Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Nå spørs det jo hvordan du definerer "bruksmynter". Hvis du kun holder unna moderne minnemynter (som regel kun i proof-kvalitet), men inkluderer høyvalørmynter som kanskje ikke var i daglig bruk, så tror jeg svaret er tsarriket Russland. De lagde jo en serie med platinamynter i en periode på 1800-tallet. Sitter ikke med noen katalog foran meg nå, men mener valørene var fra 5 rubler og oppover.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Med bruks mynter mener jeg mynter som ble brukt som betalingmiddel.USA har jo en serie platinamynter med 100$ som høyeste valør ,men de er jo mye dyrere en det og blir da samle/investerings mynter.Men som du sier det var Russland .Etter et funn av platina i Ural fjellet ble det av finansminister
Edgar F Kankrin i 1828 ble bestemt at de skulle utmyntes en serie i platina.Valører 3-6 og 12 rubelmynt. vn2hare kan ta over staffett pinnen.
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Vi kan holde oss til myntmaterialer.

Nå har vi jo vendt oss til plastsedler, og det finnes jo også plastmynter (viewtopic.php?f=6&t=13598), men også andre "kuriøse" materialer er også benyttet. Spørsmålet mitt er derfor hvilket land som i nyere tid (dvs 20. eller 21. århundre) har lagd offisielle mynter i leire? Jeg tenker altså ikke på tokens eller nødmynter utstedt av lokale myndigheter men et nasjonalt betalingsmiddel.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Alex R »

Lurer på on vi skal frem til vietnamesiske porselensmynter?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Alex R wrote:Lurer på on vi skal frem til vietnamesiske porselensmynter?
Hei Alex.
Det var ikke det jeg tenkte på. Du er omtrent i riktig del av verden, men som jeg skriver så skal det være offisielle mynter. Et lite tips i den sammenhengen er at de to myntene (også et tips :) ) finnes listet opp i Standard Catalog of World Coins, og jeg kan ikke huske å ha sett ditt forslag der.

Ettersom det har gått over ett døgn så kan jeg også komme med en tilleggsopplysning til. Selv om det er offisielle mynter så har de likevel i liten grad vært i offisiell sirkulasjon, men dette skyldes "eksterne forhold".
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

I og med at Alex var i riktig del av verden tipper jeg at det må være Kina eller Japan.
Mener en gang å ha hørt at begge disse landene en gang hadde leiremynter, men kan ikke begrunne det på noen måte.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Stafettpinnen går over til Askeladd. :D

Det riktige svaret er Japan, men vi trenger faktisk ikke gå så langt tilbake i historien. I 1945 produserte Japan 1 og 5 sen mynter (dvs 0,01 og 0,05 yen) i det som SCWC beskriver som "redish-brown baked clay" som vel må bli "keramikk" på norsk, dvs brent leire. :roll:

I følge SCWC så ble aldri 5 sen myntene satt i sirkulasjon, mens 1 sen myntene kun sirkulerte uoffisielt i noen få dager før den japanske kapitulasjonen. Jeg ser at SCWC setter verdi på denne i flere kvaliteter, men at den er forholdsvis sjelden.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Fra ca når (årstall) ble sølv det dominerende myntmetallet i greske mynter?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Fra ca 550 f.Kr (Aeginas skilpaddemynter) De tidligste myntene i Lydia og Ionia var i elektrum (naturlig legering gull/sølv). Under kon Krøsus klarte man i Lydia rundt år 560 f.Kr. å skille gull og sølv, og Lydia fikk et to fots myntsystem, basert på "Statér" med forholdstallet 1:13 på gull/sølv. Men det er ikke grunnlag for å si at sølvmyntene ble dominerende da.
I det egentlige "Grekenland", bystatene på europeisk side var tilgangen til gull begrenset, men sølv fantes. Kort etter Aigiana begynte med sine skilpaddemynter, kom Aten med sine "ugler", antagelig før 540 f.Kr.
Aigina, havskilpadde(revers er et litt uryddig inkust stempel)
AeginaStaterA.jpg
AeginaStaterA.jpg (91.25 KiB) Viewed 1055 times
Også kan vi jo ta med en "urugle" fra Aten:
Aten, urugle 540-35BC Seltman 394 rev.jpg
Aten, urugle 540-35BC Seltman 394 rev.jpg (77.14 KiB) Viewed 1055 times
Jeg kan jo ta med Atene-siden også, beklager sliten kvalitet men disse er sjeldne (de fleste smeltet om) de få som er i god kvalitet er ekstremt dyre.
Aten, urugle (berk) adv.jpg
Aten, urugle (berk) adv.jpg (80.87 KiB) Viewed 1055 times
"Uruglene" skiller seg fra de senere myntene ved at på de som ble slått etter seieren over perserne i 490/489 er Atenes hjelm dekorert med laurbærblad/olivenblad. Merk også at Sear bruker 530 f.Kr. som start på Aeginas utmyntning, og 510 på Atens, men nyere forskning har flyttet starten noe frem i tid - men ingen vet med sikkerhet.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Helt korrekt, Olav K.

Og som vanlig supplerer du med både bilder av sjeldne mynter og gode opplysninger og forklaringer. Takk skal du ha :D

Du stiller nytt spørsmål.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Det ble slått 10-dukat stykker i Norge. Hva ble disse kalt? Hvor mange varianter kjenner vi og under hvilke(n) konge(r) ble de preget?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Nå har jeg ikke fått Gunnar Thesens nye bok i hus ennå, så jeg må forholde meg til eldre litteratur.

10 dukater kaltes både i Norge og en rekke andre land for Portugaløser. I følge mine kataloger så finnes det vel tre varianter som alle kan betraktes som avslag av speciedalere. De er utgitt under Fredrik 3 i 1661 (u/år), 1665 og 1668.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Aldeles korrekt, og godt at du kan finne svaret uten Thesens bok - selvom det ville være lett å finne det der. Vi bør vel nevne at alle ikke er enige om at dette er "mynter", de var neppe ment for sirkulasjon. De tre variantene man kjenner var alle gullavslag av dalermynter, men vekten tilsvarte 10 dukater i gull, og dermed har de verdi som "penge". Schou klassifiserte dem som "mynt", det samme gjør Thesen.
Du tar neste.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Nå har jeg jo både Hede og Rønning i tillegg til "den lille grønne", så jeg stiller ikke helt blankt, men det kunne jo ha dukket opp nye eksemplarer de siste årene. :?

Det er litt seint for meg nå å finne fram et nytt spørsmål, så hvis noen andre har lyst kan de overta stafettpinnen, hvis ikke kommer jeg med et nytt spørsmål i morgen kveld.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Vi fortsetter med myntvalører.

Navnet Portugaløser peker jo tilbake til Portugal og har vel sin opprinnelse i en stor gullmynt fra det landet, men valøren ble jo utgitt i en rekke andre land.

Kan noen nevne minst tre andre myntvalører der navnet (direkte eller indirekte) på samme måte gir assosiasjoner til et helt annet land enn utgivelseslandet? Både nåværende og historiske myntvalører er tillatt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”