Nnf-nytt nr 2/3 2011

Numismatisk forum
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by karstkri »

Fikk NNF-NYTT nr.1 2012 i posten idag.Og som grenl.har er jeg meget positiv til bladet .Likte særlig artiklen om å samle greske mynter, en veldig fin innføring om emne og også den forige utgaven om romerske mynter , karakter A++. Jeg ble litt forundret om artikelen av Gunnar Thesen om sp.d 1867. Der er det snakk om en gradet spesiedaler fra 1867 slabbet og gradert til AU55 og det skriver Gunnar at tilsvarer norsk grad 0/01? Jeg trodde at AU55 var høyest norsk 01?

Ellers et veldig bra medlemsblad og bare bladet er vært kontigenten.
karstkri
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by Kjetil Kvist »

0/01 er egentlig en usirkulert grad, mens en AU-grad per definisjon er en sirkulert mynt. Det kommer flere artikler om det amerikanske graderingssystemet i NNF-nytt framover. Det kan være verdt å se litt nærmere på det da mange norske mynter etterhvert finner veien inn i en slab.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by brafin »

All honnør til NNF-nytt fra min side. Leste alt meget nøye fra perm til perm i går.Mye interessant stoff, og jeg er helt sikker på at jeg kommer til å lese det minst en gang til neste uke !!

Veldig hyggelig å se et nærbilde av "Madsemann" også, som jeg bare så i skumringen på "puben" etter siste auksjon, selv om vi sto ganske nært da !..hehe..

Forøvrig håper jeg mitt bud på på "1000 års gullmynten" til Madsemann står seg, selv om jeg er helt sikker på at han ønsker seg enda flere, og ikke minst høyere bud. God helg !
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by brafin »

Re KK som skriver at mange norske mynter etterhvert finner veien inn i en "slab" ! (håper ikke det). De fleste av de få jeg har kjøpt som har hatt en plastbolig har heldigvis funnet veien ut av denne ved min hjelp ( syl,hammer,tang etc. ) og heldigvis blir de da mye mer tiltalende !!

Som det henvises til i NNF- nytt også, så kan man jo lure på om de er bedre til å gradere norske mynter " overthere "

En annen ting som jeg lurer på er : Hvor mange mener at en mynt som er gradert til MS 63 (av de to mest anerkjente selskapene) kan betegnes som en ren 0 mynt her hjemme ?

Min mening er at minst MS 64 må være oppnådd før vi kan snakke/sette denne graden. ( Gullmynter her utelatt )

Mvh "happy" NNF. leser.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by karstkri »

Har en del Morgan dollars i MS64 gradert av PCGS og selv de har "baggmarks" og hadde muligens ikke oppnådd rein 0 kvalitet. Jeg mener at en MS63 ikke er mer en 0/01.
karstkri
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by MarkusLømo »

brafin wrote:En annen ting som jeg lurer på er : Hvor mange mener at en mynt som er gradert til MS 63 (av de to mest anerkjente selskapene) kan betegnes som en ren 0 mynt her hjemme ?

Min mening er at minst MS 64 må være oppnådd før vi kan snakke/sette denne graden. ( Gullmynter her utelatt )
På norske mynter er det bare å glemme USA-graderingen. Se på mynten, ikke slaben.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by vemod »

MarkusLømo wrote:
brafin wrote:En annen ting som jeg lurer på er : Hvor mange mener at en mynt som er gradert til MS 63 (av de to mest anerkjente selskapene) kan betegnes som en ren 0 mynt her hjemme ?

Min mening er at minst MS 64 må være oppnådd før vi kan snakke/sette denne graden. ( Gullmynter her utelatt )
På norske mynter er det bare å glemme USA-graderingen. Se på mynten, ikke slaben.
Amen
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by Trond i California »

Som diskutert mange ganger tidligere paa forumet kan amerikanske slabbede myntvurderinger vaere saa mangt. Senest igaar fant jeg to norske mynter slabbet til MS63. Den ene, en 5 oere 1914, var etter min mening svak 01. Den andre, 10 oere 1892, sannsynligvis kv. 0. Er enig med raadet om aa se paa mynten, ikke paa vurderingen.

Tilbake til topic, jeg kunne godt tenke meg aa faa tilgang til Nnf nytt. Melder jeg meg inn via en hjemmeside?
T
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by Arve »

Du finner det du trenger her http://www.norsknum.org/
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by brafin »

Derfor, knus plasten, ellers kan heller ikke mynten beskues slik som i hvertfall jeg er vant med, ( har forøvrig tatt vare på de sjeldne, men knuste plastbeholderne ( samler de for resirkulering ).. hehe !

Forsvarer ellers noen av mine samlerkollegaer som har noen fantastisk flotte mynter som er gradert til MS 66, og en og annen sjelden gang har jeg også sett noen få som har oppnådd MS 67, men de kan jeg telle på en hånd. Skjønner at de bevarer disse unike mynter med en slik høy gradering i " mystikkens plastbeholdere"

I disse få tilfellene vil jeg motsi Markus, og heller si : Se på " slaben" , og ikke mynten. Fortsatt god helg.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by madsemann »

Jeg var som vanlig like fornøyd denne gang som ved alle de siste utgavene av NNF nytt. Med tanke på at dette er en publikasjon basert på frivillighet, så synes jeg det holder et bra nivå.
Jeg har jo i kjent stil rukket å bytte samlerområde igjen siden omh 67, men litteraturen er der enda :-)
Kjekt at noen av dere likte intervjuet med meg også :-)

Om du Brafin vinner 1000 årsmynten, så er jeg fornøyd. Jeg selger den for min bror, og jeg fant ut på myntbok.no at den var verdt 8200, så han er superhappy med 10500 :-) Jeg synes den prisutviklingen er helt enorm når det finnes 7500 av den, men minnemynter slutter aldri å forbause meg :-)
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by brafin »

Kanskje det er prutningsmonn da Madsemann hvis jeg kan sende/bytte med noe litteratur, bla. Norges Mynter av Ahlstrøm,Brekke,Hemmingsson i et meget flott eksemplar, eller kanskje noe annet ?

Beklager noe off topic her. Vi får heller ta det på pm hvis aktuellt ? :wink:
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by grenl.har »

Kom hjem fra jobb ( Offshore i 17 dager) og oppdaget at NNF-NYTT nr. 3-2012 var kommet i posten, Yess! Masse bra stoff! Fått lest 90 %.
Bl.a.
-Den berømte Eirik Penningen som var tilsalgs for kr. 700,- på E-bay. Og etterhistorien som egentlig ikke er ferdig. Vært skrivd endel om Penningen på SAMLERFORUM.
–Om ”skillsmissen” i Oslo Mynthandel. Bra ballanse i innholdet uten å støtte den ene eller andre part...
- Artig intervju med Gunnar Thesen, interessant for oss som bare kjenner han fra Grand og OM sine auksjoner.
– Gradering av Norsk Mynt. Eksempler på Håkon VII sine 2 kroner. Fra kv 0 til og med kv. 1- . Test av leserne med 1 krone fra 1913 som eksempel. Lærerikt, jeg traff nesten.
–Lang og gode kommentarer til Oslo Mynt Auksjon 68. Forventninger og overraskelser på priser på auksjonen. Viktig for oss som ikke får med oss alle detaljer på "samlertendenser".
-Selvfølgelig litt om antikke mynter.
- Og ikke minst en god serie om det å samle mynt, nå andre del om det å ta gode bilder av mynt. Mange gode tips.
Stå på O.E.K. og alle dere andre som gjør en kjempejobb med NNF-NYTT på deres fritid :!:
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by grenl.har »

Fikk NNF-NYTT i posten idag (nr.2/3 - 2015), hele 72 innholdsrike sider!

Mye forskjellig innhold bl.a.;
-Intervju med Arne Riise (drammenser`n i OMG.)
-"Hvor fikk bøndene penger til oppkjøp av egen gård på 15-1700 tallet" .
-OMG`s 6.auksjon, kommentarer til utvikling av priser på div.objekter.
-Dypdykk av Christiania kronen eller 4 mark (Christian 5.)
-En god del om Antikke mynter.
+ mange forskjellige artikler.
Føler kvaliteten og variasjonen på innholdet i bladet øker for hver gang. All honnør til redaksjonen!!
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Nnf-nytt nr 2/3 2011

Post by rega65 »

Gledelig å se at bladet bare blir bedre og bedre... :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”