Vanvittig rally i sølmarkedet?

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
henrison
Posts: 277
Joined: 11 Feb 2011 13:46

Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by henrison »

Hva tror forumets brukere om den voldsomme stigningen i sølvprisen de siste dagene? Ser prisen har hoppet over 34$/ounce i dag.

http://www.kitco.com/charts/livesilver.html

Har sett enkelte "eksperter" som spår sølvprisen opp i 60$/ounce før jul, kanskje Samlerhusinvesteringer rundt i det ganske land snart er verdt innkjøpspris?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og International Banknote Society
User avatar
henrison
Posts: 277
Joined: 11 Feb 2011 13:46

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by henrison »

Beklager forøvrig skrivefeilen i tittelen, verste jeg veit...
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og International Banknote Society
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by Jørgen Sømod »

Det er uroen i de arabiske lande kombeneret med den almindelige krisesituation i Europa og USA.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by Knugen »

Største kjøperne av sølv siste dagene er large traders, haiene....
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by karstkri »

Over 6000kr for en kilo sølv. Det er nå mange mynter og medaljer som er mere vært i sølvverdien en katalogverdi !
25 kr jub. 1970 står i 150kr i kvalitet 0. Veier 29 gram med finnhet 87,5% gir det sølvverdi på litt over 152kr.
Håper bare ikke dette frister til å smelte om gamle mynter.

Metallverdi : http://gold.yabz.com/jewelry.htm
karstkri
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by Knugen »

karstkri wrote:Håper bare ikke dette frister til å smelte om gamle mynter.
Gamle fra 1970? Mener det motsatte det å smelte gamle mynter kan tilføre mer innteresse pga. skjeldenhet, markedet blir ikke så overmettet.

Svenskene smelter som aldri før, samme har jeg hørt fra Østerrike, Tyskland og Tsjekkia. Alltid spennede når det forsvinner mye mynt det er da de får verdi utover metallprisen....

Bare smelt de for min skyld, har noen ruller selv som ryker i smelten snart....
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by karstkri »

Knugen wrote:
karstkri wrote:Håper bare ikke dette frister til å smelte om gamle mynter.
Gamle fra 1970? Jeg mente ikke 25kr fra 1970, mente mere gamle mynter sånn som slitne morgans og mynter fra slutten av 1800 og beg. av 1900 . Om de smelter nye medaljer og nyere svenske 2kr og 1kr bryr jeg meg ei ,men går sølvprisen opp mot 10.000kr pr. kilo blir det nok noe av vært som havner til smelt.
karstkri
User avatar
henrison
Posts: 277
Joined: 11 Feb 2011 13:46

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by henrison »

Jeg tror nok ikke 10000 kroner kiloen er umulig på relativt kort sikt... Sølv fikk seg jo en kraftig smell etter at digitalkameraene gjorde sitt inntog, men nå blir det stadig mer populært i elektronikk osv. Sølv er tross alt det mest elektrisk ledende metall vi har!
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og International Banknote Society
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by karstkri »

henrison wrote:Jeg tror nok ikke 10000 kroner kiloen er umulig på relativt kort sikt... Sølv fikk seg jo en kraftig smell etter at digitalkameraene gjorde sitt inntog, men nå blir det stadig mer populært i elektronikk osv. Sølv er tross alt det mest elektrisk ledende metall vi har!
Sølv har best konduktivitet ,ja faktsik bedre en gull.Derfor brukes mye sølv og også gull i data og intregrerte kretser. Sølv brukes også som belegg for å forbedre kontakt evnen på kontaktorer og brytere der det går store strømmer. og i store effektsikringer er det sølv sånn som det var i de gammle sikringspatronene .
Last edited by karstkri on 25 Feb 2011 17:40, edited 1 time in total.
karstkri
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by kråketoppen »

Er det ikke strengt forbudt å nedsmelte kongens mynter?
User avatar
Pippen
Posts: 78
Joined: 02 Nov 2009 20:02

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by Pippen »

En ting er hvordan dagens sølvpris påvirker verdien på gamle mynter, men vel så interessant er det kanskje å synse litt om fremtidige myntutgivelser. Moderne norske sølv og gullmynter er omdiskuterte samlerobjekter. Temaet er diskutert på en rekke tråder her på forumet.
Selv liker jeg å samle på disse. De er vakre å se på, kvaliteten er udiskuterbar, samt at de er nærmest i rent sølv og gull.
Med de prisene på gull og sølv som er nå, er det vel et tidsspørsmål før praksisen med å gi ut rene gull og sølvmynter er historie? Norges bank sier jo selv at de vurderer økonomien foran hver utgivelse.
Min lille spådom er at halv-unse gullmynter i fra NB nå er historie. Kanskje var hundreårsmynten i fra 2005 Norges siste skikkelige gullmynt! Dette synes jeg er interessant i et historisk perspektiv uansett hva man måtte mene om disse er mynter eller "medaljer".
Et skrekkscenario akkurat nå, er at Norges bank tar en "Samlerhuset", og gir ut en gullbelagt sølvmynt i 2014...
Da er det i så fall god natt for min del. Inntil da ser jeg på minnemyntene som en grei investering og et fint samlerområde. Spesielt et par har i mine øyne betydelig potensiale, men det får være opp til hver enkelt å finne ut av hvilke de er :wink:
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by Knugen »

kråketoppen wrote:Er det ikke strengt forbudt å nedsmelte kongens mynter?
Det er straffbart med inntil 6 års fengsel.

Faller inn under Straffeloven § 258!

I tillegg får Martha's engler på nakken samt øvrig kongefamilie...
BJRL
Posts: 226
Joined: 20 Sep 2010 21:40

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by BJRL »

henrison wrote:Hva tror forumets brukere om den voldsomme stigningen i sølvprisen de siste dagene? Ser prisen har hoppet over 34$/ounce i dag.
‎28. mars avgjøres i realiteten mye av fremtidsmarkedet (den overskuelige) for sølv, ett marked det er all grunn til å tro har vært manipulert av noen store aktører. For storbanken JP Morgan, som skal være svært dypt inne i og posisjonert her, kan 28. mars være et "leve eller dø" vendepunkt. Linken går til dem som skal avgjøre dette, og et hav av kommentarer på deres websted:

http://comments.cftc.gov/PublicComments ... spx?id=965
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by Knugen »

BJRL wrote:
henrison wrote:Hva tror forumets brukere om den voldsomme stigningen i sølvprisen de siste dagene? Ser prisen har hoppet over 34$/ounce i dag.
‎28. mars avgjøres i realiteten mye av fremtidsmarkedet (den overskuelige) for sølv, ett marked det er all grunn til å tro har vært manipulert av noen store aktører. For storbanken JP Morgan, som skal være svært dypt inne i og posisjonert her, kan 28. mars være et "leve eller dø" vendepunkt. Linken går til dem som skal avgjøre dette, og et hav av kommentarer på deres websted:

http://comments.cftc.gov/PublicComments ... spx?id=965
Det stemmer presist BJRL,

Hvem presset oljen over 150$ i 2008? Ingen andre enn investeringsbankene sammen med spekulatene, de hadde 70% av alle oljefutursene som var i markedet og ikke raffineriene eller oljeselskapene.

I kongresshøringer og senere lekasjer viser at JP Morgan var sentral i å presse oljeprisen til værs sammen med GS, Morgan Stanley osv...

Samme ser vi nå, store investeringsbanker og fond som kjøper sølv som gærninger. Største årsaken til at de kan enda er som BJRL trekker frem den fortsatte tillatte store gearingen (leverage). Siden bankene trekker dette frem som en god investering (de skriver analyser om sølv til 60$ for eks.) så skaper man et investeringsprodukt av en råvare som olje er og dermed mulige påfølgende konsekvenser.

Konsumet av sølv har steget men samme har utvinningen, dessuten raffineres og gjensmeltes sølv i større grad nå med høyere sølvpriser.
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Vanvittig rally i sølmarkedet?

Post by G.Ravn »

kommer nettopp fra Beijing og enkelte butikker som selger sølvmynter så var det opp i 12 000 RMB for 1kg sølvmynt.
Prisen på sølvmynter der var temmelig stygg i forhold til billige Norge...
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”