Ditt nyeste kjøp

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

Da klarerte du det.Takk! (Jeg burde husket det,har noen pene (og rimelige Sigismund III mynter)
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Ole Christian »

1 ducat 1644.jpg
1 ducat 1644.jpg (128.75 KiB) Viewed 4520 times
1 ducat 1644.jpg
1 ducat 1644.jpg (128.75 KiB) Viewed 4520 times
De ble litt dyrere enn tenkt, da jeg "møtte" på en fyr som også virkelig ville ha de, men jeg er vel nøyd. Noen som har lyst til å gradere?
Attachments
1,4 ducat 1646.jpg
1,4 ducat 1646.jpg (126.55 KiB) Viewed 4520 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

Siden du ikke har fått svar får jeg ødelegge moroa med å røpe at CNG (CNG 100/Adams Collection) graderte begge myntene til "near EF" som vi kan oversette med "nesten 01" eller 1+/01. Det som hadde vært morsomt var om du kunne vise dukaten du ikke fikk, halvdukaten fra 1644, vurdert til EF (oversatt 01). Det er lett å se at den er penere enn din, i tillegg har den ikke trekk for bukler og toningen er jevnere. Jeg ser i Sieg 1915 at begge er tilnærmet like i verdi: 1+ er ca 2/3 av verdien for 01. I estimatet til CNG er forholdstallet det samme, men i sluttresultatet er din mynt steget til nesten 3/4 av den "penere" mynten. Det er kanskje en uttelling for at din myn er på den bedre siden av VF/1+ skalaen? Poenget er jo at det er en glidende overgang fra -1 til 0, mynter slites ikke i etapper. Den uberørte mynten bli først litt berørt, så litt mer, så pent brukt, normalt brukt osv. Mens det som regel er greitt å identifisere de som er midt i fasen, pent brukt er grei 1+, så er det overgangene som volder problemer og hvor skjønnet må utvises basert på erfaring og kunnskap om pregning m.v. Det er ingen manualer for årgangsmynt, langt mindre for 16- 1700-talls mynt. Jeg stiller igjen: Ville du ha budt på mynten om CNG ikke hadde satt gradering, bare vist de samme bildene?
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Trond i California »

Flotte mynter Ole Christian! Gratulerer.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Ole Christian »

hehe, greia er vel at jeg allerede har en 1/2 ducat 1644, som jeg fikk kjøpe av min venn Trond i California. Mannen jeg bød mot på disse myntene har jeg fått kontakt med og det viser seg å være en rett så trivelig herremann. Han ville ha en heb mynt da han er jøde og syntes det var morro med disse myntene, tror kanskje det kan være starten på et helt nytt mynt vennskap faktisk. Morro! Jeg kikket i Sieg før jeg bød, men problemet med akkurat disse myntene er at de ikke omsettes så ofte, og Sieg gir ikke et riktig bilde så vidt jeg kan forstå. Uansett, selv syntes jeg 1 ducaten tenderer til 01, mens jeg holder en god knapp på en god 1+ på 1/4 ducaten. Det er vel naturlig at "små pengene" ble mer slitt. 1 dukaten er hakket mer sjelden, og det er færre i privat eie enn 1/4 dukaten. Uansett har jeg ikke hatt anledning til å by på en 1/4 dukat på typ 7 år så da ble jeg vel hakket mer raus enn jeg bruker å være. Veldig fornøyd når jeg har senket skuldra litt faktisk.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Ole Christian »

Takk Trond. De er i godt selskap!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

Endelig fikk jeg tak i en florin, den originale fra Firenze (Florence på engesk) som utmyntet denne fra 1252 til 1533. Den dannet en "gullstandard" i mange land, spesielt i Ungarn (forint) og i Nederland hvor forkortelsen for "guilder" (gullmynt) fortsatt var FL(for florin) inntil euroen avløste guilderen som Nederlands valuta. Mens den konkurrerende dukat i Venezia, som også lar seg identifisere i årganger er rimelig lett å få tak i, er florinene vanskeligere, men etter fight på målstreken i kveldens G&N auksjon fikk jeg denne:
Firenze Florin ca 1200-1400 .jpg
Firenze Florin ca 1200-1400 .jpg (53.12 KiB) Viewed 4329 times
Rimelig pen synes jeg, med Johannes døperen på advers, og med Firenzes blomst (lilje?) på revers. I motsetning til venezianerne satte ikke Firenze dato (dvs. regjerende doge) på sine mynter, grovdatering må skje etter skriften - og denne antas å være pre-renessanse, med "middelalderskrift".
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Arve »

Floriner er bestandig morsomt. Hvis du vil ha den sikkert identifisert så har vår alles venn Vittorio Emmanuele III gitt oss muligheten til det i Corpus Nummorum Italicorum Vol. XII som du kan laste ned som PDF her : http://www.numismaticadellostato.it/web ... ion=invoke
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Arve »

En annen mulighet som er letter å finne frem i : http://numismatica-italiana.lamoneta.it/cat/W-FIREP
Du finner fiorinene nederst i listen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by vn2hare »

Arve wrote:En annen mulighet som er letter å finne frem i : http://numismatica-italiana.lamoneta.it/cat/W-FIREP
Du finner fiorinene nederst i listen.
Takk for interessant lenke Arve. Ser ut til å være nyttig også for meg som blant annet er interessert i ulike myntsystemer opp gjennom tidene.

Ellers kunne jeg ikke dy meg, men måtte se etter Olavs mynt. Den er nok ikke blant de som er avbildet, dvs serie 1 til 8, så den må være nyere enn 1332. Ser at identifiseringen er på myntmestermerket, i Olavs tilfelle korset til slutt i teksten oppe til venstre for St. Johannes.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Arve »

Da er det bare å gå i gang med CNI XII, der finner du den garantert.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

Jeg har begynt å lete, og må nok forlate teorien om at den er "tidlig". Da jeg måtte avbryte letingen tidligere i dag var jeg kommet til tidlig 1500-tall og da hadde jeg i allfall funnet en +FLOR ENTIA som passet med min, men ennå ikke funnet S. IOHA NNES. B med riktige korsvarianter foran og bak. Men når jeg finner det har jeg ikke bare årstall og myntmester, men også hvilket kvartal mynten ble slått i. Takk for hjelp!
Jeg trodde renessansen innebar tilbakevenden til latinske/romerske bokstaver, men myntmestere er/var(?) åpenbart konservative.
Jeg fikk ikke noe ut av den andre linken Arve ga, jeg kjemper fortsatt med Victor Emanuel - men har du en direkte linke Arve?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Olav K »

vn2hare wrote:Ser at identifiseringen er på myntmestermerket, i Olavs tilfelle korset til slutt i teksten oppe til venstre for St. Johannes.
Jeg er ikke sikker på at det er merket. Ser du på oversikten over myntmestermerker hos Victor Emanuel og sammenligner med myntbildene lenger bak i "tablående" ser det til at St. Johannes holdet det i sin høyre hånd. På min mynt er det noe puslete greier jeg ikke klarer å identifisere. Men dette er nytt for meg, så jeg kan være på villspor.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Arve »

Linken er direkte nok den, det er bare å rulle ned til de forskjellige seriene med fiorino d`oro og klikke på dem. Men det er bare serie I til VIII og XVI som er lagt inn, dvs. frem til 1. semester 1332 og 1. og 2. semester 1410. Din er antakeligvis nyere og da finner du den ikke her.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by vn2hare »

Olav K wrote:
vn2hare wrote:Ser at identifiseringen er på myntmestermerket, i Olavs tilfelle korset til slutt i teksten oppe til venstre for St. Johannes.
Jeg er ikke sikker på at det er merket. Ser du på oversikten over myntmestermerker hos Victor Emanuel og sammenligner med myntbildene lenger bak i "tablående" ser det til at St. Johannes holdet det i sin høyre hånd. På min mynt er det noe puslete greier jeg ikke klarer å identifisere. Men dette er nytt for meg, så jeg kan være på villspor.
Nå har jeg ikke sjekket CNI, kun Arves andre link, og der så det for meg ut til å være ulike symboler til sist i omskriften som skite de ulike seriene, så derfor antok jeg at det var et myntmestermerke, og at det samme gjaldt din mynt. For meg virker det, ut fra bildene, som om det er det samme Johannes holder i hånden i alle seriene (1 til 8, samt din mynt).
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”