Samle flest mulig land

Numismatisk forum
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Samle flest mulig land

Post by vivavegas »

Jeg har tenkt å begynne sammen med sønnen min å samle flest mulig land (snart 9 år).

Tenkte jeg skulle forsøke å printe ut kart fra de forskjellige verdensdelene og så kan vi farglegge/sette kryss på de landene etterhvert som vi får tak i mynter fra de forskjellige landene.

Jeg har endel liggende og mye som jeg ikke har sortert gjennom, så kan ta tid før jeg har dubletter og i værste fall så gidder jeg det ikke/han viser ikke den store interessen.

Men hvis det skulle være noen som har interesse for dette og holder på med det samme så ta gjerne å post innlegg her og evnt. skriv opp byttelister, så kan vi bytte likt for likt. Dvs. 10 land mot 10 land.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle flest mulig land

Post by Arve »

Et glimrende tiltak, jeg har faktisk undervist i geografi for en del år siden. Du vil fort komme opp i avgrensnigsproblemer i forhold til hvilke land og områder som skal være med. Hva med det historiske aspektet? Skal det være en oversikt over verden i dag eller skal dere lage et historisk atlas? Det er selvfølgelig slike problemstillinger som er morsomme og som avkommet kan lære mye av. Jeg legger inn en liste over det jeg har så fort jeg får sett igjennom dublettboksen. Jeg regner med at det er greit med mynter i vanlig sirkulert stand.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle flest mulig land

Post by Arve »

Her er de landene jeg har liggende. Myntene fra Europa er fra før euroen.
De fleste er i god stand, 1+ eller bedre, og ingen har noe verdi å snakke om.
Belgia
Canada
Danmark
Fillipinene
Frankrike
Indonesia
Irland
Italia (det kom vel som et sjokk)
Malta
Malaysia
Nederland
Polen
Singapore
Sovjetunionen
Spania
Storbritannia
Sverige
Ungarn
USA
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

Artig å lese - lykke til!

Jeg har selv mynter fra 187 av 193 FN-medlemmer. I tillegg har jeg Taiwan og Vatikanet som regnes som selvstendige land i den største geografiboka mi, så 189 av 195 i den oversikten. Har i tillegg mynt fra en god del nåværende steder som ikke er FN-medlemmer, som f.eks. Jersey, Grønland og Falklandsøyene, tidligere land som Jugoslavia og Tsjekkoslovakia, og tidligere stater som Preussen, Holland, Basel, Toscana m.fl.

Hvis dere skulle etterlyse en oversikt over de forskjellige landene delt opp pr kontinent så si gjerne i fra. Har en slik i Excel regneark.
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Samle flest mulig land

Post by bingo »

Jeg prøver å samle sedler fra alle land. Har ca 290 forskjellige land, både eksisterende og "døde" land. Jeg har alle land som eksisterer nå, de jeg mangler er ytterst sjeldne og dyre. Det siste landet jeg fikk var Sør Sudan.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samle flest mulig land

Post by vivavegas »

MarkusLømo wrote: Jeg har selv mynter fra 187 av 193 FN-medlemmer. I tillegg har jeg Taiwan og Vatikanet som regnes som selvstendige land i den største geografiboka mi, så 189 av 195 i den oversikten. Har i tillegg mynt fra en god del nåværende steder som ikke er FN-medlemmer, som f.eks. Jersey, Grønland og Falklandsøyene, tidligere land som Jugoslavia og Tsjekkoslovakia, og tidligere stater som Preussen, Holland, Basel, Toscana m.fl.
Takk for mange gode innspill. Bare husk at det kan nok gå en god tid før jeg får svart dere. Trur jeg har/finner de fleste landende du har Arve.

Men konkret spørsmål til MarkusLømo. Når du har så mange land, har du finnet alle disse i lotter, eller har du bevist sett etter ett og ett land.

Har tidligere lagd lotter av 50 forskjellige land og solgt de på QXL. Trur de første 100 landene skal gå greit å finne i lotter, men utover det så begynner det nok å bli mer vanskelig.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

vivavegas wrote:
MarkusLømo wrote: Når du har så mange land, har du finnet alle disse i lotter, eller har du bevist sett etter ett og ett land.

Har tidligere lagd lotter av 50 forskjellige land og solgt de på QXL. Trur de første 100 landene skal gå greit å finne i lotter, men utover det så begynner det nok å bli mer vanskelig.
Jeg fant de første 60 landene uten å behøve å være innom myntsamlermiljøet. Fikk interessen i en familiebiltur gjennom Europa da jeg var liten, og jeg fikk beholde småvekslepengene som ble til overs. Deretter vokste antallet raskt da foreldrene mine tok meg med på en verdenskongress og byttet til seg mynter fra mange land. Fikk noen gratis også -en veldig hyggelig japaner hadde med seg en god del ekstra japansk småmynt bare i tilfelle han traff noen som var interessert og ville ikke ha noe i bytte. Og så fikk jeg samlingen til min mors kusines avdøde ektemann, han hadde reist mye og hadde mynt fra mange forskjellige steder. Kjekt med en sånn "tjuvstart". Finnes sikkert loter til salgs som tilbyr mye av det samme uten å koste skjorta.

Som aktiv myntsamler i miljøet har jeg kjøpt en del loter og funnet spennende ting der men flesteparten av de siste 100 landene har nok kommet inn etter én og én-prinsippet. Jeg har vært på bevisst leting etter landene som mangler i over seks år. En stor majoritet av landene har vært billige, da, ting du kan få for 10 kroner stykket. Er først når du passerer ca 170 at en må grave dypere i lommeboken for de som mangler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samle flest mulig land

Post by vivavegas »

MarkusLømo wrote: Jeg har selv mynter fra 187 av 193 FN-medlemmer.
Da er jo det store spørsmålet, hvilke land som du mangler?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

vivavegas wrote:Da er jo det store spørsmålet, hvilke land som du mangler?
Burkina Faso, Senegal, Niger, Sør-Sudan, Mikronesiaføderasjonen og Nauru. Jeg har myntbrev fra Senegal men mynten inni er fra en valutaunion og kan ikke på utseende alene plasseres der. Har også en mynt som er tatt ut fra sirkulasjon i Burkina Faso men den er fra samme valutaunion.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samle flest mulig land

Post by vivavegas »

Har forøvrig alle land mynter?

Innbiller meg at det er noen/flere land som kun har sedler. Dvs. de fleste land har vel en eller annen gang hatt mynter.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Hvis vi kun holder os til Danmark og Norge, men tager de lande og områder med, som hørte til, da kommer vi op på mindst 37 lande.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

vivavegas wrote:Har forøvrig alle land mynter?

Innbiller meg at det er noen/flere land som kun har sedler. Dvs. de fleste land har vel en eller annen gang hatt mynter.
Noen land har ikke og har aldri hatt ordinær omgangsmynt, men de har som regel en eller annen minnemynt laget på et eller annet tidspunkt. Eneste unntaket jeg vet om er Mikronesiaføderasjonen, som såvidt meg bekjent ikke har fått laget en eneste mynt i sitt navn.

Mange av de bittesmå landene får sine mynter laget i Paris, Sydney eller Philadelphia så en kan alltids diskutere hvorvidt de egentlig hører til disse landene. Jeg har dem uansett med i samlingen min.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Samle flest mulig land

Post by MarkusLømo »

Jørgen Sømod wrote:Hvis vi kun holder os til Danmark og Norge, men tager de lande og områder med, som hørte til, da kommer vi op på mindst 37 lande.
Er du villig til å ramse dem opp eller henvise til et sted hvor de står ramset opp?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Samle flest mulig land

Post by Jørgen Sømod »

Du kan starte med mit arbejde Danske mønter og mønter fra lande samt områder i union med Danmark eller under dansk overhøjhed fra de ældste tider og indtil 1448. 2 bind, 2009. Så er middelalderen klaret. En stor del af de nyere mønter finder du i de nu gængse kataloger, men hertil kommer så de yngre danske kongesønner og deres afkom i området mellem Kongeåen og Elben. Der er så de diskutable områder. For eksempel, om øen Hjelm skal regnes for et selvstændigt møntområde, om prægningerne for Thule skal regnes for mønter og om norske prægninger for den britiske ø South Georgia skal regnes for mønter. Det var vist det meste.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samle flest mulig land

Post by Arve »

MarkusLømo wrote:
Noen land har ikke og har aldri hatt ordinær omgangsmynt, men de har som regel en eller annen minnemynt laget på et eller annet tidspunkt. Eneste unntaket jeg vet om er Mikronesiaføderasjonen, som såvidt meg bekjent ikke har fått laget en eneste mynt i sitt navn.
Du har rett i det, men ikke glem steinpengene på Yap. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”