Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Christian III som arving til Norge får slått skillinger i 1535 i Oslo
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Da nærmer vi oss...
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Det var også Interregnum i periodene: 1387-88, 1441-42, 1448-49 og 1481-83 om det var slått mynter i de periodene vet jeg ikke.

Kilde : http://www.maihaugen.museum.no/lblve/middel/konger.html
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Kanskje man må lenger tilbake i historien? Vi må ikke glemme den "lille grønne" selvom Gunnar T har gitt oss en ny bibel. Da tenker jeg ikke på kongerekken du linker til.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Håkon 5. Magnusson preget mynt allerede mens han var hertug i perioden 1284-1299.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Ja, nå har vi i allfall alle jeg vet om.
Nå har jeg sett tilbake til trådens begynnelse. Hva var praksis nå det var flerdelte svar? Den med flest riktige svar, eller den som kom med det siste? Svaret jeg fant var entydig: Den med det siste svar tar pinnen. vn2hare kan fortsette.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Selv om Olav K mener det er sistemann som skal ta det videre så lar jeg ballen gå til karstkri, han hadde flest riktige svar, så vær så god. :D

Hvis han mot formodning ikke ønsker det, så kommer jeg med et nytt spørsmål om et par dager.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Har ikke noe sp.m nå ,så vn2hare kan få staffettt pinnen.
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

OK, her kommer en oppgave som vel er lettere enn en del av de andre spørsmålene jeg har stillt tidligere.

De nordiske landene hadde i middelalderen ulike forhold mellom penningen og den telte marken (for ikke å snakke om vektmarken). Nevn minst tre slike ulike "myntsystemer".
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Ingen som vil prøve seg?

Jeg kan tipse om at det er (minst) fire ulike antall penninger på en mark og at både Sverige og Danmark hadde tre ulike systemer hver.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Vel, da får jeg røpe svaret (slik jeg vet om det):

- Svealand i Sverige, samt hele Sverige etter at de fikk et samlet myntsystem regnet 192 penninger på en mark,
- Norge og Øst-Danmark (dvs Skåne og øyene) regnet 240 penninger på marken,
- Vest-Danmark (Jylland) og Gotland med deler av Småland i Sverige regnet 288 penninger på marken,
- Götaland i Sverige, samt et lokalt system for Viborg i Danmark regnet 384 penninger på marken.

Stafettpinnen får gå til den som ønsker å holde liv i denne tråden.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Olav K wrote:
Arve wrote:men noen republikk kan vi ikke snakke om.
Hvorfor ikke? På dette tidspunkt etablerer italienske bystater seg, og riktignok sender man vennlige hilsener til keiseren i Tyskland, men han er formann i i en forening av selvstendige stater/byer/landskap med varierende styreformer. Venezia var en republikk, med et råd (senat) og en rådsformann ( doge, jfr. il duce). Her har vi et råd med en formann, som regjerer en by (med omegn) som åpenbart har ambisjoner om å bli en bystat som Genoa, Firenze, Milano, Venezia med mange flere. De fleste riktignok styrt av adelsfamiler, gjerne med tittelen hertug (doge). Men denne romerske bystat er åpenbart ikke styrt av en adelsfamilie, et monarki er de ikke - er ikke da republikk greitt nok?
En kommentar her er denne auksjonen https://www.sixbid.com/browse.html?auct ... gory=56197
Denne boken er oppgitt som kilde av NAC: R. Bruni - "Le monete della Repubblica romana e dei Governi provvisori." Serravalle 2005.

Jeg håper at noen er villig til å fortsette denne tråden snart. Ellers kan det hende jeg kommer med spørsmål om eksotiske italienske myntsteder.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Arve wrote: Jeg håper at noen er villig til å fortsette denne tråden snart. Ellers kan det hende jeg kommer med spørsmål om eksotiske italienske myntsteder.
Skyt i vei du. :D Det ser dessverre ut til at det er oss med sære interesser (italienske myntsteder og ulike myntsystemer/myntvalører) som helst vil holde liv i denne interessante tråden. :cry:
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

I romerrike ble denarer stadig mindre vert i forhold til gullmyntene aureus og solidus. I 301 e.kr. var en Aureus verdt 833 denarius , men hvor mange gikk det på en solidus i 356 e.kr.?
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Hei karstkri.

Romerske mynter er ikke innenfor mitt samlerområde (selv om jeg har noen få i dårlige kvaliteter), men jeg har jo en fasinasjon for ulike myntsystemer så jeg venter spent på svaret. Ellers trodde jeg ikke at denarius fantes etter Konstantin den Stores myntreform(er) på begynnelsen av 300-tallet.

Jeg lurer også på om du har noe litteraturhenvisning til denarius-verdien i år 301. Jeg tviler ikke på påstanden din, men vil gjerne lære mer, så om du har noen bok å vise til så kan jeg være interessert i å skaffe meg denne. Jeg har sett i noen gamle notater jeg selv har, basert på Sear's Roman Coins fra 1980-tallet en gang, og finner kun at Aureus var lik 600 denariuser fra år 286.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”