Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Så er det altså ikke Jan Olav Aamlid, som købte mønterne.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Jørgen Sømod wrote:Så er det altså ikke Jan Olav Aamlid, som købte mønterne.
Neppe.....
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

Hvilken fin norskrelateret mønt (produceret i København) blev i 1908-09 fundet i København - og derefter placeret i Fundarkivet (Fundsamlingen) på Den kgl. Mønt- og Medaillesamling - og i september 2012 flyttet til Hovedsamlingen (den typologiske samling) ?
Skyd løs!
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Har det noget at gøre med en aflyst rejse?
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

Tampen brænder!
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

året efter?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Vedrørte de fundne mønter en grundstensnedlæggelse?
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

det "bedste" af de to år.
Ja til grundstensnedlæggelse - desværre har vi næsten ingen oplysninger/papirer på sagen.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Det er min opfattelse, at MK's hovedsamling tidligere nærmest bestod af, hvad der fandtes i Beskrivelsen og så naturligvis væsentlige nyerhvervelser. At samle prikvarianter begyndte vel først ved køb/gave fra H. H. Schous samling. Derfor blev mønten betragtet som en dublet, skønt stempelforskellig og følgelig henlagt i fundsamlingen.
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

Du må stille næste spørgsmål. Rejsedaler 1732 havde man i HS ja, derfor blev den i FA, ja.

Havde du spurgt for 1-2 år siden, så havde jeg nok givet dig ret. Nu vil jeg sige, at jeg er ret overbevidst om, at man i hvert fald ift. dansk-norske mønter fra 16-1700-tallet løbende har indlagt prikvarianter o.l. Man ser jo også varianter udspecificeret allerede i Beskrivelsen f.eks. ved Hebræermønterne. I hovedeksemplaret af Beskrivelsen er der tilføjelse fra slut 1700-tals og løbende indtil i hvert fald 1920. Der er tale om tilføjelser og indlæggelser af 'mindre' varianter. Der er muligvis forskel på praksis i ft. forskellige perioder.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Det bliver først til mølle
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Dette ble litt kryptisk for oss ignorante men likevel litt nyskjerrige - som blir litt blasse i øynene når der står HS og FA.
Jeg forstår at den omspurte mynt er reisedaler 1732, men resten går meg litt hus forbi - og da muligens også noen andre. Litt utdypende forklaring tror jeg blir verdsatt av flere enn meg.
Og Michael, min observasjon - der kan være feil - er at norske samlere av mynt fra "dansketiden" generelt har en rett beskjeden innsikt i den danske mynthistorie som på sitt vis er "overordnet" den norske. Satt litt på spissen: Der ble ikke lavet mynt i Norge uten velsignelse fra Danmark, men det i Norge (hos noen samlere) synes å være en forestilling om at Mynten i Christiania/Kongsberg levet et selvstendig liv - unntaksvis skjedde det - men i det store bilde levde vi i skyggen av Danmark.
Hvis vi ser på denne spalte som en kilde til opplysning - må du for all del fortsette (som Jørgen S.) med spørsmål fra dansk mynthistorie med relevans for Norge - ta bare hensyn til at mange av oss ikke har den danske historie på fingrene :D
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by madsemann »

Hs= hovedsamling FA= funnarkivet tolket jeg det som. HS er mynter som er i beskrivelsen + mynter som er kjøpt etterpå. Fundarkivet er vel mynter som er jordfunn ol. Men dette kan våre danske venner mer enn meg om.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Myntsamleren »

Her er et spørsmål som alle bør klare å finne svar på:
Hva er myntenheten i Papua Ny-Guinea ?
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

madsemann wrote:Hs= hovedsamling FA= funnarkivet tolket jeg det som. HS er mynter som er i beskrivelsen + mynter som er kjøpt etterpå. Fundarkivet er vel mynter som er jordfunn ol. Men dette kan våre danske venner mer enn meg om.
Flot, næsten korrekt.
HS er Hovedsamlingen, det vil sige KMMS' gamle samling og typologiske/systematiske samling. Det vil sige mønter i Beskrivelsen samt masser af mønter (varianter, nye typer, særlige eksemplarer) indlagt efter køb, bytte, gave - og også fra Fund.
HS ligger efter forskellige systemer (dækker jo hele verden), f.eks. Hauberg og Schou.

Fundarkivet er fundmønter, som ikke er indlagt i Hovedsamlingen. De står i rækkefølge efter fundtidspunkt/registreringstidspunkt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”