Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Numismatisk forum
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by madsemann »

Lot 409 på dagens auksjon speciedaler 1693 nm 170b kv 1+ solgt for 90000 + salær. Sist en slik ble omsatt etter min viten var på omh 53 med tillslag på 42000,- da betegnet som RR
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by Stein Knutsen »

Mye peng men mynten er jo utvilsomt vanskelig
i følge Guildal var denne (NM 170 B) kjent i 6 exemplarer.
Dog er nok en del av disse sjeldenhetsbeskrivelsene noe foreldet og
ikke nødvendigvis presise.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by Knugen »

Prisen sprengte alle forventninger tom. min.

Den mistet en R i kveld og gikk fra RR til R ettersom denne mest trolig ikke har blitt omsatt før.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by madsemann »

Jeg tror nok ikke at mynten fortjener en R en gang.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by Spicyspecie »

Skal være kjent i 4 eks inkl. denne..som vel betyr RR

Hva gikk den andre for (1696) ? fant det ..17 000 eks salær
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by Knugen »

Spicyspecie wrote:Skal være kjent i 4 eks inkl. denne..som vel betyr RR

Hva gikk den andre for (1696) ?
4 eks. nei, iallefall 6 etter som Stein skriver i følge Guildals analyse + denne som jeg mener ikke er omsatt før da er vi oppe i 7. Arkivet ditt må være mangelfullt for 2 stk har ikke blitt kjent destruert eller?

17000 + salær (18%)
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by Stein Knutsen »

Guildal kjente til 6 stk og vi snakker nær 100 år tilbake i tid.
Som regel kommer det med tiden flere "ukjente" exemplarer frem som
kan ha befunnet seg i mindre samlinger som datidens Numismatiske experter
ikke hadde oversikt over.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by jornkris »

Snakker man om eksemplarer i privat eie kan enkelte eksemplarer være kjøpt av offentlige samlinger etter analysen. evt kan Guildal ha regnet med eksemplarer i offentlige samlinger.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by madsemann »

Når man snakker om R betegnelser, er vel alle kjente eksemplarer medregnet enten de er private eller i innstuttisjoner!?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by Arve »

Antall R bestemmes av hvor mange eksemplarer som eksisterer, prisen derimot bestemmes av hvor mange som er tilgjengelige på det åpne markedet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by MarkusLømo »

madsemann wrote:Når man snakker om R betegnelser, er vel alle kjente eksemplarer medregnet enten de er private eller i innstuttisjoner!?
Som regel ikke. Se på praksis i auksjonskatalogene. I OM65 har vi f.eks. lot 272, 1 mark 1543, angitt RRR. Oppgitt kjent i fem eksemplarer hvorav tre privat. RRR er for tre, ikke for fem. Også har vi lot 292, 2 speciedaler 1660, angitt RRR. Oppgitt kjent i ni eksemplarer hvorav to i privat eie. RRR er for to, ikke for ni....
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by Spicyspecie »

MarkusLømo wrote:
madsemann wrote:Når man snakker om R betegnelser, er vel alle kjente eksemplarer medregnet enten de er private eller i innstuttisjoner!?
Som regel ikke. Se på praksis i auksjonskatalogene. I OM65 har vi f.eks. lot 272, 1 mark 1543, angitt RRR. Oppgitt kjent i fem eksemplarer hvorav tre privat. RRR er for tre, ikke for fem. Også har vi lot 292, 2 speciedaler 1660, angitt RRR. Oppgitt kjent i ni eksemplarer hvorav to i privat eie. RRR er for to, ikke for ni....

Enig med deg der. Vedr 1693 så skal det være 4 eks. inkl. den som ble solgt i går i privat eie.. men her er det andre som helt sikkert har en bedre oversikt en meg..!
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by jenskr »

Spicyspecie wrote:
MarkusLømo wrote:
madsemann wrote:Når man snakker om R betegnelser, er vel alle kjente eksemplarer medregnet enten de er private eller i innstuttisjoner!?
Som regel ikke. Se på praksis i auksjonskatalogene. I OM65 har vi f.eks. lot 272, 1 mark 1543, angitt RRR. Oppgitt kjent i fem eksemplarer hvorav tre privat. RRR er for tre, ikke for fem. Også har vi lot 292, 2 speciedaler 1660, angitt RRR. Oppgitt kjent i ni eksemplarer hvorav to i privat eie. RRR er for to, ikke for ni....

Enig med deg der. Vedr 1693 så skal det være 4 eks. inkl. den som ble solgt i går i privat eie.. men her er det andre som helt sikkert har en bedre oversikt en meg..!
Dette blir riv ruskende galt, og fører til at en sjeldenhetsangivelse fører galt av sted og til misforståelser. Man kan ikke dele inn en mynts sjeldenhet etter offentlig og privat samling. Når man har studert en mynt, og angir sjeldenhet oppgir man alle eksemplarene. Man starter med de offentlige, og fortsetter med de private.

Jeg er ikke tilhenger av måten dere opererer, og heller ikke til OMs sjeldenhets angivelse i beskrivelsene av loter. Men de retter det opp med å liste alle eksemplarene - offentlige som private. Ta for eks. 2 speciedaler 1653. Denne blir angitt som en RRR mynt når den sist ble solgt, men den er kun en R mynt. Å si at det er en RRR mynt blir misvisende når man ser på mynten som helhet. Da er det bedre å si at det er kjent 6 eksemplarer, men at kun 2 eksemplarer er kjent i privat eie. Markedsprisen blir uansett på 2 mynter for det er kun dette som er/kan bli tilgjengelig i markedet.

Det er mye misforståelse rundt dette med R angivelse, og det blir ikke mindre av at man oppgir det både på en mynts totale eksemplar, og private eksemplarer. Etter mitt syn er en mynts reelle antall som har betyr noe opp mot sjeldenhets angivelse, så får man heller legge til hvor mange som finnes i offentlige og private samlinger. Er det en mynt som finnes i 5 eksemplarer, men kun ett er tilgjengelig på private hender får den pris som unik fordi det er det eneste eksemplaret som er mulig å anskaffe.

Hva da med mynter som kun finnes i offentlige samlinger? Da bruker dere den vanlige sjeldenhetsangivelsen igjen. Eksempler på dette er 1,5 spd 1630 og 1/8 spd 1635.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by madsemann »

Ja det er slik som jenskr jeg også har oppfattet at det skal være.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Frimerkehuset i Bergen med ny salgsrekord

Post by bengt »

For en samler er det helt uinteressant om det finnes 50 eksemplarer på museer hvis det kun er 2 i privat eie. For meg er det en RRR mynt...
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”