Skanfil Auksjon 165 er igang!

Numismatisk forum
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by Myge »

Nå er auksjonen lagt ut, kjør på, legg inn bud på det som ser spennende ut. Mye spennende sedler denne gang, men også mye gode norske og utenlandske mynter.

http://www.skanfil.no/

Lykke til!

Myge
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by bengt »

Ser at dere har A 000000 speciemen av London 50 og 100 kroner. Disse er unike, har dere proviensen på disse - eller finnes det nå 2 eksemplarer av disse?

Tenk så gøy det hadde vært å ha specimen 1942 london, men så var det det valget om jeg skulle kjøpe 2 sedler eller en bil da :-)
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by ha-rob »

bengt wrote:Ser at dere har A 000000 speciemen av London 50 og 100 kroner. Disse er unike, har dere proviensen på disse - eller finnes det nå 2 eksemplarer av disse?

Tenk så gøy det hadde vært å ha specimen 1942 london, men så var det det valget om jeg skulle kjøpe 2 sedler eller en bil da :-)
Kjøp de to sedlene, og begynn å sykle til jobb. Da får du tre ting på én gang: god helse, bedre miljø og nytt tilskudd til samlingen :lol:
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by ha-rob »

Interessant å se at Londonsettene og en av gullmyntene på Skanfil-auksjonen selges som kv. 0. Tror jeg nesten aldri har sett kjente norske mynthandlere selge slikt i kv. 0. De fleste av disse settes jo nesten konsekvent til 0/01 evt. lavere.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by kråkerøy »

Har sett både Londonmynter og Gullmynter blitt solgt som 0 før. Det er nok håndplukkede og spesielt pene eksemplarer.
Det er jo alltid lurt å se slik mynt for man byr, slik at man er enig selv.

Flott seddelutvalg denne gangen. Mye bra!
Men objekt 893, 2 krone Moster må vel være vel være feilpriset. Utropet på 750 kr var Blodpris for denne! :o
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by MarkusLømo »

kråkerøy wrote: Men objekt 893, 2 krone Moster må vel være vel være feilpriset. Utropet på 750 kr var Blodpris for denne! :o

Objekt nr 1005, Thaleren 1598 fra Sachsen, ser også feilpriset ut. Det var to slike på OM 61 nå nettopp, og de gikk for under 1000 kroner stykket.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by mynt01 »

Det ser ut som det er sneket seg med uekte myntsett også.



http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/543076
myntsett.jpg
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by vivavegas »

Blir ikke disse solgt om hverandre.....
Har sett flere eksempler på at det har vært liten/ingen prisforskjell, selv om det vanlige selvsagt er at MSNY har noe lavere pris (25-40% lavere sånn omtrentlig anslått).

Husker at det var oppe på facebook-forumet og da sjekket jeg relativt grundig forskjellen i prisene. Husker ikke konklusjon sånn 100%.

Men ser at det står issue 1973 på det ene settet, er det vanlig....

Det beste er selvsagt at man opplyser om dette også i teksten, selv om bildene her er klare nok, men det er vel vanskelig å se hvilke av årstallene som er MSNY.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by mynt01 »

Myntene i et 1971 sett har vel verdi på 7-8 hundre kroner.
har vel ikke vært problemer å få katalogpris på 2900 for et feilfritt hardplast sett.
kassetten er ifølge katalogen verd 2000 blanke norske kroner. "Mykplast 900"

vivavegas wrote:Blir ikke disse solgt om hverandre.....
Har sett flere eksempler på at det har vært liten/ingen prisforskjell, selv om det vanlige selvsagt er at MSNY har noe lavere pris (25-40% lavere sånn omtrentlig anslått).

Husker at det var oppe på facebook-forumet og da sjekket jeg relativt grundig forskjellen i prisene. Husker ikke konklusjon sånn 100%.

Men ser at det står issue 1973 på det ene settet, er det vanlig....

Det beste er selvsagt at man opplyser om dette også i teksten, selv om bildene her er klare nok, men det er vel vanskelig å se hvilke av årstallene som er MSNY.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by Myge »

Dette var kjekk lesning. Alltid kjekt med litt konstruktiv kritikk.

Jeg skal sjekke opp ekstra nøye disse objektene dere beskriver som for høyt priset, samt londonsettene. Jeg vet at begge settene er noe matte, og er, etter å ha vært studert i lupe, blitt vurdert til 0 begge to. Jeg kan innrømme at jeg legger meg selv ut for hugg, ettersom det ene settet er satt opp av meg, og jeg var lenge usikker, ettersom disse er svært sjeldne i 0. Jeg har vurdert å ta disse med til andre mynthandlere når jeg kommer til Oslo, som en ekstra sikkerhet.

Når det gjelder sedlene, tror jeg dette er en av de største mengdene med sedler vi har hatt på svært lenge. Her er det mange unike objekt. Jeg må sjekke med innleverere om det er i orden før jeg kan fortelle om opprinnelsen til disse.

Send meg gjerne mail direkte til eirik@skanfil.no om det er andre ting dere stusser på, og kommenter gjerne her på forumet.

Vi er ikke perfekte, og kan selvsagt bomme på noen utrop iblant, så om noen er uenige i dette, må dere bare si fra, så vil vi selvsagt ta dette til oss, og bli bedre neste gang.

Myge
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by Hunter73 »

Dere kan kansje bli litt flinkere på beskrivelse også.
Objekt 147 har ikke ubetydelige riper vil jeg si, og det er det ikke nevnt noe om.
På dette objektet ser man det på bilde, men jeg fikk tilslag på en gullmynt for en tid tilbake der det var riper på revers uten at det stod noe om det og det er irriterende når det bare var bilde av advers...
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by Myge »

Vi er mange som jobber i dette firmaet, og vi har fire (egentlig fem) avdelinger som beskriver over hele landet. Innimellom kan feil selvsagt forekomme, men det har aldri vært problemer med å returnere objekter man er misfornøyd med til oss. Skulle det være feil i beskrivelse, tar vi alltid objektet i retur, og retter dette opp til neste gang.

Sist auksjon hadde jeg satt opp 50 øre 1954 i kv. 0. Denne gikk veldig høyt. Jeg var personlig noe usikker i starten, da jeg aldri hadde sett denne mynten i kv. 0 først. Jeg avtalte da med innleverer at denne mynten ville jeg ha en second opinion på, og besøkte da flere av de store mynthandlerne i Oslo for å være helt sikker. De var enige i at den var en mynt i kv. 0, og da var det ingen problem. Jeg synes det er veldig flott å få hjelp av andre profesjonelle innimellom, da dette er med på å heve kvaliteten hos alle. De myntene man sjelden ser i så gode kvaliteter er avgjørende for hvordan man vil vurdere mynter neste gang føler jeg.

Lykke til alle sammen på denne auksjonen, jeg vil tro det er noe for enhver her.

Myge
pluto
Posts: 87
Joined: 07 Nov 2008 01:13

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by pluto »

Hunter73 wrote: Objekt 147 har ikke ubetydelige riper vil jeg si, og det er det ikke nevnt noe om.
På dette objektet ser man det på bilde, men jeg fikk tilslag på en gullmynt for en tid tilbake der det var riper på revers uten at det stod noe om det og det er irriterende når det bare var bilde av advers...
Nei dette blir intet fint objekt å ha i samlingen sin, ganske mishandlet advers vil jeg si. Godt som Hunter73 sier, at det er foto av begge sider.

Det er egentlig litt trasig at ikke alle objektene (myntene) er avbildet fra begge sider.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by Myge »

Skal få sjekket dette opp ganske raskt, ang alle disse objektene dere har kommentert. Ser selvsagt at det er svært uheldig at det ikke er kommentert riper på mynter og for høye priser.

Ang thaleren, så ble det benyttet vcoins.com som sammenligningsgrunnlag. Men når det nå viser seg at denne er blitt solgt hos OM for en mye lavere pris, må vi selvsagt inn og vurdere hva vi gjør.

Ettersom OM sine auksjoner pågår etter at vi har skrivefrist på innlevert materiale, kan det oppstå slike sprikende utrop, ettersom vi ikke vet hva myntene vil gå for før vi prissetter dem. Dette kan også bli rart når den nye myntkatalogen til OM kommer ut, da prisene på eldre mynter helt sikkert er forandret en del. Dette kan da slå ut på utropsprisene, ettersom det ikke alltid er like lett å ha full oversikt.

Myge
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Skanfil Auksjon 165 er igang!

Post by Kjetil Kvist »

Myge wrote:Ang thaleren, så ble det benyttet vcoins.com som sammenligningsgrunnlag. Men når det nå viser seg at denne er blitt solgt hos OM for en mye lavere pris, må vi selvsagt inn og vurdere hva vi gjør.
På VCoins er det for tida én taler av tilsvarende type, men fra 1592. Den koster 234 dollar. Dere kunne også brukt ma-shops.com, som hovedsakelig består av tyske handlere. Lang mer relevant. Da hadde dere funnet lignende mynter til under 200 euro. Også coinarchives.com/w ville gitt tilsvarende informasjon. Det er en flott taler, men veldig vanlig. Den finnes som dobbeltaler også, og da koster den rundt 12 000 kroner.

Dette med beskrivelser av objektene burde det være enkelt å få til en rutine på. Myge kan jo bare lage en mal som alle må følge.

(Noen ganger skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke er ansatt i myntbransjen for lenge siden).
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”