Ny danske bøker

Numismatisk forum
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 52 – august 2010

Hvad er det, der gør, at samlere betaler en høj pris for en mønt? Svar: Det er ene og alene, om der kan fortælles en god historie om mønten. Jeg ved godt, at mange vil protestere, men så kommer spørgsmålet, hvem vil betale en høj pris for en mønt, de slet intet aner noget om – og det er så ligegyldigt, hvor sjælden den er. Nu kan samleren lade sig dirigere af andre, der ofte i spekulationsøjemed har digtet nogle høje katalogpriser. Men, der er nok en mulighed, nemlig at samleren selv lærer sig lidt om mønter og så selv vælger hvilke mønter, der fortæller den bedste historie.

Til stadighed føler jeg, at jeg bruger størstedelen af tiden på alle mulige andre unyttige ting end at få skrevet mine bøger, men når jeg så skal til at skrive den månedlige nyhedsorientering, da opdager jeg, hvor meget jeg alligevel har fået skrevet i den forløbne måned.

Om udgivelsen i 2011 Hvid · Skilling · Øre. Bidrag til den nyere tids mønthistorie skal jeg oplyse, at manuskriptet fylder lige nu 520 sider med mere end 200.000 ord og langt over 1000 billeder. Det vokser stadigvæk og det så meget, at det bliver i to bind. Det andet bind vil få titlen Forordninger & Rescripter med videre angående det danske og norske møntvæsen 1483-1813.

Derved kommer Det store projekt til at omfatte i alt 15 bind.

Såfremt du besidder en 16 skilling 1717 C (hjerte) W, som siges at være falsk, hører jeg gerne fra dig.


Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen

http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1


Jørgen Sømod
Hollændervej 20
DK 1855 Frederiksberg C
Danmark
Telefon X 45 - 33212484
Mailto:numis@vip.cybercity.dk
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Ny danske bøker

Post by 2rhaug »

Jeg er en enkel mann fra Bergen. Men du må få gitt ut ditt materiale før jeg går HEDEN - som det heter i noen kretser.
Skriptet ser mer enn lesverdig ut.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Hvis du holder til tirsdag den 24. maj 2011 kl. 15, så får du mulighed for at erhverve de næste to bøger. Det er bare 10 måneder.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Ny danske bøker

Post by 2rhaug »

Jørgen Sømod wrote:Hvis du holder til tirsdag den 24. maj 2011 kl. 15, så får du mulighed for at erhverve de næste to bøger. Det er bare 10 måneder.
Jeg lover ingenting, men jeg skal gjøre mitt ytterste. Finn ikke på noe tøys i mellomtiden..!
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Mne bøger udkommer med præcision. Alle som er i besiddelse af et gyldigt norsk pas er velkomne til reception på dagen mellem kl 15 og 19..
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 53 – september 2010

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#

Mennesker med forstand på de dele, har fortalt mig, at Fanden læser bibelen baglæns. Så kan jeg konstatere, at de fleste møntsamlere læser møntbøger på samme måde. De starter ved slutningen for at læse om de nyeste mønter og så bevæger de sig langsomt tilbage. Jeg har derfor en gang tænkt at ville skrive en møntbog, så møntsamlere ikke behøver kopiere Fanden, men har opgivet det igen.
Det sker, at jeg hører beklagelser over, at der ikke er vurderingspriser i mine bøger. Til sådanne samlere har jeg kun et råd. Begynd at købe de stykker, som kan erhverves for 5 kroner eller derunder. Når det bliver svært at finde flere stykker, forhøjes beløbet til 10 kroner og så fremdeles. På et tidspunkt har man så den fornødne viden til selv at afgøre, hvor højt man vil gå.
Om udgivelserne i 2011 Hvid · Skilling · Øre. Bidrag til den nyere tids mønthistorie og Forordninger & Rescripter med videre angående det danske og norske møntvæsen 1483-1813
skal jeg oplyse, at manuskriptet nu fylder 528 sider.
Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1

Jørgen Sømod
numis@vip.cybercity.dk
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 54– oktober 2010

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#

En samler, som fik lov til at bladre i mine egne foreløbige udgaver af næste års udgivelser, Hvid · Skilling · Øre. Bidrag til den nyere tids mønthistorie og Forordninger & Rescripter med videre angående det danske og norske møntvæsen 1483-1813, udbrød: Jamen hvad er det for nogle mønter? De står jo slet ikke i bøgerne. Så svarede jeg, at det er derfor, jeg skriver mine bøger.
Og dertil kan jeg så tilføje, at når de udkommer, er der mange samlere, der får travlt med at skulle omrokere mange mønter i deres samlinger samt komme på jagt efter hidtil upåagtede mønter. Og videre, den der læser bøgerne grundigt, kan undgå at gøre mange katastrofale fejlkøb. Alt dette bliver der gjort udførlig rede for. Der bliver historier, som læseren vil juble over og der bliver historier, hvor læseren vil krumme tæer. Det bliver på ingen måde kedeligt, men sagligheden står naturligvis som altid over alt andet.
Iøvrigt skal jeg oplyse, at manuskriptet nu fylder 532 sider. Jeg har ikke orket at tælle, hvor mange billeder der er; der er mange og den der ikke gider læse, kan få et utal af timer til at gå ved blot at studere de mange højst overraskende billeder. Idet dele af manuskriptet består af ældre artikler er det blevet gennemgået for at indføje senere iagttagelser og fjerne unødvendige gentagelser; Jeg havde forventet en reduktion i sidetallet som følge af tekstens ombrydning. Det blev ikke tilfældet. Der er nu blot 6 måneder til at trykningen af udgivelserne i 2011 skal begynde, for at de kan udkomme rettidigt. Alt går efter planen, så der er ingen grund til frygt.
Jeg hører gerne fra dig, hvis der af den ene eller anden grund skulle være et eller flere bind i Det store projekt, som du endnu ikke har fået anskaffet dig. Så må tiden nu være inde til at få klaret det forsømte.
Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 55– november 2010

If you don’t understand, try

http://translate.google.com/translate_t#


Jeg tænkte, jeg ville skrive lidt om vigtigheden for den, der interesserer sig for mønter eller blot køber mønter at skulle erhverve næste års udgivelser, Hvid · Skilling · Øre. Bidrag til den nyere tids mønthistorie og Forordninger & Rescripter med videre angående det danske og norske møntvæsen 1483-1813, men nej. Lad den, der føler sig tilfreds med de nuværende kataloger og møntbøger blive i sin enfoldige verden, så kan andre i mange tilfælde undgå en farlig konkurrent. Der er jo ingen, der tvinger eller kan tvinge andre til at blive lidt klogere.

Arbejdet nærmer sig sin afslutning. Inden 1. november har jeg nået alt, hvad jeg havde planlagt, men derfor kan der udmærket komme mere, såfremt vigtige spørgsmål måtte dukke op og hvor jeg mener svaret bør bringes videre. Manuskriptet fylder lige nu 553 sider med mere end 1300 billeder. Og jeg lover, at ALLE uanset erfaring vil få den ene overraskelse efter den anden.

For præcis en uge siden genoptog jeg arbejdet med Mønter fra Slesvig og Holsten og har i den forløbne uge formået at klargøre 19 sider. Af hensyn til især norske læsere, skal jeg lige tilføje, at de mange hertuger i Slesvig og Holsten alle titulerer sig som arvinger til Norge, hvorfor en stor del af mønterne også viser norske løve med hellebard.

Hvis du har interesse for en norsk 2 skilling 1676 af guld, så vil jeg anbefale fornyet læsning af Poletter & Pengetegn 1. bind side 61.


Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen

http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1

Jørgen Sømod
Hollændervej 20
DK 1855 Frederiksberg C
Danmark
Telefon X 45 - 33212484
Mailto:numis@vip.cybercity.dk
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Nyhedsorientering nr. 56– december 2010

If you don’t understand, try
http://translate.google.com/translate_t#

Som samlere af norske mønter i årevis har måttet finde sig i, at rejsedalere er at finde blandt de danske mønter, da må danske samlere – ifald de vil benytte de følgende bind af mine bøger – finde sig i, at offermark 1808 bliver opført blandt mønter fra Slesvig og Holsten, idet den som bekendt er præget i Altona. Den samler, der kun ønsker et hurtigt opslag uden tanke for at lære at forstå lidt af mønthistorien, kan for danske, norske og de kongelige slesvig-holstenske mønters vedkommende undlade at benytte mine kommende bøger, men nøjes med de allerede eksisterende med alle deres fejl, mangler, udeladelser og misforståelser.

Udgivelserne, der udkommer den 24. maj 2011 kl. 15, Hvid · Skilling · Øre. Bidrag til den nyere tids mønthistorie og Forordninger & Rescripter med videre angående det danske og norske møntvæsen 1483-1813, er færdigskrevne og mangler nu kun en sidste korrekturlæsning. Manuskriptet fylder 553 sider med mere end 1300 billeder. Og alligevel sker det, at jeg flere gange om ugen kommer i tanke om en lille detaille, som skal tilføjes.

Arbejdet med Mønter fra Slesvig og Holsten forløber planmæssigt. Kongernes udmøntninger er klaret og jeg er nu i fuld gang med de hertugelige. Manuskriptet fylder foreløbig 82 sider, hvoraf 65 sider er trykklare. Så det skal nok udkomme på dato og klokkeslet i 2012.

Jeg mangler et billede af Christian VII 1788 2 sechsling, så hvis du har en sådan mønt, hører jeg gerne fra dig.

Ældre Nyhedsorienteringer kan læses på adressen
http://groups.yahoo.com/group/NorgesMyn ... es/179?l=1
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Ny danske bøker

Post by seuk »

Jørgen Sømod wrote:Jeg mangler et billede af Christian VII 1788 2 sechsling, så hvis du har en sådan mønt, hører jeg gerne fra dig.
...har denne - ikke noget pragteksemplar. Skal gerne sende scans om der ikke dukker et bedre op.
2_sechsling_1788.jpg
2_sechsling_1788.jpg (52.48 KiB) Viewed 3593 times
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Den er helt perfekt. Fik tidligere i dag også et billede sendt fra Norge, men denne er bedre. Det væsentlige er nemlig stjernerne nederst på både forside og bagside. Det viser, at mønten ikke er præget i Altona, men i Poppenbüttel. Den er derfor i min opstilling ikke "bare" et årstal, men en type for sig selv. Mange tak for billedet.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Ny danske bøker

Post by rega65 »

Og der havner kanskje mynten din i en bok.Det kan ha en hyggelig innvirkning om du skulle bestemme deg for å selge mynten en dag. :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Jovist havner den i en bog, nemlig Mønter fra Slesvig & Holsten 1460-1923, som udkommer 24. maj 2012 kl. 15.
Hvis nogen har lyst til at se sine mønter i en af mine kommende bøger, for eksempel Norges mønter 1483-1813, som udkommer i 2013, så bare send mig billeder. Jeg kan ikke garantere, at alle billeder kommer med, men skal anstrenge mig for det yderste.
Send gerne i mail til numis@vip.cybercity.dk

Norske middelaldermønter før 1380 sendes til ZZZzzz, som har lovet mig, at klargøre et manuskript, så en bog om disse mønter kan udkomme 24. august 2013.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Ny danske bøker

Post by ZZzzz »

Kanskje jeg også skulle sende deg noen bilder ;)

Bare send meg bilder ;)

Jeg jobber med boka, men det er ikke lett arbeid. For de som er interessert, så kan jeg si at perioden 1157-1263 er svært vanskelig å få til noe fornuftig ut av. Der har jeg stått fast nå i 1/2 år..... Skulle gjerne ha hatt et par myntfunn til fra den perioden, og det er fyktelig irriterende at et funn større enn Dæli-funnet gikk bokstavelig talt rett i smeltedigelen på slutten av 1700-tallet.....

Forøvrig har jeg selv en mynt som er avbildet i priskatalogen "den lille grønne" 995-1992 :D
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Ny danske bøker

Post by Jørgen Sømod »

Og hverken ZZZzzz eller jeg kræver mønter i topkvalitet. Så længe alt er fuldt læseligt, er det godt nok.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”