Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Den var ikke jeg klar over, så det var nok ikke den jeg tenkte på. :oops:

Vi skal nok noe nærmere geografisk, om ikke tidsmessig. Navnet ble avledet av dyret som var avbildet, og stavemåten jeg har angitt er den nøyaktige.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Gans bærer bud om tysk gås, men den eneste gans-mynt jeg har funnet er fra Wenzel II av Luxembourg 1383 -1419( også kjent som Vaclav IV av Bøhmen) men mynten er fra Luxembourg. Fuglen minner lite om gås, så det er vel ikke denne du er ute etter heller?
gans Lux Wenzel.jpg
gans Lux Wenzel.jpg (66.44 KiB) Viewed 1239 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Joda Olav, det var treff. :o I tillegg har jeg også sett at valøren er brukt i bispedømmet Utrecht på samme tid.

Mynten er egentlig en Gros, men forklaringen på kallenavnet har jeg hørt at skal være at ørnen var så "pjuskete" at befolkningen syntes den lignet mer på en gås enn en stolt tysk-romersk riksørn. :lol:

Olav fortsetter. :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Av ren nyskjerrighet: Vår myntens offisielle navn "gans" (gås) eller bare ett kallenavn i ettertiden? Bruker Krausse eller andre kataloger "gans"?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Nytt spørsmål: på 1700-tallet ble det i Kongsberg slått en mynt, gangbar i Norge og Danmark med et årstall som avvek fra pregningsåret. Mangelen på valøren må ha vært så prekær at Myntverket ble bedt om å innstille produksjonen av 24 -skillinger for å prege disse. Mynten er likevel ikke med i den norske myntrekken (ennå?) selvom det ble slått nær 5 millioner av den på Mynten i Kongsberg. For ordens skyld: Det er IKKE 1771 skillingen (men historien er ikke ulik).
Jeg ber om valør, årstallet på mynten, og når den ble slått i Kongsberg. Mynten er ikke behandlet i Thesens nye bok.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Valøren var 2 skilling, myntene var av dansk type med årstall 1761, og de ble produsert på Kongsberg i året 1774.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Bingo! du er nestemann.
Frank Pedersen som skrev om 1771 skillingen kommer med en artikkel i NNT 2/3 i august, hvor han vil vise hvordan man identifiserer de norske 2-skillingen fra de danske. Ellers er produksjonsomlegningen omtalt i Michael Märchers "Embetsbreve til møntmesteren på Kongsberg.." (NNF småskrift nr. 19) som ble utgitt i fjor, brev 3 til 5.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Olav K wrote:Av ren nyskjerrighet: Vår myntens offisielle navn "gans" (gås) eller bare ett kallenavn i ettertiden? Bruker Krausse eller andre kataloger "gans"?
Krause går vel ikke så langt tilbake i tid, men jeg har en større katalog for Luxembourg, der mynten benevnes som Gans med Gros i parentes. Har som sagt også sett benevnelsen i De Meys katalog for bispedømmet Utrecht. Om det likevel var det offisielle navnet vet jeg ikke, men det tyder i alle fall på at det er det navnet mynten er kjent under.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by grenl.har »

Ang."gans" i mitt danske numismatiske leksikon av P. Flensborg står det ganske likt det Olav skriver. Folkelig navn for en adlergroschen ( 2 blan-gros) utmøntet i Luxemburg under Wessel II 1383-1388. Mynten har på den ene side en avbildning av en ørn, som man kalte gans (gås) Navnet gikk senere over på andre mønter av samme nominell, selv om disse ikke hadde fugl som motiv.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

grenl.har wrote:Ang."gans" i mitt danske numismatiske leksikon av P. Flensborg står det ganske likt det Olav skriver. Folkelig navn for en adlergroschen ( 2 blan-gros) utmøntet i Luxemburg under Wessel II 1383-1388. Mynten har på den ene side en avbildning av en ørn, som man kalte gans (gås) Navnet gikk senere over på andre mønter av samme nominell, selv om disse ikke hadde fugl som motiv.
Jeg er ikke uenig i noe av det dere skriver. Som sagt så er det også denne benevnelsen som er brukt i kataloger fra blant annet Luxembourg.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Olav K wrote:Bingo! du er nestemann.
Frank Pedersen som skrev om 1771 skillingen kommer med en artikkel i NNT 2/3 i august, hvor han vil vise hvordan man identifiserer de norske 2-skillingen fra de danske. Ellers er produksjonsomlegningen omtalt i Michael Märchers "Embetsbreve til møntmesteren på Kongsberg.." (NNF småskrift nr. 19) som ble utgitt i fjor, brev 3 til 5.
Ser frem til den artikkelen av Frank Pedersen - denne toskillingen blir straks litt mer interessant når man kan skille mellom dansk og norsk produksjon.

Den som ønsker det, kan lage ny oppgave.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Prøver med en påske nøtt. Den er ikke vanskelig, bør kunne googles. Spørsmål nevn 3 herskere med tilnavn " den store "
karstkri
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

De første jeg tenker på, uten googling, er Aleksander den store, Konstantin den store og Karl den store, sistnevnte sønn av Pipin den lille.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Helt riktig, det var de 3 jeg tenkte på , men det er sikkert flere. Askeladd fortsetter.
karstkri
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Dette er også et ganske enkelt spørsmål vil jeg tro. Nevn minst 8 land som har eller har hatt en ørn som motiv på sine mynter?
Her finnes det sikkert flere og jeg kjenner ikke alle. Regner ikke med antikken.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”