Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Oslo Numismatiske forening fyllte 40 år 12 mai i år. Foreningen brøt i sin tid ut fra NNF, formentlig p.g.a. personlige motsetninger. Det har de fleste nå glemt, mange er medlemmer i begge foreninger og når NNF en tid sto uten møtelokaler for et par år siden, lånte ONF uten knussel bort sine lokaler på Grønland. Nett: www.mynter.org
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

Godkendt. Du fortsætter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Jeg tror vi får ta turen tilbake til Sicilia. De første som laget mynter på Sicilia var grekerne som anla bykolonier, som på godt gresk vis ikke kunne la være å krangle samtidig som de laget flotte mynter. Men Sicilia har hatt mange makthavere. Jeg ber om at det - utenom grekerne (som jo var flere selvstedige byer) - nevnes minst seks regimer som har hatt makt over hele - eller store deler av Sicilia, men før Italias samling i 1860. Vedkommende regime må ha utgitt mynter. Jeg er ikke ute etter enkeltherskere: 6 medlemmer av fyrstehuset X, teller bare som én.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

1.Romere
2.Ostgotere
3Vandalene
4.Normanske grever(Roger)
5.Tyske Hohenstaufen dynasiet
6Spansk
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Den gikk jo kvikt! Jeg er litt usikker på om ostrogoterne laget mynter på øya, men de laget jo mynter og jeg hadde ikke spisset til å la mynt på Sicilia. Spania - ikke helt presist, huset Aragon hadde vært bedre, men de ble jo "Spania" tilsist. Ellers har vi hatt kartagere, bysantere, fatamider (Egypt), huset Anjou, kongeriket Napoli m.fl. Vil man ha variasjon i myntsamlingen fra et ellers konsentrert geografisk område, kan jeg vanskelig tenke meg noe bedre egnet sted enn Sicilia.
Karstkri fortsetter.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Vi holder oss til antikke mynter .Mynten Elektrum hekte av en leggering av gull og sølv hva er en annen betegnelse på denne nominaten?
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

En hekte er 1/6 statér, dvs. en skjettedel av grunnvaløren i det lydisk/greske myntsystem.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Helt riktig Olav K, du forsetter.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Vi får komme oss hjemover...
Hvilken myntverdi (nominal) var den høyeste som Olav Engelbrektsson lot slå (i Norge)?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

mark
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Hvorledes kan man konstatere om et eksemplar af Rigsbanktegn for 6 skilling 1813 er præget på Kongsberg? Og hvem var det, der konstaterede, at de mange Rigsbanktegn for 12 skilling med læderet 3-tal i årstallet ikke var engelske falsknerier, men prægninger gjort på Kongsberg?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Jeg havde troet, at svar kom indenfor 5 minutter. Jeg vil så nu acceptere et svar på bare et af spørgsmålene. Ellers vil jrg kl. 12 midnat meddele den fulde forklaring.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by madsemann »

Man kan bestemme hvor 6 dk er preget utvides vekten på den.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Jeg forstår ikke, hvad du mener.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by madsemann »

Jørgen Sømod wrote:Jeg forstår ikke, hvad du mener.
Jeg mente ut i fra vekten, men tlf har autokorektur, så den "rettet" det :-) Men det er altså vekten på mynten som bestemmer om den er preget i Norge. Den er da lettere enn de Danske.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”