Kvalitetsvurderinger

Numismatisk forum
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by brafin »

Hei
Synes at dette viser hvor konstruktivt det kan være med slike meningsutvekslinger,og det vil forhåpningsvis på sikt føre til at vurderingen av mynter kan bli mer samstemt.

Så kan man jo også spørre seg nå i etterkant om det er riktig å trekke inn mynter fra en pågående auksjon, eller om man skal holde seg passiv av hensyn til selger. Hva mener andre om dette ?
Mvh. brafin.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by vemod »

Så lenge det dreier seg om kvalitetsvurderinger, mener jeg det er uproblematisk. Selger må tåle at andre setter søkelys på objektene deres. Med internettauksjonene, har det nå engang blitt borte en dimensjon ved det å kjøpe et objekt - at man ikke kan studere det in natura. Derfor må det stilles seriøse krav til selgerne!
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by vemod »

Tenk for en proveniens det vil være å ha på en mynt:

"Vurdert til 01 av Samlerforumets medlemmer..."

Kan være like verdifullt det å få 10 tilbakemeldinger her, som å få den vurdert av en enkelt mynthandler!!!!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by vivavegas »

Det var egentlig litt merkelig at det samtidig kom 2 stk. 5 øre 1907. Begge hevdet at de var kvalitet 0, begge kvalitetsvurderingene ble imøtegått av forumet her, begge selgerne var medlemmer, og begge har innrømmet at de tok feil og tilbydt kjøper å trekke seg.

Kanskje det blir litt negativt, men kunne jo vurdert å hatt en egen tråd om 0-mynter i 1874-1920 kategorien. Bortsett fra de i etui fant jeg i farten kun 3 auksjoner som reklamerte med det i overskriften.

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=5

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=2
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by vemod »

vivavegas wrote:Det var egentlig litt merkelig at det samtidig kom 2 stk. 5 øre 1907. Begge hevdet at de var kvalitet 0, begge kvalitetsvurderingene ble imøtegått av forumet her, begge selgerne var medlemmer, og begge har innrømmet at de tok feil og tilbydt kjøper å trekke seg.

Kanskje det blir litt negativt, men kunne jo vurdert å hatt en egen tråd om 0-mynter i 1874-1920 kategorien. Bortsett fra de i etui fant jeg i farten kun 3 auksjoner som reklamerte med det i overskriften.

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=5

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=2
Ytterligere deling ville være fint: Det blir lange tråder - og da blir ofte den "røde tråden" litt borte...

Jeg har ikke noen grunn til å imøtegå kvalitetsvurderingene på disse to - ut fra bilder, men jeg synes 2-øringen kunne hatt med "0 med anmerkning" i overskrift eller undertekst.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by Hunter73 »

ja, man skal ha meget gode bilder for å se om en mynt er i kv 0 eller 0/01.
5 ørene fra 1907 holdt jo ikke mer enn 01 og da ser man det, men som dere sier skal 0 en henge høyt.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by brafin »

Fargen,detaljene,skarpheten i bladkantene og høyden på perlene,etc tilsier at disse er av langt høyere kv. Har selv endel nullmynter av både Oscar og Håkon, og når disse ligger i hartbergeren så ser det jo ut som det er like før det går hull på plasten, pga skarpheten i preget.
Som det nevnes så trekker jo flekker litt ned på inntrykket, og påvirker vel prisen noe av denne grunn.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by Hunter73 »

Kansje dette kan være en mal på 2 øre 1897, kjøpt av Numisma i kv 0/01.
Attachments
Mynter 058.jpg
Mynter 058.jpg (292.82 KiB) Viewed 1073 times
Mynter 054.jpg
Mynter 054.jpg (278.96 KiB) Viewed 1075 times
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by svessien »

Når jeg ser på de to qxl annonsene, kan jeg ikke la være å undre meg over denne måten å vedlegge kvalitetsvurdering på.

Jeg hadde aldri betalt mer enn 1+ penger på noen av de myntene.
For meg mangler såpass flekkete mynter apell, noe av poenget med å kjøpe 0-kvalitet er jo at man ønsker seg et samleobjekt som er en fryd for øyet. Er disse to myntene det?

Det er ingen bemerkninger på flekker, som enhver seriøs mynthandler ville gjort. På 2-øren ser det ut til å være irr - i tilfelle kan man glemme rensing.
I tillegg er bildene dårlige, så det er vanskelig å kunne få en bekreftelse på selgers gradering.
Jeg synes begge annonsene er eksempler på qxl-overselging. Jeg har helt sluttet å handle med slike selgere.

Ellers vil jeg gi honnør til både Karsten og Vestavind for å rydde opp i auksjonene sine.
Jeg takker for tilliten dere viste andre medlemmer her ved å sørge for å få en kvalifisert second opinion på myntene. Det blir fort litt temperatur i slike diskusjoner, men oppfølgingen de to selgerne hadde her, viste klasse, synes jeg.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Kvalitetsvurderinger

Post by vivavegas »

RE: svessien

Jeg var enig med 5 ørene og at det var en dårligere kvalitet enn det som var oppgitt.

Tenkte at jeg skulle sjekke hva som lå ute av kvalitet 0 annonser og fant disse to i perioden 1874-1920. Selv om det selvsagt er vanskelig å se dette så synes jeg disse ser greie ut. Dvs. enig med det vemod skriver.

Flekker/patina har jo vært diskutert tidligere og skal jo sånn sett ikke påvirke kvaliteten, selv om det selvsagt ofte vil påvirke prisen. Begge kunne selvsagt skrivd anmerkning om flekker, men bildene er jo sånn sett gode nok til at man ser dette selv.

Slik at jeg var hele tiden enig med 5 ørene, men synes disse er greie og ikke noe typisk eksempel på overselging.

At det evnt. kan være 0/01 hvis man hadde sett de "live" er sånn sett en annen sak og en risiko man veldig ofte tar med å kjøpe på internett ifht. å ha sett mynten "live".

Selv om jeg ikke er noen graderingsekspert, har jeg da sett en del mynter på visninger fra auksjonshus og akkurat nå føler jeg at mange av de myntene jeg har sett blitt gradert til 0, her inne på forumet kunne fått en lavere gradering.

Det var ment som en generell kommentar og ikke nødvendigvis til deg svessien.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”