Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by SaccoMan »

Her er en artikkel fra fra New York Times om Aramco gullet: http://www.nytimes.com/1991/04/14/news/coins.html

Forøvrig vil et søk på aramco coins eller aramco gold coins gi mer informasjon.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by signum »

Mens vi venter på en ordentlig oppgave fra Olav K, kan vi ta en liten pausequiz.
Under ser vi et lite utsnitt av en pengeseddel. Fra hvilken seddel er det?
Enkelte hevder å se avbildet et levende vesen akkurat her. :shock: Faktisk er mer enn ett alternativ foreslått. Hva ser du :?:
Attachments
utsnitt.JPG
utsnitt.JPG (187.69 KiB) Viewed 1542 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Hvilken seddel dette er vet jeg ikke, men flaggermusen ser jeg klart og tydelig.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

...... eller en edderkopp som er i ferd med å fortære sitt bytte.

Seddelen aner jeg ikke, men et hint om norsk eller utenlandsk vil kanskje sette noen på sporet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

US 1 dollar (Georg Washington), "illuminati owl".
Jeg vet ikke om uglen (visdommenes fugl) er på alle GW 1 dollarsedler, eller bare på f.eks. en serie. Konspirasjonsteoretikere har alltid lett etter hemmelige tegn fra det offisielle USA, gjerne for å bevise at USA "egentlig" er styrt av frimurere eller det som verre er. "Illuminati" forstår jeg som en felles betegnelse for organisasjoner der bare de "opplyste" slipper inn. I Dan Browns "Da Vinci Code" ble illuminati brukt om en spesiell gren av det indre katolske felleskap, Opus Dei". Hvem uglen i dette tilfelle skulle henvende seg til aner jeg ikke, og det skal jo litt fantasi til å se en ugle: spøkelse, blekksprut, nøkk samt Askeladdens flaggermus og edderkopp (og sikkert flere) bør også være alternativer.
Den virkelig konspiratoriske kan også se en persisk hjelm med nesebeskytter på oppsiden av bladet. Iranske ugler skal man ikke spøke med.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by signum »

Fullstendig korrekt Olav K. :)
Arve så en flaggermus. Om jeg ikke hadde kjent til dette "fenomenet", hadde jeg kanskje svart det samme, eller muligens ville jeg ha sett en blekksprut, - på akkurat dette utsnittet.
Nå må jeg faktisk nevne at jeg har sett dollarsedler med et trykk hvor dette små krypet fremtrer som en liten ugle….. Askeladd mener det må være en edderkopp, det er han ikke alene om.
Olav K gir oss en ny oppgave

Litt underholdning:
https://www.youtube.com/watch?v=p320Tt5Pr2s&app=desktop,
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

De som vil se - skal se, og de som vil tro - skal tro...
Det er rikelig med konspirasjonsteorier knyttet til mynt og sedler. Canada preget en 10(?) cent mynt med bilde av en valmue, hvor mønsteret bel dannet av små kuler. Ryktet gikk at dette var fotoceller, som kunne brukes til å spore myntens innehaver. Israel lot prege en mynt, med et litt diffust tegnet teppe/rye/skinn - formen ble utlagt som et kart over "Stor-Israel" som skulle omfatte det meste av Jordan og Syria, samt hele Libanon, et bevis på Israels ambisiøse ekspansjonsmål. Det er mange flere, Kjetil Kvist kan sikkert supplere i en egnet tråd om konspirasjonsmynt.

Men ny oppgave:
Myntmester Madelung på Kongsberg avgikk ved døden tidlig i 1775. Han fikk en vikar, men vikaren fikk ikke umiddelbart tittel av Myntmester.
Spørsmål: Hva het vikaren og hva var hans tittel, inntil myntmester var utnevnt?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Det her var vanskelig, i Holger Hede står det at Johan Henrik Madlung myntmerke IHM døde i 1774, men på en slektside jeg fant på nettet står det 8. april 1775.
Link : http://www.geni.com/people/Johan-Madelu ... 6924853283

Etterfølger som myntmester fra 1776 til 1797 var Hans Jacob Arnold Branth myntmerke HIAB som overflyttes fra København.Jeg tror det var han du sikter til, men tittel , da gjetter jeg på stempelskjærer.
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Tittelen til Branth var guardein før 1776.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Navnet er Branth og tittel guardejn.
Guardejnen var ansvarlig for myntmetallets lødighet, at det hverken ar mer eller mindre sølv i mynten enn det skulle være.
Madelung døde nok i 1775, Branth blir utnevnt til vikar i juni 1775 "i anledning Mynt Mester Madelungs dødelige afgang..."
Riktignok var postgangen sen, men ett års forsinkelse var vel drøyt.
Mer om det kompliserte liv på Kongsberg etter Madelungs dødelige avgang, vil dere få i heftet "Embedsbreve til møntmesteren på Kongsberg 1773 - 1780", organisert og skrevet av Michael Märcher. Det kommer som NNFs Småskrift nr. 19 (Nr. 18 var Frank Pedersens skrift om 1771 skillingen). Det er nå under trykking, sendes alle medlemmer av NNF, for andre vil prisen være kr. 200.
Arve hadde det helt riktige svar, men grunnlaget ble vel lagt av Karstkri, eller? Den av dere som føler seg kallet tar spørsmålet.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Jeg hadde ikke funnet tittelen hvis ikke karstkri hadde kommet med navnet. Han fortsetter.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Huff da, har ikke noe sp.m nå, så jeg får si fritt fram til den som vill :)
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Det er mange årsaker til at det dukker opp nye mynttyper. Et sted var årsaken at andejakten ble ødelagt av krigføring. Hvor og når skjedde dette og hva var navnet på mynten?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Er det ingen fuglejegere her? For å komme med et tips til denne oppgaven så eksisterte mynttypen det her er snakk om fra 1521 til 1797.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Osella, Venezia. Dogen av V. skulle hvert å gi fem fugler til hvert av byens adelige rådsmedlemmer. I 1521 ble gaven erstattet av en sølvmynt benevnt Osella og mynten ble preget til 1797, da Napoleon gjorde slutt på italienske staters myntsystemer. Osella er vel en form for and. Den skal ha hatt røde ben, som endene i Akerselva ikke har. Hvilken krig som gjorde andesanking vanskelig vet jeg ikke, men i Venezias myrlendte omland burde ender kunne trives, så jeg vil gjette at det var en relativt lokal krig. Erkefienden, Tyrkia, kom vel aldri nær nok til å skremme endene.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”