Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Numismatisk forum
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by ZZzzz »

Auksjonskataloger og annet materiell har jeg inntrykket av at alltid blir positivt mottatt!
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Ble veldig mye fokus på de 10 % sallær , de betydde ingenting i denne sammenheng , eneste at jeg ville frastått å delta på auksjonene frem til alle var på lik linje . Mitt spørsmål denne kvelden var at jeg ønsket å melde meg inn som medlem . Dette hadde jeg varslet tidligere , og du Signum bekreftet på mitt spørsmål at jeg kunne bli medlem . Da spørsmålet om medlemskap ble rettet denne kvelden fikk jeg først ikke svar , men først da jeg enfoldige tufsen sa at jeg må jo få bli medlem slik at jeg kan få delta på auksjonen på lik linje med de andre , ble det fart i sakene .. jeg kunne ikke bli medlem .
Svaret på hvorfor jeg ikke kunne bli medlem er gitt av Signum på vegne av klubben i en tidligere tråd her på Samlerforum og jeg refererer nok en gang :

Det har forekommet en del ganger at myntinteresserte har sett auksjonslistene våre og møter opp, ”kjøper” seg et medlemskap for kr.150,-. Dette er, og har selvfølgelig i de fleste tifeller vært positivt.
Men opp gjennom årene har vi også flere ganger merket oss at noen av disse nye medlemmene møter kun denne ene gangen. Handler gjerne for flere tusen kroner, betaler det de skylder, inklusiv medlemsavgiften, og drar fornøyd hjem med kanskje de mest attraktive objektene. Enkelte har (helt lovlig) spart mange tusen kroner i salær. Men vi ser dem aldri mer igjen
Det sier seg selv at tanken bak salærfritaket ikke var tiltenkt denne gruppen ”medlemmer”.
Derfor kan jeg si, at så sent som i fjor bestemte vi oss for at den slags ”i siste liten” medlemskap ikke lenger bør kvalifisere til salærfritak. Men kun gjelde for allerede etablerte medlemmer.
På vårt møte torsdag 19.januar møtte to potensielt nye medlemmer opp. Den ene var som alle her forstår Mineline. Jeg kjenner ham som en dyktig og interessert samler, og er overbevist om at han ville ha blitt et godt og nyttig medlem i klubben. Men dessverre falt han ikke inn under gruppen ”etablerte medlemmer”. Og etter regelen ikke hadde mulighet å handle salærfritt

Nå har det i etterkant gitt meg litt å tenke på , og et av spørsmålene som jeg stadig kommer tilbake til er følgende : Hvis en myntklubb har eksistert noen år , og bygget seg opp litt kapital og myntbeholdning , mulighet til å sponse medlemmene på turer , osv. Klubben har i alle år hatt de samme medlemmene uten store forandringer på medlemmer og lederskap , så kommer det nye personer som ønsker å bli medlemmer , etterhvert i flertall i forhold til gamlegutta , mulighet til å stemme frem ny formann og bruke av klubbens midler på en måte som gamlegutta ikke synes om , siden det er de som har spinket og spart gjennom årene ..
Hvordan ordnes slikt ? Jeg tror det ligger litt bak i mitt tilfelle , hvor nye medlemmer blir vurdert i forkant . For sterk dominans og personlighet er ikke ønsket , heller ikke for stor kjøpekraft , slik at enkelte medlemmer stadig blir midtpunkt med nye attraktive objekter , da dette på sikt kan true sittende styre .
Er jeg inne på noe her eller helt på jordet .. :D
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Lord Flash wrote:Jeg vil gjerne støtte Signum og understreke at ALLE er velkommen i Bergens Myntsamlerklubb. Dette er en klubb som har eksistert siden 1971, det hadde vært umulig hvis påstandene til mineline hadde hatt noe som helst hold. Klubben har en liten regel ang salær for ikke medlemmer og medlemmer som ikke er der "in person" kontra medlemmer som er tilstede på auksjonen. En kan ikke melde seg inn på direkten, men en må betale over konto slik at en får registrert dette inn i medlemslisten og tildelt medlemsnummer. Enkelt og greit.

Men tilbake til emnet som denne tråden opprinnelig omhandler; for min del er det sosiale og foredragene etterhvert like viktig som det å by på en auksjon en gang i blant. Og det er mye kjekkere å kunne vise et nyinnkjøpt objekt til samlervenner enn å bare putte det i et album med en gang det er innkjøpt.
påstandene til mineline hadde hatt noe som helst hold. :?: Nå kom det vel tydelig frem at jeg ønsket å bli medlem for snart et år siden , hadde dette vært en misforståelse ville nok noen tatt kontakt og sakt fra , isteden for å henvise til at engangsbesøkende som stikker av med godbitene på auksjonen ikke var ønsket .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

hertervig wrote:Jeg ville ikke bruke uttrykket ","urettferdig behandlet i og med at ingen kan melde seg inn på direkten.

Men ser helt klart et grunnlag for frustrasjon hos det vordende nye medlem i klubben når han etter å ha vært gjest et par ganger blir fristet til å melde seg inn bl. a. via noen godbiter på kveldens auksjon. Og da bli møtt med at det ikke er riktig så enkelt, på grunn av reglene kan du ikke bli medlem før på neste møte. Først må medlemsavgiften inn på konto, så skal en registreres i medlemslisten og så kan en få tildelt medlemsnummer. For klubben er dette enkelt og greit, joda, ser den, men for det nye medlemmet som står og tripper og vil inn "ille krøkkete". Og ikke så helt lite frustrerende.

Alle klubber vil gjerne ha nye medlemmer, og det må da være et tankekors at man risikerer å miste ressurssterke personer på grunn av noe slikt? At noen "sier" at de vil være medlem bare for å sope med seg halve auksjonen kan da ikke være noe man er særlig plaget med? Og hvorfor anta at vedkommende er interessert i bare å sope den ene gangen? Når han er fullverdig medlem kan han jo sope hver bidige gang.

Som det nå er står man igjen med to tapere og en følelse av at myntklubben er den største av dem.
Nei , "urettferdig behandlet" mener ikke jeg heller , jeg hadde ikke noe krav om å få bli medlem , og de som styrer og steller må få bestemme hvem de ønsker å ha som medlemmer . Litt bedre informasjon hadde vært på sin plass , og kansje en liten notat om at medlemskap må det søkes om .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

Myge wrote:Er det lov å ta med f.eks. Skanfil Auksjonskataloger med hvis jeg kommer 2. oktober?
Det kan du gjerne bringe til vårt møte i morgen også Myge? Rekker du det?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Myge »

Nei, dessverre. Katalogen gikk i trykken i forgårs, og er muligens klar i morgen. Men hadde du sagt ifra litt tidligere, så kunne jeg ha kuttet ut frimerkene, så hadde jeg nok hatt den klar tidligere. Men kan legge den på nett som PDF i morgen, og så legge ut hele auksjonen på fredag, høres det greit ut?
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Lord Flash »

Mineline wrote:Ble veldig mye fokus på de 10 % sallær , de betydde ingenting i denne sammenheng , eneste at jeg ville frastått å delta på auksjonene frem til alle var på lik linje . Mitt spørsmål denne kvelden var at jeg ønsket å melde meg inn som medlem . Dette hadde jeg varslet tidligere , og du Signum bekreftet på mitt spørsmål at jeg kunne bli medlem . Da spørsmålet om medlemskap ble rettet denne kvelden fikk jeg først ikke svar , men først da jeg enfoldige tufsen sa at jeg må jo få bli medlem slik at jeg kan få delta på auksjonen på lik linje med de andre , ble det fart i sakene .. jeg kunne ikke bli medlem .
Svaret på hvorfor jeg ikke kunne bli medlem er gitt av Signum på vegne av klubben i en tidligere tråd her på Samlerforum og jeg refererer nok en gang :

Det har forekommet en del ganger at myntinteresserte har sett auksjonslistene våre og møter opp, ”kjøper” seg et medlemskap for kr.150,-. Dette er, og har selvfølgelig i de fleste tifeller vært positivt.
Men opp gjennom årene har vi også flere ganger merket oss at noen av disse nye medlemmene møter kun denne ene gangen. Handler gjerne for flere tusen kroner, betaler det de skylder, inklusiv medlemsavgiften, og drar fornøyd hjem med kanskje de mest attraktive objektene. Enkelte har (helt lovlig) spart mange tusen kroner i salær. Men vi ser dem aldri mer igjen
Det sier seg selv at tanken bak salærfritaket ikke var tiltenkt denne gruppen ”medlemmer”.
Derfor kan jeg si, at så sent som i fjor bestemte vi oss for at den slags ”i siste liten” medlemskap ikke lenger bør kvalifisere til salærfritak. Men kun gjelde for allerede etablerte medlemmer.
På vårt møte torsdag 19.januar møtte to potensielt nye medlemmer opp. Den ene var som alle her forstår Mineline. Jeg kjenner ham som en dyktig og interessert samler, og er overbevist om at han ville ha blitt et godt og nyttig medlem i klubben. Men dessverre falt han ikke inn under gruppen ”etablerte medlemmer”. Og etter regelen ikke hadde mulighet å handle salærfritt

Nå har det i etterkant gitt meg litt å tenke på , og et av spørsmålene som jeg stadig kommer tilbake til er følgende : Hvis en myntklubb har eksistert noen år , og bygget seg opp litt kapital og myntbeholdning , mulighet til å sponse medlemmene på turer , osv. Klubben har i alle år hatt de samme medlemmene uten store forandringer på medlemmer og lederskap , så kommer det nye personer som ønsker å bli medlemmer , etterhvert i flertall i forhold til gamlegutta , mulighet til å stemme frem ny formann og bruke av klubbens midler på en måte som gamlegutta ikke synes om , siden det er de som har spinket og spart gjennom årene ..
Hvordan ordnes slikt ? Jeg tror det ligger litt bak i mitt tilfelle , hvor nye medlemmer blir vurdert i forkant . For sterk dominans og personlighet er ikke ønsket , heller ikke for stor kjøpekraft , slik at enkelte medlemmer stadig blir midtpunkt med nye attraktive objekter , da dette på sikt kan true sittende styre .
Er jeg inne på noe her eller helt på jordet .. :D

Jeg vil si at du er "spot on", helt innertier, helmaks, du har knekket koden, du er virkelig inne på noe!

Du har avslørt alle som driver med frivillig arbeid i hele Norge, fra fotballtreneren som står i striregn og trener småunger, Røde Kors sine frivillige som hjelper narkomane og uteliggere, Natteravneren som går ute i nattekulden for å passe på andre sine ungdommer, vaffelselgeren i håndballhallen mm, og uten noen som helst sammenligning (de når ikke de førstnevnte opp til støvelkanten) også de som sitter i styre og stell i myntklubber og andre hobby/interesseforeninger. Alle gjør det for sin egen vinnings skyld, men , hysj, ikke si det til noen.

For å ta myntklubb, som jeg kjenner litt til, så er dette en liten liste over hva styremedlemmer er redde for at du skal komme og overta. Listen er eksempler og ikke uttømmende:
*Bruke sin egen fritid på å planlegge medlemsmøter
*Spørre pent alle medlemmene om ikke det er noe kjekt de kunne holdt foredrag om på et medlemsmøte med fare for at en ender opp selv som foredragsholder siden en bare greide å få dekket 4 av 8 møter
*Leie lokaler, planlegge medlemsmøtene, lage kaffe til medlemmene, rydde ut og rydde inn etter medlemmene
*Skaffe objekter til auksjonene, dvs kjøre rundt i distriktet og se på masse kjekke potensielle auksjonsobjekter, som kilossamlinger med slitte HVII femøringer og flott objekter fra Samlerhuset som alle sikler etter
*Sørge for at inntekter og utgifter balanserer, ta gøye og populære avgjørelser som å innføre salær, øke medlemskontingent eller tigge sponsorer/annonsører
*Skrive medlemsblad litt sånn i de sene nattetimer når alle andre gjøremål er unnagjort
*Føre regnskap, betale regninger, holde medlemsregisteret oppdatert, innkreve kontingent, purre på kontingent, alt dette er selvfølgelig gjort på få minutter
*Stå stand på kjøpesentere for å prøve å reklamere og hanke inne nye medlemmer. Den største jobben består i å ordne køen av alle som vil bli medlemmer.
*Og en dag er håpet at en er verdige nok til å skrive tilsvar til konspiratoriske innlegg i media, det gir virkelig livet mening!

Nei, huff, ingen ønsker at du eller dine likemenn skal komme og ta fra styremedlemmene dette. Da hadde disse fått alt for mye fritid og kunne sittet og skrevet artikler, blogginnlegg og tøv og tant i lange baner. Jeg hørte en gang en som påstod at de som sitter i styre og stell gjør dette fordi de vil skape et sosialt kjekt miljø rundt hobbyen sin, og det å gjøre en liten innsats oppveiet langt på vei dette. Men det har jeg ikke noe som helst tro på!

Forresten, sitter du i noe slikt styre og stell i slike teite, frivillige, ulønnede foreninger eller lignende ?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Lagrinn »

Myge wrote:Nei, dessverre. Katalogen gikk i trykken i forgårs, og er muligens klar i morgen. Men hadde du sagt ifra litt tidligere, så kunne jeg ha kuttet ut frimerkene, så hadde jeg nok hatt den klar tidligere. Men kan legge den på nett som PDF i morgen, og så legge ut hele auksjonen på fredag, høres det greit ut?
Kjempe ide:)
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Stig Westerhus »

Myge wrote:Nei, dessverre. Katalogen gikk i trykken i forgårs, og er muligens klar i morgen. Men hadde du sagt ifra litt tidligere, så kunne jeg ha kuttet ut frimerkene, så hadde jeg nok hatt den klar tidligere. Men kan legge den på nett som PDF i morgen, og så legge ut hele auksjonen på fredag, høres det greit ut?
Legger du den ut som PDF i morgen så send meg en mail eller SMS så skal jeg skrive den ut og ta med på møtet.
Deal?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Lord Flash wrote:
Mineline wrote:Ble veldig mye fokus på de 10 % sallær , de betydde ingenting i denne sammenheng , eneste at jeg ville frastått å delta på auksjonene frem til alle var på lik linje . Mitt spørsmål denne kvelden var at jeg ønsket å melde meg inn som medlem . Dette hadde jeg varslet tidligere , og du Signum bekreftet på mitt spørsmål at jeg kunne bli medlem . Da spørsmålet om medlemskap ble rettet denne kvelden fikk jeg først ikke svar , men først da jeg enfoldige tufsen sa at jeg må jo få bli medlem slik at jeg kan få delta på auksjonen på lik linje med de andre , ble det fart i sakene .. jeg kunne ikke bli medlem .
Svaret på hvorfor jeg ikke kunne bli medlem er gitt av Signum på vegne av klubben i en tidligere tråd her på Samlerforum og jeg refererer nok en gang :

Det har forekommet en del ganger at myntinteresserte har sett auksjonslistene våre og møter opp, ”kjøper” seg et medlemskap for kr.150,-. Dette er, og har selvfølgelig i de fleste tifeller vært positivt.
Men opp gjennom årene har vi også flere ganger merket oss at noen av disse nye medlemmene møter kun denne ene gangen. Handler gjerne for flere tusen kroner, betaler det de skylder, inklusiv medlemsavgiften, og drar fornøyd hjem med kanskje de mest attraktive objektene. Enkelte har (helt lovlig) spart mange tusen kroner i salær. Men vi ser dem aldri mer igjen
Det sier seg selv at tanken bak salærfritaket ikke var tiltenkt denne gruppen ”medlemmer”.
Derfor kan jeg si, at så sent som i fjor bestemte vi oss for at den slags ”i siste liten” medlemskap ikke lenger bør kvalifisere til salærfritak. Men kun gjelde for allerede etablerte medlemmer.
På vårt møte torsdag 19.januar møtte to potensielt nye medlemmer opp. Den ene var som alle her forstår Mineline. Jeg kjenner ham som en dyktig og interessert samler, og er overbevist om at han ville ha blitt et godt og nyttig medlem i klubben. Men dessverre falt han ikke inn under gruppen ”etablerte medlemmer”. Og etter regelen ikke hadde mulighet å handle salærfritt

Nå har det i etterkant gitt meg litt å tenke på , og et av spørsmålene som jeg stadig kommer tilbake til er følgende : Hvis en myntklubb har eksistert noen år , og bygget seg opp litt kapital og myntbeholdning , mulighet til å sponse medlemmene på turer , osv. Klubben har i alle år hatt de samme medlemmene uten store forandringer på medlemmer og lederskap , så kommer det nye personer som ønsker å bli medlemmer , etterhvert i flertall i forhold til gamlegutta , mulighet til å stemme frem ny formann og bruke av klubbens midler på en måte som gamlegutta ikke synes om , siden det er de som har spinket og spart gjennom årene ..
Hvordan ordnes slikt ? Jeg tror det ligger litt bak i mitt tilfelle , hvor nye medlemmer blir vurdert i forkant . For sterk dominans og personlighet er ikke ønsket , heller ikke for stor kjøpekraft , slik at enkelte medlemmer stadig blir midtpunkt med nye attraktive objekter , da dette på sikt kan true sittende styre .
Er jeg inne på noe her eller helt på jordet .. :D

Jeg vil si at du er "spot on", helt innertier, helmaks, du har knekket koden, du er virkelig inne på noe!

Du har avslørt alle som driver med frivillig arbeid i hele Norge, fra fotballtreneren som står i striregn og trener småunger, Røde Kors sine frivillige som hjelper narkomane og uteliggere, Natteravneren som går ute i nattekulden for å passe på andre sine ungdommer, vaffelselgeren i håndballhallen mm, og uten noen som helst sammenligning (de når ikke de førstnevnte opp til støvelkanten) også de som sitter i styre og stell i myntklubber og andre hobby/interesseforeninger. Alle gjør det for sin egen vinnings skyld, men , hysj, ikke si det til noen.

For å ta myntklubb, som jeg kjenner litt til, så er dette en liten liste over hva styremedlemmer er redde for at du skal komme og overta. Listen er eksempler og ikke uttømmende:
*Bruke sin egen fritid på å planlegge medlemsmøter
*Spørre pent alle medlemmene om ikke det er noe kjekt de kunne holdt foredrag om på et medlemsmøte med fare for at en ender opp selv som foredragsholder siden en bare greide å få dekket 4 av 8 møter
*Leie lokaler, planlegge medlemsmøtene, lage kaffe til medlemmene, rydde ut og rydde inn etter medlemmene
*Skaffe objekter til auksjonene, dvs kjøre rundt i distriktet og se på masse kjekke potensielle auksjonsobjekter, som kilossamlinger med slitte HVII femøringer og flott objekter fra Samlerhuset som alle sikler etter
*Sørge for at inntekter og utgifter balanserer, ta gøye og populære avgjørelser som å innføre salær, øke medlemskontingent eller tigge sponsorer/annonsører
*Skrive medlemsblad litt sånn i de sene nattetimer når alle andre gjøremål er unnagjort
*Føre regnskap, betale regninger, holde medlemsregisteret oppdatert, innkreve kontingent, purre på kontingent, alt dette er selvfølgelig gjort på få minutter
*Stå stand på kjøpesentere for å prøve å reklamere og hanke inne nye medlemmer. Den største jobben består i å ordne køen av alle som vil bli medlemmer.
*Og en dag er håpet at en er verdige nok til å skrive tilsvar til konspiratoriske innlegg i media, det gir virkelig livet mening!

Nei, huff, ingen ønsker at du eller dine likemenn skal komme og ta fra styremedlemmene dette. Da hadde disse fått alt for mye fritid og kunne sittet og skrevet artikler, blogginnlegg og tøv og tant i lange baner. Jeg hørte en gang en som påstod at de som sitter i styre og stell gjør dette fordi de vil skape et sosialt kjekt miljø rundt hobbyen sin, og det å gjøre en liten innsats oppveiet langt på vei dette. Men det har jeg ikke noe som helst tro på!

Forresten, sitter du i noe slikt styre og stell i slike teite, frivillige, ulønnede foreninger eller lignende ?
Nei , ikke nå . Men jeg har 5 barn , og har vært alenepappa for to barnekull i ca. 30 år , 1980 til 2011 .. Før 1980 var jeg med å dro igang Norbatt i Libanon . Dette betyr at styre og stell , ulønnede foreninger osv . er kjent . Derfor hadde jeg en drøm om at den dagen da det å drive eget firma , være alenepappa , slippe å ha ansatte som alltid var syk når jeg trengte de mest .... den dagen skulle jeg bli aktiv i en myntklubb . Først da kunne jeg ha tid til dette å bidra med det jeg har hatt interesse for et helt liv , mynter , og derfor jobbet jeg høsten 2011 med dette for å være klar den dagen jeg skulle være en del av en klubb . To foredrag var på det nærmeste ferdig med bilder og tekst . Jeg er ikke den som sitter å forlanger at andre skal gjøre jobben .. da trives ikke jeg .. dessverre ..
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

For å spore tilbake , og gjenta et av mine spørsmål , denne gangen håper jeg på litt mer seriøse svar ..

Nå har det i etterkant gitt meg litt å tenke på , og et av spørsmålene som jeg stadig kommer tilbake til er følgende : Hvis en myntklubb har eksistert noen år , og bygget seg opp litt kapital og myntbeholdning , mulighet til å sponse medlemmene på turer , osv. Klubben har i alle år hatt de samme medlemmene uten store forandringer på medlemmer og lederskap , så kommer det nye personer som ønsker å bli medlemmer , etterhvert i flertall i forhold til gamlegutta , mulighet til å stemme frem ny formann og bruke av klubbens midler på en måte som gamlegutta ikke synes om , siden det er de som har spinket og spart gjennom årene ..
Hvordan ordnes slikt ? Jeg tror det ligger litt bak i mitt tilfelle , hvor nye medlemmer blir vurdert i forkant . For sterk dominans og personlighet er ikke ønsket , heller ikke for stor kjøpekraft , slik at enkelte medlemmer stadig blir midtpunkt med nye attraktive objekter , da dette på sikt kan true sittende styre .
Er jeg inne på noe her eller helt på jordet .. :D
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Lagrinn »

Mineline wrote:For å spore tilbake , og gjenta et av mine spørsmål , denne gangen håper jeg på litt mer seriøse svar ..

Nå har det i etterkant gitt meg litt å tenke på , og et av spørsmålene som jeg stadig kommer tilbake til er følgende : Hvis en myntklubb har eksistert noen år , og bygget seg opp litt kapital og myntbeholdning , mulighet til å sponse medlemmene på turer , osv. Klubben har i alle år hatt de samme medlemmene uten store forandringer på medlemmer og lederskap , så kommer det nye personer som ønsker å bli medlemmer , etterhvert i flertall i forhold til gamlegutta , mulighet til å stemme frem ny formann og bruke av klubbens midler på en måte som gamlegutta ikke synes om , siden det er de som har spinket og spart gjennom årene ..
Hvordan ordnes slikt ? Jeg tror det ligger litt bak i mitt tilfelle , hvor nye medlemmer blir vurdert i forkant . For sterk dominans og personlighet er ikke ønsket , heller ikke for stor kjøpekraft , slik at enkelte medlemmer stadig blir midtpunkt med nye attraktive objekter , da dette på sikt kan true sittende styre .
Er jeg inne på noe her eller helt på jordet .. :D
Mineline, du begynner å bli en vindmølle, ser ut til att det er to vidt forskjellige sider av denne saken, å enige blir dere nok aldri, så hvorfor ikke bare vere enig om å vere uenig?
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Lagrinn wrote:
Mineline wrote:For å spore tilbake , og gjenta et av mine spørsmål , denne gangen håper jeg på litt mer seriøse svar ..

Nå har det i etterkant gitt meg litt å tenke på , og et av spørsmålene som jeg stadig kommer tilbake til er følgende : Hvis en myntklubb har eksistert noen år , og bygget seg opp litt kapital og myntbeholdning , mulighet til å sponse medlemmene på turer , osv. Klubben har i alle år hatt de samme medlemmene uten store forandringer på medlemmer og lederskap , så kommer det nye personer som ønsker å bli medlemmer , etterhvert i flertall i forhold til gamlegutta , mulighet til å stemme frem ny formann og bruke av klubbens midler på en måte som gamlegutta ikke synes om , siden det er de som har spinket og spart gjennom årene ..
Hvordan ordnes slikt ? Jeg tror det ligger litt bak i mitt tilfelle , hvor nye medlemmer blir vurdert i forkant . For sterk dominans og personlighet er ikke ønsket , heller ikke for stor kjøpekraft , slik at enkelte medlemmer stadig blir midtpunkt med nye attraktive objekter , da dette på sikt kan true sittende styre .
Er jeg inne på noe her eller helt på jordet .. :D
Mineline, du begynner å bli en vindmølle, ser ut til att det er to vidt forskjellige sider av denne saken, å enige blir dere nok aldri, så hvorfor ikke bare vere enig om å vere uenig?
I hva da ? At forgubbing er et problem ? At det er grunnen til at så mange ikke ønsker å være med i en myntklubb ? Og at noen er uenige i det :?:
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Lagrinn »

Det er da så sannelig ikke bare det som står der, du fremhever jo i allefall deg selv som en person med sterk dominans og personlighet, faktisk så sterk att du misstenker att dette er grunnen til att du ikke "fikk" bli medlem, du er jo også for kjøpekraftig for BMS ifølge deg selv, skulle nesten tru du var en nyrik 20åring ifra bærum som fikk alt du pekte på av pappaen din, utifra oppførselen du fremviser her.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Myntklubber . blindspor eller ubrukt ressurs?

Post by Mineline »

Lagrinn wrote:Det er da så sannelig ikke bare det som står der, du fremhever jo i allefall deg selv som en person med sterk dominans og personlighet, faktisk så sterk att du misstenker att dette er grunnen til att du ikke "fikk" bli medlem, du er jo også for kjøpekraftig for BMS ifølge deg selv, skulle nesten tru du var en nyrik 20åring ifra bærum som fikk alt du pekte på av pappaen din, utifra oppførselen du fremviser her.
Dette er en tråd om myntklubber , og mitt spørsmål her er om de tingene du beskylder meg for er ting som gjør at mange velger vekk klubber . Og som det heter , personligheten min , det er meg .. oppførslen min , det kommer ann på deg .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”