Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Satser på pegasus og Korint.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Bingo.Askeladd fortsetter.
Attachments
Pegasus.jpg
Pegasus.jpg (11.17 KiB) Viewed 1292 times
karstkri
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Da går vi et par tusen år fram i tid og jeg spør om hva som er spesielt og unikt ved de norske myntene til Oscar I ?
Det er spesielt to ting som er verd å merke seg.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Vel, dette er iallfall forholdsvis spesielt med Oscar I's norske mynter, om ikke direkte unikt...?
  • Alle er sølvmynter, og det ble i det hele tatt ikke preget småmynt verken i sølv eller kobber
  • Alle har myntorientering, dvs med advers og revers speilvendt; det normale for norske mynter er såkalt medaljeorientering
  • Valøren 12 skilling ble innført, som en forløper for desimalsystemet (1/10 speciedaler)
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Hei vestmar.
Jeg kunne selvfølgelig ha sagt at det var mer enn et par ting som var spesielt med Oscar I norske mynter.
Du nevnte en av de tre jeg tenkte på, nemlig at det ikke ble preget kobbermynter. Carl XIV Johan fikk preget så mye kobbermynt at det rakk til lenge etter hans død.
De to andre punktene du nevnte er jo også litt spesielle. Imidlertid de to andre jeg tenkte på har med utformingen av myntene å gjøre, så jeg lar oppgaven fortsette før jeg utroper en "vinner".
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Riksvåpnet hadde vel en ny utforming, blant annet med kortere skaft på øksen.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Ja, dette var en annen av "nyhetene" ved Oscar I's norske mynter.
Hellebarden ble erstattet med en kort øks slik myntene hadde i middelalderen.

Det som imidlertid var det unike med myntene var at alle kongeportrettenes myntstempler ble lagd av verdens første kvinnelige myntgravør, nemlig Lea Ahlborn. Hun var svensk kunstner og medlem av Konstakademien. Hun ble ansatt som myntgravør ved Kungliga Myntverket i 1855. Yrket hadde hun lært av sin far, Ludvig Persson Lundgren. Han var i sin tid elev hos hoffgravør Salm Salmson.

I og med at vestmar var den første som nevnte en av de punktene jeg tenkte på og samtidig nevnte to til, (som jeg ikke hadde tenkt på) synes jeg vestmar skal komme med nytt spørsmål.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Som kjent har "Norges Mynter" av Ahlström, Brekke og Hemmingsson vært standard referanseverk for norsk mynt helt siden utgivelsen i 1976.

Oppgaven er å nevne minst 3 mynter som er katalogført i dette verket, men som man i dag regner med at aldri har eksistert. Myntene skal ikke være eldre enn 250 år.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Hint: En slik mynt - gjerne den eldste av de tre - er også forsynt med NM-nummer i Gunnar Thesens nye bok, men med en passende kommentar.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Dette ble visst for lett, eller for vanskelig, eller...?

Det kan være flere mulige løsninger, her er én:
  • Christian VII, NM 16B, 2/3 Speciedaler 1696 (med rett brøkstrek), = GT NM 17B
  • Carl XIV Johan, NM 44B, 4 skilling 1825 uten punkt etter species
  • Haakon VII, NM 219A, 2 øre 1957 myntmerke på plate
Førstemann til mølla lager neste oppgave
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Da forsøker jeg meg igjen ettersom Vestmar sendte stafettpinnen videre.

Hvis jeg sier "grave" vil nok de fleste tenke på romerske bronsemynter (Aes grave), men hvilket land benyttet denne benevelsen på en type billonmynt flere hundre år senere?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

vn2hare wrote: Hvis jeg sier "grave" vil nok de fleste tenke på romerske bronsemynter (Aes grave), men hvilket land benyttet denne benevelsen på en type billonmynt flere hundre år senere?
Er det ingen som vil prøve seg på denne?

For å gi et par hint så skal vi holde oss innenfor territoriet til Romerriket, men vi er kommet fram til 1300-tallet og mynten hadde en verdi av 14 "penninger" (bruker den nordiske benevnelsen for ikke å røpe for mye :) ).
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Portugal. Ferdinand I, 1367-1383.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Riktig Olav, Portugal under Fernando 1. I følge "Livro das Moedas de Portugal" hadde denne en verdi på 14 dinheiros, mens soldoen var verdt 9 dinheiros. Reppas myntleksikon http://www.reppa.de/muenzen-lexikon.htm påstår riktignok at verdien av Grave var 15 soldi, men her stoler jeg mer på min portugisiske kilde. :D

Olav, du fortsetter.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Det var nå en ganske sær denominasjon du hadde funnet frem til :? Når jeg googlet "medieval coin denominations" fant jeg en nettside med akkurat det, og her var mage sære myntnavn jeg aldri hadde hørt om.
Jeg drar oss litt hjemover: Hvem laget Norges første mynt med årstall, og hvilket år var det?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”