Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by seddel80 »

Hvis det er lov kan jeg kanskje foreslå et spørsmål om sedler: Hvilket land har benyttet det største antall ulike portrettvarianter av dronning Elisabeth 2?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

England er for banalt som svar, så da må vi til land i Commonwealth som har stor seddelvariasjon: To peker seg ut - Canada og Australia, så da får jeg tippe - og det blir - Australia.
Men for alt det jeg vet kan det være et balubaland som lager like mange sedler som frimerker.
seddel80
Posts: 57
Joined: 10 Jan 2009 14:33

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by seddel80 »

Det riktige svaret er ikke Australia, men siden du nevnte Kanada i ditt resonnement får jeg si det er godkjent. Kanada har hatt 7 ulike portrettvarianter hvis vi også regner med djevelen som dukket opp i dronningens hårfrisyre i den nye seddelrekken fra 1954, og som resulterte i at sedler med modifisert hårfrisyre ble trykket. Det er også interessant at Kanada utga en seddel i 1935 med den daværende prinsessens portrett. På dette tidspunktet visste man ikke at den unge prinsessen en dag skulle bli dronning. Forøvrig kommer Fiji på anneplass med 6 portrettvarianter. Selv om Fiji har vært utestengt fra Samveldet siden 2006 bærer sedlene fremdeles dronning Elisabeths portrett, men dette vil ta slutt fra januar 2013 da en ny seddelrekke uten dronningens portrett vil bli satt i omløp.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Takk for utdypende opplysninger.
Vi kan jo holde oss til sedler. I en del av det nåværende Danmark (mao ikke Grønland/Island/tidl. kolonier) ble det i en periode trykket pengesedler med tospråklig tekst. I hvilken del og når?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Sønderjylland, 20-tallet, dansk/tysk.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Det var helt riktig- Det var i forbindelse med folkeavstemningen i 1920, hvor befolkningen fikk velge mellom å bli danske eller tyske. Mange underholdende sedler, med hovedtyngden av de danske med et "hjem til mor (Danmark)" - tema, mens de tyske "Sloss vi forgjeves for fedrelandet?" - men noen aparte: Vi er ked av kaffeerstatning, stem dansk og få den ægte ting!
Mulig foredragstema i NNF i mars,
Du fortsetter.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Hvilken mynt er dette?
75D.jpg
75D.jpg (19.75 KiB) Viewed 756 times
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by SaccoMan »

Kan det være en "Roman Republic, Issue of the City of Rome, Drachm (Half Quadrigatus), 225-214 BC"

http://www.moneymuseum.com/moneymuseum/ ... pi=1&ps=10
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Ikke en halv, men en hel quadrigatus og her er den andre siden
75R.jpg
75R.jpg (21.15 KiB) Viewed 725 times
Uansett var svaret nært nok til at det er godtatt. Du fortsetter.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Det er en veldig flott mynt Arve-kan tenke meg en sånn i samlinga.Blir også betegned som didrachme. Fra 225-215BC .Janusmotivet finnes også på stater og halv stater i gull fra 217-216BC. Legger med et bilde av en rå didrackme ( de har Sear nr. 31-35 i bok nr.I )
Attachments
2412974001LG.jpg
2412974001LG.jpg (40.66 KiB) Viewed 717 times
karstkri
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by SaccoMan »

Førsemann til mølla tar neste spørsmål.

Veldig artig mynt. Hva koster en slik mynt i overkommelig kvalitet?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

De er dyre i god kvalitet.Et par eks. fra Roma Num.

http://www.vcoins.com/en/stores/roma_nu ... fault.aspx

http://www.vcoins.com/en/stores/roma_nu ... fault.aspx

De kjører nå 15% på alle mynter men det er forsatt dyrt.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Artemide har en i utrop til EUR 500 nå (jeg gjetter det er den Arve har "lånt" for spørsmålet). Hva den ender på har jeg ingen mening om.
Reversen er også morsom: Zeus dundrer avgårde i quadriga med tordenkile og håndvåpen. Om det skulle være noen hedninger med åsatro blandt oss, vil de kanskje synes det ligner på noe familiært? Avstanden mellom gresk mytologi og germansk (norrøn) gudelære er mindre enn "Nei til EU" liker.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Nå er det ikke Zeus, men Jupiter som er på denne mynten. :wink: Og ja, mytologiene er like fra India til Norge via gresk og romersk, men det har flere kjente religionshistorikere påpekt før meg. Det er riktig at jeg uten hemninger har lånt bildet fra Artemide og som en tilleggsopplysning kan det nevnes at auksjonen går ut om 4 dager og at jeg ikke kommer til å by.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Ja, jeg sauset sammen Zeus og Jupiter, beklager - men romerne skiftet stort sett bare navn på den greske gudefamilien, så jeg tar letteste straff: nytt spørsmål.

Hva var den laveste valør som ble preget i Norge i perioden 1624-1814: valør og årstall.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”