Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Mynten jeg spør om har innskriften: I DETTE ANSIGT DANNEMARK OG NORGE SKUER SIN MONARK
Hvilken mynt er dette, og hva skiller den (bortsett fra innskriften) fra de øvrige norske mynter med samme advers?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Spørsmålet er inspirert av en av Ramazottis mynter.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Randskriftspecier 1687-1696 NM174D Hva som skiller den fra de andre er at den har roset istedefor myntmerke hammer og bergjern. Mer kan lese her : http://www.danskmoent.dk/myst/sarand.htm
karstkri
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Elgen »

Svaret finnes (med alle detaljer) her: http://www.danskmoent.dk/myst/svenrand.htm

Ordspråket finnes på randskriftspeciene fra Kongsberg i perioden 1692-1696.
Det spesielle er at det man tidligere har antatt var Kongsbergs myntmerke på randen, egentlig er en rosett på disse myntene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Her var Karstkri tre minutter tidligere ute, så han får fortsette. I min lille grønne er det også oppgitt at mynter med denne randskrift bare finnes i offentlig samling - ikke i privat eie, så jeg ville ha gitt poeng for det også (men jeg vet ikke om det fortsatt er riktig).
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Har ikke noe sp.m. nå så lar det være første mann til mølla.
karstkri
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Elgen »

Det er muligens ett eks i privat eie. Det er fra 1695, og dukket opp på Ahlström 15/989* 02.10.77, kv 1+/01 (Utrop 20') 37'. Det ble kjøpt av en privatperson, men om det siden har havnet i en offentlig samling vet jeg ikke.

Nytt spørsmål: Hvilke andre eksemplarer kjenner vi av NM 174 D?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Det er visst ingen som kan svaret - kan du opplyse oss, Elgen?
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Elgen »

NM 174 D finnes på Nationalmuseet (nr 598) og hos Bruun (nr 10451, ex Bille-Brahe) samt eksemplaret fra Ahlström 15.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by jenskr »

Da kan jeg komme med et nytt spørsmål - og skal lage det "rundt".

Vår første medalje etter at vi kom under Svensk trone var Kastepenningen ved Carl Johans kroning i Trondheim 07. 09.1818.

Denne medaljen finnes det interessante overpregninger av - dvs. de ble preget på en annen mynt.

Jeg ønsker å vite litt om disse overpregningene? Kan noen gi meg eksempler på mynt den ble overpreget på. I tillegg kan svaret krydres med hvor mange eksemplarer som er kjent, gjerne med omsetninger fra offentlige auksjoner.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by jenskr »

Eldre norske medaljer var det ikke stemning for, og jf. quiz reglene går nå stafettpinnen videre etter først til mølla prinsippet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Da får vi prøve norsk middelalder. De mynter vi har fra den tiden er i hovedsak funnet enten i jorden eller i kirker.
Hva er felles for følgende tre funn: Troppen,Kastellgården og Lavranskirken?
(Jeg er ikke ute etter TPQ-tallet (siste år for nedlegg av skatt) for funnene - det kan være det samme for alle,men er noe usikkert.)
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Prøver på : Foruten en svensk brekteat er samtlige mynter i skattefunnene fra norske områder fra Håkon Håkonssonstid 1217-1263.
Kilde : Pengevesenets fremvekst og fall i Norge i middelalderen Av Svein H. Gullbekk
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Det var det jeg var ute etter. Fin bok forøvrig, som først nylig har kommet meg i hende og ennå bare delvis lest. Jeg håper å få svar på hvorfor Norge, i sin absolutte storhetstid, bare produserer noen lusne brakteater. Men, enn så lenge...
Karstkri fortsetter.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Jeg vill ha navnet på en amerikansk stat som ga ut egne mynter før det ble en del av USA og i hvilke år?
karstkri
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”