Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Ask »

Jeg er ikke helt sikker på hva ramazotti mener med ukedag og tidsperspektiv. jeg har hørt engang at Norges Bank i praksis trenerte gullinnløsningen ved at det bare fantes én skranke i hovedkontoret som vekslet sedler i gull én dag i uken . Er det dette du sikter til ?

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Kanskje et svar eller ledetråd - Ramazotti?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Nå har det vært taust fra Ramazotti. Ask er vel den som er nærmest et riktig svar, men inntil Ramazotti kommer bekreftelse har jeg tenkt å gjøre en vri.
Jeg tror mange skremmes fra å svare ved at de pålegges et nytt spørsmål. Derfor en midlertidig endring: Jeg stiller spørsmål, den som svarer kan få stafettpinnen hvis han/hun ber om det, men ellers kan vedkommende ta i mot heder, mens jeg stiller nytt spørsmål et par uker fremover. Jeg skal prøve å holde meg til norsk mynt, og målet er at flere skal tørre å svare. Noen vil finne spørsmålene banale, men - hvis så - svar, og ta spørrepinnen selv.

Spørsmål 1: Myntmestrene i Christiania/på Kongsberg lot sine initialer slå på myntene. f.eks Peter Grüner = PG. Men noen myntmestere kunne risikere suspensjon, og da ble andre initial benyttet: Hvilke ?
Oppfølgerspørsmål: Samme initial kunne benyttes i flere omganger, hvordan ser man hvilken suspensjonsperiode?

Formålet er selvfølgelig å få liv i denne tråden. Går man tilbake til starten er den en utrolig kilde til kunnskap, ofte litt sær - men det sære er ofte det mosrsomste. Jeg har selv lært meget herfra og vil gjerne at andre, også de som er nye til denne hobby, skal kunne ha samme glede.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Ingen som aner myntmesterinitialet når den utnevnte myntmester ble fritatt? Ingen som leser bøker? Svaret finnes i en relativt ny publikasjon, men også i mange av de foregående klassikere.
Og igjen - den som svarer riktig behøver ikke stille nytt spørsmål hvis han/hun ikke vil - men dette tilbud varer bare frem til tidlig juni.
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Får prøve å hjelpe til med å få fart på tråden da, selv om svaret ikke nødvendigvis er helt utfyllende (eller evt. helt rett).
Det er med andre ord lov å supplere med ytterligere informasjon isåfall.

Når en myntmester ble suspendert, ble han erstattet av en kongelig oppnevnt kommisjon ("Comisjonen"), og myntene ble da stemplet med en C for "Comisjonen". Dette ble gjort i 1735 da myntmester Nicolai Bernhard Fuchs' ble suspendert fra stillingen p.g.a. uoverensstemmelser med bergvergssjefen. Kommisjonen tok over, og initialene NBF ble erstattet med en C på 24-skillingene i 1735 og 1736.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

"Komisjonen", myntmerke C, tro til såvel etter H.C. Meyer d.y i 1727 (1727-1728) og etter N. B. Fuchs i 1735 (1735-1637). Disse kommisjonene hadde ikke bare ansvar for fortsatt utmyntning, men de etterforsket også de påståtte misligheter.
Fortsetter du, eller skal jeg fine en ny oppgave i morgen?
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Ja, Kommisjonen slo hardt ned på begge episodene. Begge fikk aller nådigst beholde livet (...), men Meyer ble fratatt alle verdier og all ære, brennmerket og kastet i et fangehull på Akershus Festning, og endte sine dager der. Mens Fuchs ble avsatt, og fortsatte sin yrkeskarriere som toller, inntil han sannelig ble avsatt der også. Det blåste på toppene den gangen også.

Ta neste oppgave også du, jeg finner aldri på noe lurt å spørre om.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Hoppsan! Her har jeg sviktet. Jeg lovet å komme med nye spørsmål og så har mai og juni blitt heftigere enn jeg hadde trodd, og det fortsetter bare.
Men jeg hiver ut et spørsmål som jeg ikke vet svaret på - og som kanskje kan bli en diskusjon:

Hvilke mynt(er) er Norge sjeldneste?

Her skal vi se bort fra de som ikke er kjent i privat eie - mynter som bare finnes i Myntkabinettet eller i DKMM (København) eller andre steder ( f.eks. kong Hans' gullmynt i Dresden) teller ikke. Jeg holder også L.E. Bruns samling utenfor selvom deler teoretisk kan komme i handel om noen år. Kort sagt, mynter i privat eie, som kan poppe opp hos f.eks. OMG en gang i fremtiden.

Her er sikkert flere svar mulige, og det ville være flott om de som svarer kan gi kildeanvisning. Av klare kandidater har vi jo nyere mynt som Karl XVs 1861 daler og halvdaler med B signatur, men det er sikkert flere.

Jeg kommer til å være nettløs en uke fra mandag kommende, og selvom konemor passer e-post m.m., svarer hun ikke på myntspørsmål - men alle er jo velkomne til å mene noe her. Selv er jeg faktisk nyskjerrig på svarene. God jakt i mellomtiden!
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Olav K wrote:Hoppsan! Her har jeg sviktet. Jeg lovet å komme med nye spørsmål og så har mai og juni blitt heftigere enn jeg hadde trodd, og det fortsetter bare.
Men jeg hiver ut et spørsmål som jeg ikke vet svaret på - og som kanskje kan bli en diskusjon:

Hvilke mynt(er) er Norge sjeldneste?

Her skal vi se bort fra de som ikke er kjent i privat eie - mynter som bare finnes i Myntkabinettet eller i DKMM (København) eller andre steder ( f.eks. kong Hans' gullmynt i Dresden) teller ikke. Jeg holder også L.E. Bruns samling utenfor selvom deler teoretisk kan komme i handel om noen år. Kort sagt, mynter i privat eie, som kan poppe opp hos f.eks. OMG en gang i fremtiden.

Her er sikkert flere svar mulige, og det ville være flott om de som svarer kan gi kildeanvisning. Av klare kandidater har vi jo nyere mynt som Karl XVs 1861 daler og halvdaler med B signatur, men det er sikkert flere.
Svaret på dette ligger vel kun noen få sider tilbake i denne tråden. viewtopic.php?f=6&t=5474&p=122158#p122158

24 skilling 1831 er kun kjent i ett eksemplar i privat eier (DNBs samling) så ut fra de kriteriene du har satt Olav (må finnes i privat eie), så finner du vel ikke noen som er sjeldnere enn denne. Kan jo være noen som er like sjeldne fra perioden før 1814.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Huff - sånn går det når man prøver å være kjapp. Men svaret er vel riktig. Jeg kan ikke stille noe nytt spørsmål nå - så om vn2hare ikke stiller nytt spørsmål får vi se om vi får liv i tråden til høsten.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Enig med vn2hare og Olav K at når det forutsettes at mynten må finnes i privat eie, er sjeldneste mynt den eller de som er unike i privat eie - som f.eks. 24 sk 1831.

Men letter vi litt på denne forutsetningen, dukker det opp noen mynter som er katalogført og beskrevet, men som ikke er kjent - verken privat eller i offentlige samlinger. Her er noen eksempler, med referanse til "den lille grønne" (NM) og Norges Mynter i Dansketiden (NMD):
  1. Christian VII - NM 16B (XR) = NMD 17B: 2/3 speciedaler 1796 med rett strek
  2. Carl XIV Johan - NM 44B: 4 skilling 1825 uten punkt etter species og 1825
  3. Haakon VII - NM 219A (XR): 2 øre 1957 med myntmerke på plate
Selv om man altså neppe kan bruke ordet "sjelden" om mynter som trolig aldri har eksistert.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Hvordan kan mynter være katalogført og beskrevet når de, som vestmar sier , "trolig aldri eksistert"?
Er det bare gjetninger og antakelser? Noen må vel ha sett de?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Da får jeg forsøke med et av mine "kuriøse" spørsmål om myntenheter igjen.

Gazetta er ikke bare en avis, men har også vært en preget myntenhet. Når og hvor ble den sist preget?
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Hei.

Jeg mener svaret er 2 soldi Dalma et alban. Preget i Venezia.
Vekt ca 7 gram og diameter ca 29 mm, preget i kobber.
Siste gang preget i 1709.

Denne mynten ble preget i 2 perioder:
1. 1688 - 1690
2. 1691 - 1709

Link:
http://www.catawiki.com/catalog/coins/c ... -1691-1709

Link:
https://www.ngccoin.com/price-guide/wor ... uid-444102

Mynten fikk oppnavnet Gazzetta da prisen pa tidsskriftet var 2 soldi.
Tidsskriftet Gazzette har man fremdels i bruk i flere land selv i dagens samfunn.
I Norge kan det oversettes kanskje til Norsk Lysningsblad.
I England The Gazette.
Mange spanske land La Gaceta (fra Gazzetta).
Attachments
DJt3i2NbZy9nx5qBLa77sEm8sk4AwW.jpg
DJt3i2NbZy9nx5qBLa77sEm8sk4AwW.jpg (57.08 KiB) Viewed 1418 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Hei Vayavaya.

Du er veldig nær, i alle fall når det gjelder opprinnelsen og utbredelsesområdet til mynten, men den ble også preget en del år senere, for et begrenset område, og da med den pålydende benevnelsen Gazetta.

"Dalma et Alban" var da den Venezianske benevnelsen for alle deres "kolonier" langs den østre Adriaterhavskysten, fra lengst nord i Kroatia helt ned til dagens Albania og Hellas.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”