Forsikring

Numismatisk forum
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Forsikring

Post by Hunter73 »

Er det noen som har gode råd, erfaringer når det gjelder forsikring av samlingen.
En samling er som regel ikke dekket av innboforsikringen.
Jeg undersøkte litt med forsikringsselskapet mitt og i en pakke med leilighet, bil etc ble det kr 10000,- pr år, kr 3000,- bare i verdiforsikring.
Jeg syns det ble for dyrt, men det er kansje det det koster.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Forsikring

Post by MarkusLømo »

Ikke dekket av innboforsikringen? Er du sikker? Hvis denne tar høyde for verdiene på alt som er av innbo inkludert samling trodde jeg det var greit. Men det er jo fort gjort å "overskyte" hvis man bare har tenkt innbo når man tegnet den.

Hvis myntsamling ikke er dekket av innboforsikring, hva da med kunstgjenstander som f.eks. bilder på veggen?
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Forsikring

Post by mynten »

I forsikringsselskapet mitt er f.eks. mynter eller frimerker forsikret for inntill 100 000.-
Er verdien høyere så må det tegnes en tilleggsforsikring og den er ikke billig.
Men nå har jeg det meste oppevart i bankhvelv så jeg slipper å forsikre samletingene ekstra.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Forsikring

Post by MarkusLømo »

mynten wrote: Men nå har jeg det meste oppevart i bankhvelv så jeg slipper å forsikre samletingene ekstra.
Hvor mye koster det å leie en bankboks? Og hvor mye plass har du der?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Forsikring

Post by Kjetil Kvist »

Siden jeg er medlem av en fagforening, så har jeg LO Favør kollektiv hjemforsikring. Det koster meg 65 kroner i måneden, og samlinger og enkeltgjenstander er forsikret for opp til 200 000 kroner. Jeg tror ikke samlingen min er så mye verdt, men man kan jo kjøpe seg en liten safe til de virkelig spesielle godbitene.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Forsikring

Post by Hunter73 »

Jeg er ikke helt sikker men, verdigjenstander skal vel som regel ha en egen verdiforsikring.
Kan grensen være kr 10000,- pr enkeltobjekt på innbo?.
Har man samlet en stund kommer man jo glatt opp i flere slike.
Jeg er veldig usikker ,derfor spør jeg...
Mvh Geir.
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Forsikring

Post by mynten »

MarkusLømo wrote:
mynten wrote: Men nå har jeg det meste oppevart i bankhvelv så jeg slipper å forsikre samletingene ekstra.
Hvor mye koster det å leie en bankboks? Og hvor mye plass har du der?
300.- pr. stk. og de er rimelig store.
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Forsikring

Post by mynten »

Hunter73 wrote:Jeg er ikke helt sikker men, verdigjenstander skal vel som regel ha en egen verdiforsikring.
Kan grensen være kr 10000,- pr enkeltobjekt på innbo?.
Har man samlet en stund kommer man jo glatt opp i flere slike.
Jeg er veldig usikker ,derfor spør jeg...
Mvh Geir.
I mitt tilfelle så er den totale summen 100 000.- (men det går jo fort å komme over det beløpet),
uten at jeg må betale noe ekstra.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Forsikring

Post by Hunter73 »

Kjetil Kvist wrote:Siden jeg er medlem av en fagforening, så har jeg LO Favør kollektiv hjemforsikring. Det koster meg 65 kroner i måneden, og samlinger og enkeltgjenstander er forsikret for opp til 200 000 kroner. Jeg tror ikke samlingen min er så mye verdt, men man kan jo kjøpe seg en liten safe til de virkelig spesielle godbitene.

Jeg her vel samme forsikringen som deg Kjetil og i kombinasjon med safe er det kansje godt nok.
Bankboks er sikkert det beste men, da blir det vanskelig å få glede av samlingen dår den ligger der mener jeg...
En annen ting er jo at hvis samlingen har en katalogpris på feks kr 200000,- må man helt sikkert hvertfall opp i kr 250000,- for å skaffe tilsvarende samling på grunn av at noen objekter finner man bare på auksjoner....
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Forsikring

Post by Flash »

Bankboks er for meg uaktuellt, da ville jeg jo ikke ha noen glede av samlingen. Tror vel i og for seg brann er en minst like stor fare som innbrudd.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Forsikring

Post by holofire »

Er du medlem av fagforenign under LO så er innbo via LO favør noe av den beste! Sparebank 1 er fine der, hvis du betaler ca 365,- i året for du og med "idiotforsikringen" som selges spesilet på elkjøp.. hvis noe går i gulvet, eller ungen din heller cola over tv osv.. får du igjen på denne!

Min forsikring har da ingen pengesum grense da den er dokumentert verdi!

Ta en takst av samlingen og den er forsikret til det!

Altså ingen ekstra forsikring for samlingen, kunsten etc den ligger i innbo delen!

Om du lurer på noe ville jeg kontaktet sp1!!!
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Forsikring

Post by Hunter73 »

Takker for tipsene, En VIKTIG ting jeg må nevne når jeg snakket med forsikringsselskapet er:
dokumentasjon av samlingen.
Gode bilder og en takstvurdering av samlingen hos en mynthandler...
Denne dokumetasjonen skal IKKE ligge hjemme (i tilfelle brann).
Er det snakk om litt penger vil jo fosikringsselskapet gjøre alt for å slippe å betale og kan man ikke dokumentere har man en dårig sak...
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Forsikring

Post by holofire »

Om en ønsker kan en scanne og sende via mail til forsikrings selskapet! Mynthandler eller myntklubb kan gå god for en takst!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Forsikring

Post by vivavegas »

Som allerede nevnt så varierer vel beløpet på hvor mye forsikringen dekker på en samling.
100.000 er vel ganske vanlig, men kan vel også være høyere/lavere beløp, og mener også å ha sett 50.000 og 80.000.

En safe kan vel også være ett alternativ antar jeg. Har selv vurdert det.
Det er jo også en fin forsikring ifht. brann/vannskade. Selv om man er forsikret så har man jo ofte ett "forhold" til samlingen. De kan vel imidlertid være relativt dyre hvis man skal opp i tunge safer. Ser at man for en stor 210 kg. safe til kr. 8000.

I tillegg så har man jo problemet med dokumentasjon (som nevnt på tråden her). Men det blir vel først og fremst aktuelt hvis samlingen overstiger maksgrensen. Dvs. hvis man har en samling til 75.000, og grensen er 100.000 så antar jeg at det holder med en viss sannsynliggjøring ifht. å få beløpet utbetalt. Selv om noen bilder selvsagt er det beste.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Forsikring

Post by MarkusLømo »

Hunter73 wrote:En annen ting er jo at hvis samlingen har en katalogpris på feks kr 200000,- må man helt sikkert hvertfall opp i kr 250000,- for å skaffe tilsvarende samling på grunn av at noen objekter finner man bare på auksjoner....
Du samler mye gamle, skjønner jeg. Hvis du har for 200 000 i katalogverdi i proofsett, myntsett, Haakon-enkroner i kvalitet 01 og tilsvarende så er det overkommelig å få tak i det igjen for en god del mindre.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”