratulerer med en stilfull mynt. Syntes den er helt rå!
Rønning kaller det ikke prøvemynt, han puttet det inn i kategorien "prøvemynter, avslag og myntlignende objekter" (eller noe i den duren)
FEB
Posts: 7
Joined: 03 Dec 2013 16:10

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by FEB »

I et hefte sammenfattet av Odd Lund i 1976 som gjelder prisutviklingen på norske mynter fra 1972 til 1975. ( for perioden fra 1628-1699) står denne oppført under prøvemynter hvor det henvises til ( Rø P..22c og He 19)

Bla.står der oppført 2 omsetninger av denne i 1974 (en omsatt hos Hornungs Auksjon,København)Kv 1+. Kjøpers pris 2700,- nok. Den andre omsatt hos BR i mai.kv 0. Kjøpers pris 3200,- nok.

I 1975 ble et eks i kv 1- omsatt via Ahlstrøms Liste for kr 2200,- nok.

Gratulerer Bengt.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by kråketoppen »

$T2eC16FHJGQFFh+8K+)mBRY0Y-1osg~~60_3.JPG
$T2eC16FHJGQFFh+8K+)mBRY0Y-1osg~~60_3.JPG (40.04 KiB) Viewed 1345 times
Syntes fargen var såå god. :)
Attachments
$T2eC16JHJH8E9qSEUfz(BRY0Y1g6IQ~~60_3.JPG
$T2eC16JHJH8E9qSEUfz(BRY0Y1g6IQ~~60_3.JPG (30.02 KiB) Viewed 1344 times
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Swede »

bengt wrote:De fleste årstall av svenske og danske krone/øre mynt virker som litt vanligere enn "de fleste" norske. Men de årstall som ikke er vanlige går ikke akkurat på billigsalg. Fulgte alle de svenske praktmyntene på HA nå, de aller fleste gikk for flere ganger katalogverdien i kv 0, noen få som gikk "rimelig" hadde jeg notert meg som dårlig eyeappeal (merkelig med en PF66 mynt feks, kanskje bildet var dårlig - men klarer ikke blindt stole på NGC folka...) så det hadde nok flere andre ment også. Jeg gav ganske høye bud (satt live gjennom halve natta) på 50+ mynter, og fikk til slutt kun tilslaget på 2, og det var mynter jeg føler jeg strakk meg ekstra på.
Det var ett antal av mynten som jag inte alls tyckte svarade till PF66 etc. Såg alla Svenska live på visning i NY, och det var en del Oscar/Gustav V som jag inte alls tyckte var i närheten av PF-grad (vanlig 01/0 eller 0 med svenska mått). Å andra sidan var bl.a. 1876 stort EB det bästa exet jag någonsin sett. Tror ingen svensk samlare har en bättre än 01/0. Även litet EB var mycket bra.

Det blev några typmynt och bättre kvaliteter på besittningar för min del. Även någon Vasamark etc. Det tar nog ett tag innan mynten kommer hem så man får gotta sig...
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”