Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by jornkris »

Jeg har laget en bok og lagt den ut på nettet.

Boken gir en oversikt over alle norske mynter fra 1809 til 2010, både minnemynter og vanlige sirkulasjonsmynter. Den inneholder den mest komplette oversikten over norske prøvemynter til nå publisert. Den inneholder også den største oversikten over varianter publisert til nå. Flertallet av myntene er avbildet, det gis opplysninger om motiv, vekt, metallinnhold og hvem som har designet myntene. Endel historiske kommentarer angående myntene er også med.

Boken inneholder også antatte verdier på myntene. Absolutt alle verdiantydninger er satt etter observasjoner av konkrete omsetninger på forskjellige auksjoner. Verdiantydningene er altså bare en gjengivelse av auksjonsresultater. For de fleste verdiantydningene er verdien satt basert på flere omsetninger der et gjennomsnitt er utregnet. For mynter i spesielle kvaliteter der det ikke er observert noen omsetning er det bare satt en x. Leseren selv får vurdere hva disse burde være verdt ut fra andre årstall og verdier.

http://myntbok.files.wordpress.com/2012 ... larsen.pdf

http://www.robin.no/~iaustrat/bibliotek ... larsen.pdf
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Knugen »

jornkris wrote:Jeg har laget en bok og lagt den ut på nettet.

Boken gir en oversikt over alle norske mynter fra 1809 til 2010, både minnemynter og vanlige sirkulasjonsmynter. Den inneholder den mest komplette oversikten over norske prøvemynter til nå publisert. Den inneholder også den største oversikten over varianter publisert til nå. Flertallet av myntene er avbildet, det gis opplysninger om motiv, vekt, metallinnhold og hvem som har designet myntene. Endel historiske kommentarer angående myntene er også med.

Boken inneholder også antatte verdier på myntene. Absolutt alle verdiantydninger er satt etter observasjoner av konkrete omsetninger på forskjellige auksjoner. Verdiantydningene er altså bare en gjengivelse av auksjonsresultater. For de fleste verdiantydningene er verdien satt basert på flere omsetninger der et gjennomsnitt er utregnet. For mynter i spesielle kvaliteter der det ikke er observert noen omsetning er det bare satt en x. Leseren selv får vurdere hva disse burde være verdt ut fra andre årstall og verdier.

http://www.myntbok.no/
Dette står det stor respekt av, her har du lagt ned myyyye arbeid uten økonomisk hensikter (snarere minus økonomisk). Får gå igjennom denne sikkelig og gi feedback.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Arve »

Et glitrende stykke arbeid, takk for den. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Janna
Posts: 6
Joined: 11 Feb 2011 10:46

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Janna »

Det er flott det, men du har nå et ganske stort problem. Du har lastet ned bilder og brukt bilder som ikke er dine og gitt de ut i en pdf bok. Du kommer nok snart til å få noen henvendelser fra noen fotografer som ikke er i så godt humør. Tanken er godt og det gikk vel raskere for deg på denne måten men tyveri er tyveri. Som sagt, du har et problem nå.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by ZZzzz »

Jeg kan ikke helt se det store problemet, da dette ikke et kommersielt arbeid. Det er dermed heller ingen penger å hente, om noen allikevel skulle stille noen krav.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by madsemann »

Janna wrote:Det er flott det, men du har nå et ganske stort problem. Du har lastet ned bilder og brukt bilder som ikke er dine og gitt de ut i en pdf bok. Du kommer nok snart til å få noen henvendelser fra noen fotografer som ikke er i så godt humør. Tanken er godt og det gikk vel raskere for deg på denne måten men tyveri er tyveri. Som sagt, du har et problem nå.
Jeg får vondt inni meg av å se ett slikt innlegg!!!
Ser du er registrert i dag Jenna! Har du et annet nick også på forumet? Hvis du ikke har annet å bidra med kan du likegodt la være å bidra! Her er det lagt ned masse og godt arbeid og så er det kun dette oppgulpet du kan komme med :evil:
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by 2rhaug »

Kikket kjapt igjennom. Fantastisk flott arbeid. Er kanskje den beste samlede oversikt jeg har sett til nå.
Den er langt bedre enn vurderingslisten som man betaler for.
:D
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by trygghandel »

Janna wrote:Det er flott det, men du har nå et ganske stort problem. Du har lastet ned bilder og brukt bilder som ikke er dine og gitt de ut i en pdf bok. Du kommer nok snart til å få noen henvendelser fra noen fotografer som ikke er i så godt humør. Tanken er godt og det gikk vel raskere for deg på denne måten men tyveri er tyveri. Som sagt, du har et problem nå.
Dette er trist av deg å skrive... her har det vært lagt ned et skikkelig bra stykke arbeid, som er lagt ned ved god vilje. Kan ikke forstå at det skal være noe problem å benytte bilder som ligger på åpent forum, og internett. Han henviser i tillegg til referanser, altså hvor data er hentet i fra.

Dette er av ren god vilje i fra han som har laget den, er trist at du kommer med slike tilbakemeldinger. Miljøet har godt av slike ildsjeler som er til etterfølgelse for oss andre i miljøet.

For en flott oversikt, dette var stort av deg.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Myge »

Bilder som er brukt fra Skanfils auksjoner er uproblematiske å bruke i slikt øyemed. Som moderator her inne vil jeg samtidig si at trolling er noe jeg ikke liker, og vurderer å fjerne tråder og innlegg som kun har det til hensikt, om det er nye eller gamle brukere.

Et flott stykke arbeid, gratulerer.
User avatar
Numisma Mynthandel
Forhandler
Posts: 326
Joined: 15 Oct 2009 11:39

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Numisma Mynthandel »

Noen av bildene er hentet fra Numisma Mynthandel, og er i de fleste tilfeller kreditert oss. Siden dette er et non-profit prosjekt, så har vi ikke noen problemer med bruken. Resultatet ser spennende ut.

- Kjetil
Hjemmeside: Numisma Mynthandel.
Følg oss på: Facebook.
Kontakt: mail@numisma.no; telefon 2233 1949.
Numisma Mynthandel AS er myntbutikken på hjørnet: Vår lojalitet ligger hos myntsamleren!
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by seuk »

Superflot arbejde :D :D :D

Sidder og tænker på om det på en eller anden måde kunne sammenkøres med samlerforums katalog...? Noget i retning af at; formatet på samlerforum ikke egner sig til en samlet oversigt af møntrækken. Men fungere udemærket til at belyse hverenkelt mønt.
Altså at bruge samleforums katalog til at samle information, der så kan redigeres ned til en mere brugervenlig oversigt.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by jba »

Dette er ikke mindre enn et praktstykke arbeid, og et fantastisk initativ. Du har tatt med ett av mine bilder i verket, og ser ingen problemer med at du har brukt det. Jeg er faktisk ganske stolt av det, og kan jeg hjelpe til med flere bilder så skal det være meg en sann fornøyelse!! Jeg sender deg gjerne det jeg måtte ha av myntbilder uten at det skal koste deg en eneste øre.

Gratulerer med et flott arbeid, Jornkris!!!! :D
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by trygghandel »

jba wrote:Dette er ikke mindre enn et praktstykke arbeid, og et fantastisk initativ. Du har tatt med ett av mine bilder i verket, og ser ingen problemer med at du har brukt det. Jeg er faktisk ganske stolt av det, og kan jeg hjelpe til med flere bilder så skal det være meg en sann fornøyelse!! Jeg sender deg gjerne det jeg måtte ha av myntbilder uten at det skal koste deg en eneste øre.

Gratulerer med et flott arbeid, Jornkris!!!! :D
ENIG!!
Jeg bidrar og med bilder når tid som helst, bare å si i fra .
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Askeladd »

Ved første øyekast ser dette ut som et supert stykke arbeid :D

Gratulerer, jornkris!!! Og så gratis da gitt. Er litt nysgjerrig på hvor mange timer du egentlig har brukt på denne flotte jobben?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by AMO Berg »

Ja, dette var bra jobbet jornkris! :)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”