Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Olav K »

Hei
jeg kan tiltre det Stig sier, men siden jeg holder til i Oslo kan jeg supplere. Her har du to foreninger, Oslo Numismatiske forening og Norsk Numismatisk Forening (NNF) som jeg er medlem av. Snittalderen vår er høy, men alderspennet er stort - de yngste er i 20-årene, de eldste godt over 60 for å si det mildt.
Vi har auksjon i hvert møte, og vi har foredrag som spenner over et vidt område - og vi har et blad: Norsk Numismatisk Tidskrift, hvor vi også prøver å dekke de fleste samlerområder, om enn ikke i hvert nummer.
Vi har møter siste tirsdag i måneden, i Håndverkeren (Rosenkrantz gt. 7 - tvers av hotel Bristol) 2.etasje.
I morgen er det generalforsamling som du neppe vil finne interessant, men neste møte ( som pga påske er skjøvet frem til 19. mars ) forteller jeg om "Gullmynt fra Krøsus til Faruk - glimt fra gullmyntens historie" - som blir et kåseri om historier om og bak kjente og ukjente gullmynter fra oldtid til nåtid. Du er velkommen som gjest. Siste tirsdag i april blir det om motiver på antikke mynter (Stein Evensen), mens det i mai blir om Norsk Krone og Øremynt (Gunnar Thesen).
Auksjonslister finner du på nettsiden "norsknum.org" (siden er under omredigering og blir nok morsommere etterhvert).
User avatar
Espen2308
Posts: 109
Joined: 28 Jun 2012 12:44
Location: Oslo

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Espen2308 »

Tusen takk for god informasjon, Stig og Olav. Disse mulighetene skal jeg undersøke! :)
- Espen
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by vn2hare »

Olav K wrote: Det jeg er ute etter:
Hva skal få deg (eller noen du kjenner) til å melde seg inn i den lokale myntklubb?
Hva kan gjøre den mer interessant for deg, eller de du kjener?
Hvorfor vil du aldri, never ever, la deg innrullere i en myntklubb?
Og - som alltid, kjepphesten: Hvordan skal vi få Samlerhusets ørten tusen kunder til å komme til oss - som"vanlige samlere" - klubborganisert eller ei?
Som jeg skrev i mitt introduksjonsinnlegg så ønksker jeg gjerne å komme med mine tanker på et par eldre tråder. Dette er en av de der jeg håper min kommentar kan være nyttig selv om siste innlegg er mer enn to år gammelt.

Jeg kan nok i utgangspunktet kalles for "frilanser" selv om jeg i flere år har vært "fjernmedlem" i Romsdal Myntforening. Jeg har aldri vært på noe møte der, men ble tilfeldigvis medlem etter at de hadde fått tak i min adresse og sendte meg auksjonsliste med tilbud om å delta. Jeg har i perioder deltatt på flere av deres auksjoner, selv om det har blitt sjeldnere de siste årene.

Ellers var jeg også i noen få år på slutten av 90-tallet medlem i ONF og deltok på et par møter. Jeg følte imidlertid at medlemmene på den tiden ikke var særlig interessert i å få inn og bli kjent med nye medlemmer, og det ble derfor med de få møtene. Svaret på spørsmålene dine Olav må derfor for mitt vedkommende være at det er måten nye medlemmer blir tatt i mot og inkludert på er det aller viktigste. Ellers vil nok foredrag og utvalg på klubbauksjoner også være viktig.

Ang. det å trekke til seg Samlerhusets kunder så må vel det viktigste være å gjøre de oppmerksom på at myntklubbene finnes. Når de ikke en gang blir gjort oppmerksomme på at det finnes andre mynthandlere (ref. diskusjonen rundt to versjoner av Norges Mynter 1814-xxxx), så er det ikke å vente at de vet om myntklubber! :( Stikkordene må derfor være info, info og info. Enten det nå er gjennom omtale i lokalaviser eller "stands" eller lignende i lokalmijøet (på kjøpesentre etc).
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

Du har helt rett! Info og et sterkt ønske om å få nye medlemmer til å føle seg velkommen er alfa og omega.
Vi hadde møte i TNF sist torsdag og hadde en gjest med der som jeg har prøvd å få med siden 2007. Han er for øvrig medlem her på Samlerforum så om han vil skrive om hvordan han følte seg velkommen på torsdag hadde jeg satt pris på det?
I alle fall så kom søknaden hans på fredag med ønske om medlemskap i foreningen.

I dag så var TNF representert på Trondheim 2015, Nasjonal og regional frimerkeutstilling med 2 personer på stand inkludert en liten utstilling.
Utbytte var sånn umiddelbart udelt positivt. Hva det til slutt blir får vi se om litt, men 2 som ønsker å bli medlem, samt flere som gjerne ville ha mer informasjon samt noen som gjerne ønsket hjelp til å selge de få myntene de hadde.

http://nordenfjeldskefilateli.com/Trondheim2015.html
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Olav K »

Nå er vi sikkert ikke så flinke i NNF heller. Det har ikke med vond vilje å gjøre, mer at vi er "norske" og det er (dessverre) ikke nordmenns vis umiddelbart å gå bort til "nye" ansikter. Når nye medlemmer/vurderer å bli har kommet via meg har jeg forsøkt å møte dem, introdusere dem til noen andre medlemmer jeg gjetter de kan ha noe til felles med. Siden har det gått seg til, men det er sikkert noen som bare har kommet på basis av nettside, og kan ha følt seg litt lost.
Kanskje vi skal låne noe jeg lært i min meget korte karriere i Rotary: Nye medlemmer presenterte seg for forsamlingen i første møte - ett minutt holdt som regel, men derved var isen brudt. Bedre kan vi sikkert bli. I tillegg til møtene har vi jo nettsider og facebook, og det som er mitt ansvar, medlemsbladet Norsk Numismatisk Tidsskrift (NNT) som jeg har prøvd å gjøre til et "populærvitenskapelig" skrift, med samlere av alle kategorier som målgruppe.
Nå er Harestua ikke uoverkommelig langt fra Oslo, og møtestedet er i rimelig gangavstand fra Oslo S. eller Nasjonalteateret om du bruker Gjøvikbanen, ellers et kvartal unna Ibsen P.
Når det gjelder utbud på auksjoner, kan du sjekke www.norsknum.org. Vi har som regel et bra utvalg av "verden". Medlemmene representer antagelig nær "alle" samlerkategorier, selvom det kan være et flertall på "norsk mynt" dekker det alt fra vikingtid til nyere minnemynter.
Og én ting er sikkert - vi vil gjerne ha nye medlemmer!
Neste ordinære møte er i august (mandagens sommermøte på Akershus er fullt) - hva med å komme innom da?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by vn2hare »

Hei Olav K. Takk for svar/kommentar. Jeg gir deg utfyllende svar på PM, men vil gjerne understreke at hva jeg beskriver skjedde for neste 20 år siden, og jeg mener på ingen måte å "henge ut" ONF. Som du skriver så kunne det sikkert skjedd hvor som helst.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by vn2hare »

Etter invitasjon fra Olav K så var jeg på mitt første møte i NNF i går kveld. Først Olav, takk for et interessant foredrag.

Jeg hadde kanskje ventet litt mer tid til "mingling" eller uformell prat, men etter et langt foredrag så gikk man rett på auksjonen. Uansett så var jeg så fornøyd at jeg meldte meg inn etter møtet og kan vel derfor ikke kalle meg "frilanser" lenger.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Olav K »

Det var hyggelig, takk!
Selv var jeg litt på tuppa med pga prosjektorvrøvl, og rakk ikke introduksjonen som jeg antydet ovenfor. Vi får ta det på neste møte.
"Minglingen" skjære gjerne mest før møte, nå man samles rundt auksjonsobjektene - og i pausen - som i gårble avlyst til fordel for øyeblikkelig auksjon. Jeg var så blåst etter et langt foredrag at jeg ikke rakk å stanse auksjonarius fra å starte. Folk har behov for å strekke ben, pisse, eller gå på gaten og ta en røyk, så pause bør vi ha.
Jeg håper du fant noe du likte på auksjonen, og håper du kommer flere ganger tilbake1
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by vn2hare »

Ja, det var en pause mellom foredraget og auksjonen som jeg "savnet". I og med at jeg meldte meg inn etter møtet så vil jeg nok komme tilbake flere ganger. Håper du da kan introdusere meg til flere. :)

Jeg fikk lov til å delta i auksjonen selv om jeg da ennå ikke var innmeldt. Jeg fikk blant annet kjøpt to mynter med en løs tilknytning til foredraget ditt:
- En tank (kobbermynt) fra Armenia, et av naborikene til Bysants som også ble presset av de muslimske og mongolske rikene
- En denga (dråpemynt) fra "oppretteren" av "det tredje Roma", Ivan den Grusomme i Russland, den første som kalte seg "tsar", dvs cæsar eller keiser.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”