Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Det stemmer. Osella er venetiansk for ucello som betyr fugl på italiensk. Olav fortsetter.
Venezia_Osella_1751.jpg
Venezia_Osella_1751.jpg (37.99 KiB) Viewed 1566 times
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Jefimok var det russiske navn på Joachimsthaler, men navnet brukes nå om dalere fra vesten som ble overstemplet med en liten dobbeltørn eller annet tsarsymbol, fordi russerne ikke hadde apparatur/kunnskap til å prege så store sølvmynter på 1600-tallet. De gjorde derved tjeneste som russiske dalere.
Jefimok'ene ble preget på tyske, nederlandske - dansk/norske dalere. Ikke så mange fra Kongsberg (ca. 20. kjent) Men hvis vi tar med hele Kongeriket Danmark/Norge med "hertugdømmerne" blir det langt fler.
Spørsmål: Hvilke dansk/norske konger har fått sin mynter konvertert til Jefimoker?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Siden ingen andre sier noe så forsøker jeg med Christian IV og Frederik III.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Og det var jo riktig. Jeg hadde håpet å få litt futt i dansketidsamlerne, men med mellom 17 og 21 kjente "norske" jefimokker er temaet kanskje for smalt til
å fenge.
Du får fortsette.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Da beklager jeg og foreslår at du kommer med et spørsmål til for å få disse på banen. Min kunnskap om norsk mynt er svært begrenset.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Det er ikke du som skal beklage :(
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Da får vi prøve noe nytt, denne gang til en litt obskur periode i mynthistorien:
BMC r 358.jpg
BMC r 358.jpg (97.72 KiB) Viewed 1431 times
Mynten er ikke preget for ham som er avbildet, og tross CONOB i bunnfeltet, er den ikke slått i Konstantinopel, men den ville muligvis være gangbar der.
Hvor er mynten slått, og hvem lot den slå? (På "hvem?" er to svar mulige, forskerne er ikke enige.)
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by signum »

Siden ingen ennå har gitt en besvarelse på oppgaven, kan jeg ikke dy meg lenger, må bare få bemerke at spørsmålet er helt "konge" altså. :wink:

Har ikke sjekket så nøye, men ser bare ett svar på dette "hvem", og hvem det siktes til. Kan selvfølgelig ta helt feil. :? Men tipper at Olav K ser hva jeg sikter til.
Ønsker ikke å utdype noe mer, forumfolket fikser dette og en eller annen kommer opp med den/de korrekte svarene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Signum har gitt et viktig spor.
Hint 1: Oppgaven har ikke som særskilt mål å lokke "dansketidssamlere " på banen, men de er selvfølglig like velkomne som alle andre til å svare.
Hint 2: Den ene av de to som kan ha vært myntherre, ville gjerne underkaste seg den avbildede fyrste, den andre ble oppfordret av den samme fyrste til å vingeklippe førstekandidaten.
Hint 3: den tålmodige vil kunne finne svaret på NNFs facebooksider, men må lete litt.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Swede »

Olav K wrote:Jefimok var det russiske navn på Joachimsthaler, men navnet brukes nå om dalere fra vesten som ble overstemplet med en liten dobbeltørn eller annet tsarsymbol, fordi russerne ikke hadde apparatur/kunnskap til å prege så store sølvmynter på 1600-tallet. De gjorde derved tjeneste som russiske dalere.
Jefimok'ene ble preget på tyske, nederlandske - dansk/norske dalere. Ikke så mange fra Kongsberg (ca. 20. kjent) Men hvis vi tar med hele Kongeriket Danmark/Norge med "hertugdømmerne" blir det langt fler.
Spørsmål: Hvilke dansk/norske konger har fått sin mynter konvertert til Jefimoker?
Som en lite rolig kuriosa har jag sett ett fåtal helsvenska jefimoker (Kristina - avbildad i Spassky), men även Svenska besittningsmynt som jefimoker - nu senast en Erfurt-taler 1631 på auktionen i New York i Januari.

Det finns även exempelvis österrikiska, schweiziska, polska och Italienska. (Vilket du säkerligen vet, men framgick inte så tydligt av ditt inlägg)
lele
Posts: 8
Joined: 24 May 2015 19:20

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by lele »

Olav K wrote:Signum har gitt et viktig spor.
Hint 1: Oppgaven har ikke som særskilt mål å lokke "dansketidssamlere " på banen, men de er selvfølglig like velkomne som alle andre til å svare.
Hint 2: Den ene av de to som kan ha vært myntherre, ville gjerne underkaste seg den avbildede fyrste, den andre ble oppfordret av den samme fyrste til å vingeklippe førstekandidaten.
Hint 3: den tålmodige vil kunne finne svaret på NNFs facebooksider, men må lete litt.
Hei.

Denne mynten er preget med innskrift Zeno.
Og en annen keiser preget mynten i hans navn (iflg. internett?).

Hvilket nok de fleste "interessenter" har oppdaget.
Men: Dette er vel ikke en CONOB mynt, men heller en COMOB mynt?

Motsporsmal blir: Hvor er denne preget (hvorfor evt. Milan etc?) ?
Det finnes vel 3 steder, (Roma, Milan og husker ikke?), i tillegg til at teoretisk kanskje det fantes i den tid et "beveglig" pregested?

Mvh
lele
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Det er ikke gitt at myntherren var en keiser, men en som underkastet seg keiseren - som man fortsatt mente satt i Konstantiopel. Myntstedet er ikke noen a de du nevner, men det var heller ikke bevegelig - det var et viktig sted på denne tid.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Nå har jeg sagt feil, myntstedet er sannsynligvis Roma ( men Ravenna er et alternativ, og det var det jeg tenkte på). Myntherren kan være Odovaker, han som avsatte den siste vestromerske keiser (Romulus Augustus). Odovaker (navnet kan staves på flere måter) ville ikke kalle seg keiser, det holdt meg "konge" eller "cæsar" som er underkastet keiseren ("augustus"). Keiseren i øst-riket, Zeno, var nok ikke helt sikker på om Odovaker mente det alvorlig, og stolte mer på sin general, ostrogoten Teodoric I som ble satt til å bekjempe Odovaker. Prosjektet var vellykket og Teodoric ble Teodoric I, gotisk konge av (store deler av) vest-riket, men i navnet vasall under Zeno. De lærde er ikke enige om mynten er slått under Odovaker eller Teodoric I, i katalogen fra British museum som bildet er hentet fra, er begge oppgitt som mulige myntherrer.
Mynten er interessant. Den styrker påstanden fra nyere historikere: "barbarene" ville ikke ødelegge romerriket, de ville mest av alt bli "romere". At de ikke fikk det til er en annen historie, de forsto bl.a ikke at en komplisert stat krevde byråkrati. Dernest, vestens historikere, påvirket av pavekirken har nedvurdert Øst-romerrikets posisjon etter år 476. Øst-riket så seg selv som de egentlige romere, og vest-rikets makthavere synes å ha akseptert det i lang tid.
Så gikk det annerledes, korsfarere fra vest plyndrer Konstantinopel i 1204, men ikke før i 1453 knekkes Øst-romerriket overfor ottomansk/muslimsk overmakt etter å ha fungert som en fender mot "østen" i ca 800 år og samtidig ha tatt vare på gresk/romersk filosofi og vitenskap, glemt i "vesten" under den mørke middelalder.
lele
Posts: 8
Joined: 24 May 2015 19:20

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by lele »

Olav K wrote:Nå har jeg sagt feil, myntstedet er sannsynligvis Roma ( men Ravenna er et alternativ, og det var det jeg tenkte på). Myntherren kan være Odovaker, han som avsatte den siste vestromerske keiser (Romulus Augustus). Odovaker (navnet kan staves på flere måter) ville ikke kalle seg keiser, det holdt meg "konge" eller "cæsar" som er underkastet keiseren ("augustus"). Keiseren i øst-riket, Zeno, var nok ikke helt sikker på om Odovaker mente det alvorlig, og stolte mer på sin general, ostrogoten Teodoric I som ble satt til å bekjempe Odovaker. Prosjektet var vellykket og Teodoric ble Teodoric I, gotisk konge av (store deler av) vest-riket, men i navnet vasall under Zeno. De lærde er ikke enige om mynten er slått under Odovaker eller Teodoric I, i katalogen fra British museum som bildet er hentet fra, er begge oppgitt som mulige myntherrer.
Mynten er interessant. Den styrker påstanden fra nyere historikere: "barbarene" ville ikke ødelegge romerriket, de ville mest av alt bli "romere". At de ikke fikk det til er en annen historie, de forsto bl.a ikke at en komplisert stat krevde byråkrati. Dernest, vestens historikere, påvirket av pavekirken har nedvurdert Øst-romerrikets posisjon etter år 476. Øst-riket så seg selv som de egentlige romere, og vest-rikets makthavere synes å ha akseptert det i lang tid.
Så gikk det annerledes, korsfarere fra vest plyndrer Konstantinopel i 1204, men ikke før i 1453 knekkes Øst-romerriket overfor ottomansk/muslimsk overmakt etter å ha fungert som en fender mot "østen" i ca 800 år og samtidig ha tatt vare på gresk/romersk filosofi og vitenskap, glemt i "vesten" under den mørke middelalder.
Ja, det fantes disse 3 alternativene. Usikkerheten min gikk pa om det var en CONOB eller COMOB mynt.
Jeg er fremdeles usikker, og vil ikke se bort ifra at det er en Ravenna mynt (da jeg mener a ha sett en liknenede M/N pa en slik mynt fra Ravanna). Og uansett..... et spennende sporsmal du stilte.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Og alle er velkomne til å lage et nytt spørsmål!
Denne tråden ble i sin tid ødelagt av at spørsmålene var så vanskelige at bare de som hadde lest upubliserte bøker kunne svare. Men også litt ødelagt av at noen svar lett lot seg google. Men det finnes masse som ikke er lett å google, bare litt vanskelig - og det må være greit nok. Og det er veldig mange bøker som ikke er digitalisert. Litt av vitsen er jo å lære noe, også utenfor eget samlerområde.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”