Norske proofsett

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Norske proofsett

Post by jornkris »

Hva mener folk om proofsettene?

I utgangspunktet er jeg positiv. Dette er jo praktmynter.

Alikevel kjøper jeg de ikke. Jeg ser jo det at man kan kjøpe de til halv pris 10 år senere.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Norske proofsett

Post by Kjetil Kvist »

Jeg liker proof-mynter. De er flotte. Det er ikke alle mynter som passer i proof. Jeg samler proof-sett fra litt ulike land, og jeg plukker dem opp for stort sett veldig lite. Av de norske proof-settene skal jeg har 1992 og 1993, siden det er ørsmå forskjeller på portrettet av kong Harald. Jeg kommer nok til å vente til jeg får dem for innbruddspris.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Norske proofsett

Post by brafin »

Kjøper selv" proofsett" og myntsett fra når de første gang kom ut på markedet. Spretter så disse og legger inn i egen samling. Er forøvrig mange flotte praktmynter i de tidlige settene fra 60 og 70 tallet.Nydelig å studere disse "håndholdt" før de legges i hartberger, og deretter inn i albumet.brafin
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Norske proofsett

Post by MarkusLømo »

Jeg synes proofsett gir flotte mynter, så jeg er helt enig med Kjetil. Har kjøpt diverse proofsett fra forskjellige steder av verden for en rimelig penge. De norske synes jeg er for høyt priset i forhold til opplagstall, og dessuten synes jeg nåværende og forrige myntrekke er uinspirerte og detaljfattige. Proofsett av Oscar II-mynter, DA snakker vi flott mynt.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Norske proofsett

Post by Hunter73 »

MarkusLømo wrote:Jeg synes proofsett gir flotte mynter, så jeg er helt enig med Kjetil. Har kjøpt diverse proofsett fra forskjellige steder av verden for en rimelig penge. De norske synes jeg er for høyt priset i forhold til opplagstall, og dessuten synes jeg nåværende og forrige myntrekke er uinspirerte og detaljfattige. Proofsett av Oscar II-mynter, DA snakker vi flott mynt.

Jeg er helt enig med deg, men det finnes vel ikke det enorme utvalget i proof av Oskar II :lol:
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Norske proofsett

Post by MarkusLømo »

Hunter73 wrote: Jeg er helt enig med deg, men det finnes vel ikke det enorme utvalget i proof av Oskar II :lol:
Sant nok. Og hvis noe som ser proofaktig dukker opp blir prisene preget enda kraftigere enn mynten :wink:
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Norske proofsett

Post by Hunter73 »

Ja jeg er enig, det er vel alle Oscar II samleres drøm med mynter i "prakt", men når prisene på feks 1 kr/30 sk fra 1875 nærmer seg 50000,- på auksjon har prisen forlengst passert alt som heter sunn fornuft i mine øyne, så jeg nøyer meg med en og annen Oscar II mynt i flott 0 kvalitet :wink:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”